۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۱۹۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱ دسته: تولید، سیاست صنعتی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

عبدالرزاق وزیر بازرگانی دولت پاکستان با بیان اینکه سند جامع سیاست صنعتی دولت، با هدف بهبود صادرات تا ۶ ماه آینده نهایی خواهد شد، گفت: افزایش صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا نظیر وسایل نقلیه موتوری، الکترونیکی و سیمان و همچنین تسهیل صدور نیروی کار ماهر به کشورهای توسعه یافته، از اهداف این سند جامع سیاستی است.

به گزارش مسیر اقتصاد در گزارش قبلی بیان شد دولت پاکستان به منظور رونق فعالیت های صنعتی به دنبال این است تا سیاست صنعتی جدیدی را تدوین نماید.

در سال جاری میلادی سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی به ۱۲.۱ درصد رسیده است. این در حالی است که در سال ۲۰۰۵، سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی ۱۷.۵ درصد بوده است. مطابق آمارها سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی طی ۱۳ سال ۵.۴ درصد کاهش یافته است. پاکستان تاکنون هیچ سندی با عنوان سیاست صنعتی نداشته و فقدان یک سند جامع موجب شده تا سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی کاهش چشمگیری یابد.

آماده سازی سند جامع سیاست صنعتی تا ۶ ماهه آینده

عبد الرزاق داوود وزیر بازرگانی دولت پاکستان در حاشیه یک کنفرانس خبری تصریح کرد: سند جامع سیاست صنعتی دولت برای رونق فعالیت واحدهای تولیدی تا ماه ژوئن سال جاری میلادی (۶ ماهه آینده) نهایی خواهد شد.

وزیر بازرگانی دولت پاکستان با بیان اینکه تأکید اصلی این سند جامع سیاستی بر بهبود صادرات محصولات واحدهای تولیدی است، گفت: دولت در این سند سیاستی برنامه ریزی مدونی برای افزایش سرمایه گذاری در بخش های صادرات محور در نظر گرفته است.

حمایت از صنایع صادرات محور برنامه مهم سیاست صنعتی پاکستان

عبد الرزاق داوود تأکید کرد: تمرکز اصلی این سند سیاستی افزایش صادارت بخش های مهندسی خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگرچه صنعت نساجی کمک شایانی به رشد اقتصادی پاکستان می کند، گفت: با این حال این صنعت به تنهایی نمی تواند در افزایش صادرات کشور پاکستان تأثیر بسزایی داشته باشد.

وزیر بازرگانی دولت پاکستانی تصریح کرد: دو مقام ارشد وزارت بازرگانی برای مذاکره با مقامات چینی به این کشور عزیمت خواهند کرد تا فرصت های موجود بازار این کشور آسیای شرقی را شناسایی کنند.

آنطور که داوود می گوید: صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا و ارسال نیروی کار ماهر به کشورهای توسعه یافته تر از اهداف این سند جامع سیاستی است.

توجه ویژه به صادرات وسایل نقلیه موتوری، الکترونیکی و سیمان

وزیر بازرگانی دولت پاکستان با بیان اینکه در این سند سیاستی توجه ویژه ای به صادرت محصولات با ارزش افزوده بالا شده است، ادامه داد: در این راستا صادرات وسایل نقلیه موتوری و الکترونیکی که از ظرفیت مناسبی برخوردار هستند، در اولویت برنامه های این کشور است.

عبدالرزاق داوود با بیان اینکه محصولات تولیدی در صنایع الکترونیک و وسایل نقلیه موتوری از سطح رقابت پذیری مناسبی برخوردار هستند، تأکید کرد: با این وجود، دولت پاکستان تاکنون از ظرفیت صاداراتی این محصولات استفاده نکرده است.

وی با اشاره به اینکه ماشین آلات کشاورزی شامل تراکتور به کشورهایی نظیر موزامبیک و زامبیا صادر می شود، تصریح کرد: هدف بعدی دولت پاکستان صادرات موتورسیکلت و لوازم الکترونیکی به این کشورها است.

وزیر بازرگانی دولت پاکستان گفت: در حال حاضر، میزان صادرات سالانه سیمان از پاکستان حدود ۵ میلیون تن است و طبق اهداف برنامه ریزی شده بایستی تا سال ۲۰۲۳، این میزان به ۲۵ میلیون تن در سال برسد.

 صادرات نیروی کار ماهر به کشورهای توسعه یافته در دستور کار دولت پاکستان

داوود وزیر بازرگانی پاکستان ادامه داد: دولت در این سند جامع سیاستی در حال بررسی پیشنهادهای مختلفی به منظور تسهیل صدور نیروی کار ماهر به کشورهای توسعه یافته است.

به گفته وی دولت پاکستان به دنبال تربیت نیروی کار ماهر است تا از این طریق بتواند ۱۰۰ هزار کارگر را به کشورهای توسعه یافته صادر کند.

منبع: پایگاه خبری داون yon.ir/o3W0v

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.