۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۹۷۵ ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹ دسته: مسکن، مسکن روستایی کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

دولت تسهیلات مسکن روستایی را به ۲۵ میلیون تومان افزایش داده است؛ اما مهمتر از افزایش مبلغ تسهیلات، پرداخت آن است. کاهش پرداخت تسهیلات در سال های اخیر منجر به کاهش روند مقاوم سازی واحدهای روستایی از ۲۰۰ هزار واحد به ۶۰ هزار واحد در سال شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد با توجه به زلزله‌خیز بودن کشور، شهرها و روستاها همواره در معرض خطرات ناشي از وقوع زلزله است. به همین منظور، نوسازی و بهسازی بافت‌های مسکونی به ویژه در روستاها از اولویت بالایی برخوردار است.

طبق آمارهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تنها ۲.۱ میلیون واحد مسکن روستایی معادل ۴۰ درصد از کل مسکن‌های روستایی موجود به صورت مقاوم هستند و مابقی حدود ۳.۲ میلیون واحد نیاز به بهسازی و نوسازی دارد؛ لذا باید برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی غیر مقاوم اقدام مقتضی صورت پذیرد.

https://masireqtesad.ir/37372/3-2-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86%E2%80%8E-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D8%AE%D8%B7/

افزایش وام مقاوم‌سازی مسکن روستایی به ۲۵ میلیون تومان

در همین راستا دولت به‌منظور کمک در هزینه‌های ساخت خانه‌های روستایی، وام ۵ میلیون تومانی را در سال ۱۳۸۴ به تصویب رساند؛ در این مصوبه آمده بود که این تسهیلات به‌صورت پلکانی سالانه ۱۵ درصد افزایش یابد.

این امر تا سال ۱۳۹۱ محقق شد و روند نوسازی نیز این موضوع را به‌خوبی نشان می‌دهد؛ اما از آن سال به بعد تاکنون میزان وام تخصیص یافته با هزینه‌های ساخت یک خانه مقاوم و استاندارد تناسب نداشته و همواره از میزانی که باید تخصیص داده می‌شد، کمتر بوده است.

تا آنکه روند نزولی مقاوم‌سازی مسکن روستایی در سال‌های اخیر، دولت را بر آن داشت در اواخر سال ۹۶، بانک مرکزی را مکلف کند تا نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه آن‌ها برای پرداخت تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی، با ضمانت سفته زنجیره‌ای و سقف فردی ۲۵ میلیون تومان با سود ۵ درصد اقدام نماید.

https://masireqtesad.ir/49569/%d8%aa%d8%b3%d9%87%db%8c%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d9%86%d9%88%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d9%85%d8%b3%da%a9%d9%86-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d9%87-25-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c%d9%88%d9%86/

لزوم همکاری بانک‌ها در پرداخت وام مسکن روستایی

علیرغم آنکه دولت هرساله تسهیلات را تصویب، به بانک‌ها اعلام و تضمین‌نامه تسهیلات که شامل اصل، سود و مابه‌التفاوت سود است را تأمین می‌کند، اما در سال‌های اخیر بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات طرح همکاری نکرده اند و لذا روند تسهیلات دهی به‌کندی در حال انجام است.

مقاومت بانک‌ها در اعطای تسهیلات ساخت ۲۰۰ هزار مسکن روستایی

در همین خصوص علیرضا تابش در نشست خبری ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ از کندی پرداخت تسهیلات مسکن روستایی انتقاد کرده و گفته بود: از میان بانک‌های عامل تنها بانک مسکن در پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی مقاوم‌سازی مسکن روستایی همکاری خوبی داشت و بعد از آن‌ها بانک‌ سپه و بانک تجارت نیز همکاری خوبی داشتند؛ اما به هر حال بانک‌ها عدم وصول مطالبات در مسکن روستایی را بهانه کرده و اعلام می‌کنند به این دلیل نمی‌توانند سریعاً به پرداخت تسهیلات اقدام کنند[۱].

به عنوان مانع دیگر در اعطای تسهیلات مسکن روستایی که منجر به کاهش روند مقاوم سازی شده است، می توان از ضمانت نام برد. در حال حاضر بانک‌ها قانون ضمانت زنجیره‌ای را اجرا نکرده و از متقاضیان ضامن کارمند و بازاری می‌خواهند؛ این مسئله باعث شده تا روستاییان به دلیل عدم توانایی تأمین ضامن از تسهیلات مقاوم‌سازی محروم شوند.

ضمانت بانکی مانع بهسازی و نوسازی ۲۰۰ هزار مسکن روستایی

طی سال های اخیر، میزان مقاوم سازی مسکن روستایی از سالانه ۲۰۰ هزار به کمتر از ۶۰ هزار واحد رسیده که دلیل اصلی آن، این موانع موجود در دریافت تسیهلات بوده است.

میانگین مقاوم سازی مسکن روستایی در ۵ سال اخیر تنها ۶۰ هزار واحد

از این رو دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باید ضوابط دقیق و محکمی را جهت الزام بانک‌ها به پرداخت تسهیلات نوسازی و بهسازی به روستاییان تدوین نماید و بر فرآیند اعطای تسهیلات، نظارتی دقیق داشته باشد تا روستاییان به راحتی به این مبلغ تسهیلات دست یابند. در واقع افزایش تسهیلات بدون الزام بانک ها به اعطای آن اثربخش نخواهد بود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس کد خبر ۱۳۹۷۰۱۱۹۰۰۰۵۲۱



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.