۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۷۵۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵ دسته: تولید، سیاست صنعتی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت چین به منظور تبدیل این کشور به نوآورترین کشور دنیا، ۶ محور و برنامه اصلی در طرح ساخت چین ۲۰۲۵ در نظر گرفته است. دولت این کشور قصد دارد با استفاده از سه پارادایم اقتصاد صنعتی، اقتصاد تجربی و اقتصاد دانش بنیان، جایگاه نوآوری در طول زنجیره ارزش صنایع را بهبود بخشد. تقویت جایگاه فناوری اطلاعات و اصلاح نظام توزیع نیز از دیگر برنامه های دولت در طرح ساخت چین ۲۰۲۵ است.

به گزارش مسیر اقتصاد ساخت چین ۲۰۲۵ برنامه سیاست صنعتی دولت چین است که اجرای آن در ماه می سال ۲۰۱۵ میلادی اعلام شد. این برنامه سیاستی با هدف بهبود ظرفیت تولید صنایع، از طریق سرمایه گذاری جمعی و اصلاح سیاست های صنعتی، در دستور کار دولت چین قرار گرفته است.

ارتقاء جایگاه تولیدکنندگان چینی در زنجیره تولید محصولات

دولت چین در قالب برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» قصد دارد جایگاه تولیدکنندگان چینی را در زنجیره تولید محصولات صنعتی و کارخانه ای ارتقاء دهد و در عین حال روند مدرن سازی تأسیسات کارخانه ای و خطوط تولید خود را تسهیل نماید.

علاوه بر این دولت چین قصد دارد در زمینه فناوری های تولیدی نیز به یک کشور پیشرو تبدیل شود. در حال حاضر تولیدکنندگان صنعتی کشور چین فناوری هایی که چندان سطح بالایی ندارند را به خوبی کسب نموده و از آن ها در فرآیندهای تولیدی خود استفاده می کنند.

۶ محور اصلی برای تقویت نوآوری در طرح ساخت چین ۲۰۲۵

دولت چین به منظور تبدیل این کشور به نوآورترین کشور دنیا، در طرح ساخت چین ۲۰۲۵، ۶ محور و برنامه اصلی در نظر گرفته است، که عبارتند از:

  1. استفاده از ظرفیت موسسات تحقیقاتی؛
  2. تمرکز بر سرمایه گذاری؛
  3. استفاده از ظرفیت صنایع مختلف؛
  4. توجه ویژه به کاربر؛
  5. استفاده از ظرفیت رسانه ها؛
  6. استفاده از ظرفیت دانشگاه ها.

این ۶ محور در نمودار زیر نشان داده شده است.

 

سه پارادایم اقتصادی دولت در طرح ساخت چین ۲۰۲۵

دولت چین سه پارادایم اقتصادی را به منظور توسعه و کاهش وابستگی صنایع به خارج از کشور و هزینه های تولید در نظر گرفته است. همچنین از دیگر اهداف این پارادایم های سه گانه، ایجاد یک مدل تجاری جدید بر پایه اقتصاد دانش بنیان است. این سه پارادایم عبارتند از:

  1. اقتصاد صنعتی
  2. اقتصاد تجربی
  3. اقتصاد دانش بنیان

همچنین مطابق برنامه ساخت چین ۲۰۲۵، نوآوری در طول کل زنجیره ارزش از اهمیت بسزایی برخوردار است. در نمودار ذیل برنامه دولت چین در سه پارادایم نامبرده مشخص است. به عنوان نمونه تمرکز دولت چین در اقتصاد تجربی بر برندسازی در صنایع منتخب است.

تعیین ۴ محور اصلی در نقشه صنعتی به منظور تبدیل چین به نوآورترین کشور دنیا

دولتمردان این کشور به منظور تبدیل چین به نوآورترین کشور دنیا، یک نقشه صنعتی را تدوین نموده اند که دارای چهار محور اصلی تحقیق کاربر، طراحی محصول، ارتباط دیداری و طراحی برند است.

نقشه اقدام دولت چین به منظور تحقق این هدف به ترتیب مراحل زیر را شامل می شود:

بررسی مواد اولیه مورد نیاز صنایع »» تحقیق و توسعه »» طراحی »» تولید »» کانالیزه کردن »» برندسازی »» بازاریابی

همچنین دولت چین به منظور توسعه هر صنعتی، برنامه ذیل را در نظر می گیرد:

بررسی هزینه فایده صنعت مورد نظر »» انتخاب فناوری مورد نیاز »» بررسی مدل کسب و کار »» بازاریابی

جایگاه مهم استفاده از فناوری اطلاعات در طرح ساخت چین ۲۰۲۵

دولتمردان چینی معتقدند که برای تبدیل شدن به نوآورترین کشور دنیا ضروری است تا صنایع مختلف از ظرفیت فناوری های اطلاعات استفاده بسزایی نمایند؛ چرا که امروزه کسب و کارهای مختلف مگر با استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات گسترش نمی یابند.

همچنین کسب و کارهای سنتی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر ضروری است تا از ظرفیت های نرم افزار، طراحی مهندسی سیستماتیک، طراحی خدمات و مشاوره بهره مند شوند.

اصلاح نظام توزیع از دیگر برنامه های دولت چین

همچنین از دیگر اهداف طرح ساخت چین ۲۰۲۵، اصلاح نظام توزیع فعلی در چین است. در واقع دولت چین به دنبال این است تا حد ممکن واسطه های تولید تا فروش محصولات صنعتی را به حداقل برساند تا زمینه برای فعالیت های سوداگرانه کاهش یابد.

چینی ها معتقدند که امروزه می توان بسیاری از خرید و فروش ها را از طریق معاملات آنلاین انجام داد و در همین راستا برنامه مدونی به منظور فراگیر شدن آن در دستور کار دارند.

منبع: ریسرچ گیت yon.ir/LQlR6

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.