۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۹۱۳ ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰ دسته: مسکن
۰

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر ضرورت تسریع در ابلاغ و اجرای افزایش تسهیلات مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان، گفت: این مبلغ با توجه به تورم فعلی در نظر گرفته شده است و تاخیر در اجرا، کارایی این تسهیلات برای روستاییان را کاهش می‌دهد.

به تازگی دولت مصوبه افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان را تصویب کرد. بیم آن می‌رود که این مصوبه به سرنوشت آیین نامه افزایش تسهیلات به ۲۰۰ میلیون تومان دچار شود. به طوری که بین تصویب این آیین نامه تا اجرایش فاصله طولانی بیفتد. در این راستا شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به لزوم ابلاغ و اجرای سریع آیین نامه تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی گفت: با توجه به اهمیتی که روستاییان برای اقتصاد کشور دارند، لازم است به تقویت زیرساخت‌ها در روستاها بپردازیم و از کوچ آنها به شهرها جلوگیری کنیم.

آیین‌نامه افزایش تسهیلات مسکن روستایی هرچه زودتر ابلاغ و اجرایی شود

وی ادامه داد: در ارتباط با لزوم ارائه امکانات و تسهیلات به روستاییان، فقط موضوع مهاجرت آن‌ها به شهرها و مشکلاتی که به لحاظ حاشیه‌نشینی و بیکاری در شهرها به وجود می‌آید، مطرح نیست. آمدن روستاییان به شهرها باعث می‌شود که تولید در کشور دچار مشکل شود. وقتی روستاییان بر اثر نبود امکانات به شهرها می‌آیند، تولید محصولات دامی و کشاورزی دچار وقفه می‌شود و این امر به نفع کشور نیست. در حال حاضر، در روستاها به شدت با خلاء نیروی انسانی مواجه هستیم. جوانان از روستاها به شهر می‌آیند و افراد مسن هم اندک اندک نیروی بدنی خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند به کارهایی مانند کشاورزی و دامداری ادامه دهند. این روند برایمان مشکل‌ساز شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: افزایش وام ساخت مسکن روستاییان از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان خبر خوب و اقدام درستی است. این افزایش مبلغ وام را گام خوبی در راستای حمایت از روستاییان می‌دانیم و می‌تواند به سهم خودش کمک‌کننده باشد. کشور ما به لحاظ بروز حوادث غیرمترقبه جزو ده کشور اول جهان است. از آنجایی که خانه‌های روستایی اغلب استحکام لازم را ندارند و روستاییان نیز بودجه مورد نیاز را برای مقاوم‌سازی آن‌ها در اختیار ندارند، نیاز است دولت توجه جدی به این مقوله و اعطای تسهیلات داشته باشد. امیدواریم در اجرای آیین‌نامه تسهیلات ساخت مسکن روستایی که اخیرا ۱۵۰ میلیون تومان به آن اضافه شد، دچار مرور زمان نشویم و به سرعت آیین نامه اجرایی شود.

تاخیر در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، کارایی آن را کم می‌کند

وی اظهارداشت: کشاورزان درآمد چندانی ندارند و به پولی که از دامداری و کشاورزی به دست می‌آورند، وابسته هستند. در زمینه پرداخت مبلغ محصولات کشاورزی نیز کشاورزان با مشکلات اساسی روبرو هستند که دولت باید در این زمینه نیز چاره‌اندیشی داشته باشد و مطالبات روستاییان را به موقع پرداخت کند. تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن برای الان و با توجه به تورم فعلی در نظر گرفته شده است. اگر آیین نامه به موقع ابلاغ و اجرایی نشود، در اثر گذشت زمان و افزایش قیمت مصالح ساختمانی، کاهش ارزش مبلغ وام را خواهیم داشت. بنابراین، هر چقدر آیین نامه دیرتر اجرایی شود، ارزش وام دریافتی روستاییان کم می‌شود و عملا برایشان کارآیی نخواهد داشت.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.