۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۲۵۹۸ ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰ دسته: مسکن
۰

فرهاد بیضایی کارشناس حوزه مسکن، ضمن تاکید بر اینکه یارانه سود تسهیلات مسکن روستایی باید به دهک‌های پایین جامعه تخصیص پیدا کند، افزود نباید اینطور باشد که متقاضیان یک روستای متمول در ناحیه شمال کشور و روستایی در مناطق محروم کشور، به یک میزان از این یارانه بهره‌مند شوند.

فرهاد بیضایی کارشناس حوزه مسکن، در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: یکی از نکاتی که در رابطه با مسکن روستایی وجود دارد و از مسائلی است که سال‌هاست در رابطه با آن تذکر داده می‌شود و به دنبال این هستیم که سیاست‌گذار این مسئله را اصلاح کند، مسئله هدفمندی یارانه سودی است که در وام مسکن روستایی اعطا می‌شود.

یارانه سود تسهیلات مسکن روستایی باید به دهک‌های پایین‌تر تخصیص یابد

وی افزود: دولت منابعی را برای تسهیلات مسکن روستایی در نظر می‌گیرد و این تسهیلات را تبدیل به تسهیلات قرض‌الحسنه می‌کند که در واقع این مسئله سطح تقاضای بالایی را برای دریافت تسهیلات مسکن روستایی ایجاد می‌کند. همچنین در طرف دیگر هیچ‌گونه مدیریت تقاضایی از سوی بنیاد مسکن یا حاکمیت در این خصوص انجام نمی‌شود تا این تسهیلات مسکن روستایی اگر یارانه سودی به همراه دارد، به دهک‌های درآمدی که جامعه هدف دریافت این تسهیلات هستند، تخصیص یابد.

بیضایی بیان کرد: مسلما در این صورت انحراف منابع تشدید می‌شود و مانند عمده یارانه‌هایی که دولت می‌پردازد، ضریب انحرافش به سمت دهک‌های بالاتر درآمدی بیشتر خواهد شد. اعطای یارانه تسهیلات مسکن روستایی به صورت کنونی باعث ایجاد بی عدالتی می‌شود؛ به طوری که متقاضیان یک روستای متمول در ناحیه شمال کشور و روستایی در مناطق محروم کشور، به یک میزان از این یارانه بهره‌مند می‌شوند.

دولت باید تقاضای وام مسکن روستایی را به نفع دهک‌های هدف مدیریت کند

وی تصریح کرد: این یارانه سودی که اعطا می‌شود ممکن است آثار تورمی داشته باشد؛ چرا که موجب بدهی دولت به بانک‌ها می‌شود که این مسئله در ادامه منجر به اضافه برداشت‌های دولت از منابعی نظیر بانک مرکزی می‌شود. اگر دولت، مدیریت تقاضا را به درستی انجام دهد و برنامه ریزی به این صورت باشد که این یارانه سود تسهیلات به دهک‌های پایین‌تر در مناطق هدف اعطا شود، می‌تواند اثرگذاری مد نظر را افزایش دهد.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.