۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۰۳۸ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ دسته: اسقاط خودرو، تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت بریتانیا از ابزار تعیین عوارض سالانه خودروها به منظور تشویق مردم به اسقاط خودروهای فرسوده استفاده می کند. برای این منظور در بریتانیا میزان عوارض خودرو بر اساس میزان انتشار گازهای co2 تعیین شده است و هر چه میزان آلایندگی بیشتر باشد، نرخ عوارض خودرو نیز به صورت پلکانی افزایش می یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت بریتانیا سالانه از مالکان خودروهایی که مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده بالا دارند، عوارض بیشتری دریافت می‌کند. برای این منظور در بریتانیا قوانین عوارض خودرویی بر اساس میزان انتشار گازهای co2 در نظر گرفته شده است؛ بدین صورت که هر چه میزان انتشار این گاز آلاینده بیشتر باشد نرخ عوارض خودرو نیز به صورت پلکانی افزایش می یابد.

قوانین عوارض خودرو در بریتانیا عامل کاهش آلودگی هوا

پیش نویس اولیه قانون جدید عوارض خودرو بریتانیا که در سال ۲۰۱۷ نوشته شده، شامل مفاد قانونی ذیل است:

  1. نرخ سال اول عوارض خودرو بر اساس میزان انتشار گاز CO2 است.
  2. نرخ پایه عوارض خودرو به میزان ۱۴۰ پوند است؛ که خودروهایی که انتشار گاز CO2 ندارند از پرداخت این نرخ پایه معاف هستند.
  3. برای خودروهایی که قیمتی بیش از ۴۰ هزار پوند دارند، بعد از پنج سال هزینه اضافی ۳۱۰ پوندی علاوه بر نرخ پایه گرفته می شود.
  4. نرخ سال اول عوارض خودرو برای محصولات با سوخت جایگزین ( سوختی غیر از بنزین و گازوئیل) ۱۰ پوند کمتر از محصولات دیگر است.
  5. خودروهای که قبل از ابتدای ماه آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی ثبت شده باشند، همچنان به پرداخت عوارض خودرو تحت سیستم قدیمی ادامه می دهند.

گفتنی است از سال گذشته نرخ عوارض خودرو از سال اول برای خودروهای دیزلی جدید که روانه بازار می شوند افزایش می‌یابد. همچنین خودروهای دیزلی با استاندارد آلایندگی یورو ۶ بایستی قبل از فروخته شدن تست های لازم آلایندگی را برای ورود به بازار گذارنده باشند.

تفاوت نرخ عوارض خودرو برای خودروهای ثبت شده از مارس ۲۰۰۱ تا مارس ۲۰۱۷

نرخ عوارض خودرو برای محصولات تجاری که از ابتدای سال ۲۰۰۱ تا مارس ۲۰۱۷ ثبت شده اند، در سال اول متفاوت است و در سال های بعدی به میزان نرخ استاندارد تغییر می کند.

این قوانین با هدف کاهش آلودگی هوا و به صرفه شدن و تسریع روند خروج خودروهای قدیمی به کار گرفته شده است.

 نرخ عوارض خودرو برای محصولات ثبت شده قبل از مارس ۲۰۰۱ بر اساس انتشار co2 نیست

در بریتانیا نرخ عوارض خودرو برای محصولاتی که قبل از مارس ۲۰۰۱ ثبت شده اند، بر اساس میزان انتشار co2 نیست؛ چراکه اطلاعات مشخصی از میزان انتشار گاز co2 این محصولات در دسترس نیست.

به همین منظور میزان نرخ عوارض خودرو برای این محصولات بر اساس حجم موتور تعریف می شود. بدین صورت که نرخ سالیانه عوارض خودرو برای محصولات با حجم موتور ۱۵۰۰cc یا کمتر به میزان ۱۵۰ پوند است. همچنین این نرخ برای محصولات با حجم موتور بیشتر از ۱۵۰۰cc به میزان ۲۴۵ پوند در سال تعیین شده است.

گفتنی است ارتباط مستقیم نرخ عوارض خودرو با میزان انتشار گازهای co2 نشان دهنده این است که هر چه فناوری سوخت خودرو قدیمی تر و به طور کلی خودرو فرسوده تر باشد میزان عوارض خودرو نیز بیشتر است. با چنین سازوکاری می توان از عوارض خودرو به عنوان ابزاری برای به صرفه کردن اسقاط خودروهای فرسوده استفاده کرد. این روش در حال حاضر در بریتانیا و بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع: theaa



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.