۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۴۱۲۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰ دسته: یادداشت‌های شما
۰

این یادداشت توسط مخاطبان مسیر اقتصاد تهیه شده و لزوما مورد تایید این پایگاه خبری تحلیلی نیست.

در فصل اول سال ۱۴۰۲ نسبت به فصل اول سال ۱۳۹۶، در شرایطی که کل اقتصاد ۷۵۰ درصد، مصرف خانوارها ۵۵۰ درصد و حداقل دستمزدها ۴۷۰ درصد افزایش یافت، ارزش بنگاه‌های بورس تهران ۲۴۵۰ درصد و قیمت دلار ۱۲۷۰ درصد صعود کرد. صعود ارزش و سود بنگاههای بورسی با غارت منابع ملی و مردم و با ابزار شوک‌های قیمت ارز و کالاها و به بهای فلاکت مردم انجام شده است.

گسل بین بخش حقیقی و بخش مالی اقتصاد ایران نه در نتیجه کارآمدی و کارآیی، که به سبب شوک‌های قیمت ارز، مالی‌سازی، سفته‌بازی و توزیع رانت‌ها و انحصارها با بسیج لشکری از ایادی لباس شخصی اقتصادی و رسانه‌ای و عوامل دولتی و وکیل‌الخصولتی‌ها ممکن شده است.

بنگاه‌های خصولتی فاسد و رانتی بورسی نه تنها قیمت دلار و به تبع آن نرخ تورم را تعیین می‌کنند (بالا می‌برند)، بلکه مجلس و دولت را نیز در دست دارند. اینها اربابان واقعی اقتصاد ایران هستند.

بازده نجومی ارزش بازار بنگاه‌های خصولتی-رانتی بورسی

در فصل اول سال ۱۴۰۲ نسبت به فصل اول سال ۱۳۹۶، در شرایطی که قیمت جهانی نفت خام و طلا حدود ۵۶ درصد و بازارهای سرمایه جهان در همین حدود رشد ارزش داشتند، ارزش کل بورس تهران (به دلار) بیش از ۱۰۰ درصد و بنگاه‌های فلزات اساسی ۲۸۰ درصد، کانه‌های فلزی ۲۲۰ درصد و فرآورده‌های نفتی و شیمیایی‌ها حدود ۱۴۰ درصد صعود کرد.

صعود ارزش و سود بنگاه‌های بورسی با غارت منابع ملی و مردم و با ابزار شوک‌های قیمت ارز و کالاها و به بهای فلاکت مردم انجام شده است. نکته این که هر چه این بنگاه‌ها از رانت منابع ملی بیشتر برخوردار باشند، رشد سودآوری و ارزش آنها بیشتر است.

صعود نجومی سودآوری و ارزش بنگاه‌های بورسی خصولتی-رانتی نه به واسطه کارآمدی و کارآیی، که به سبب شوک‌های قیمت ارز، مالی‌سازی، سفته‌بازی و توزیع رانت‌ها و انحصارها با بسیج لشکری از ایادی لباس شخصی اقتصادی و رسانه‌ای و عوامل دولتی و وکیل‌الخصولتی‌ها، و در یک کلام با حمایت دستوری حاکمیت ممکن شده است.

انتهای پیام/



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.