۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۰۱۱۱ ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰ دسته: حمل و نقل
۰

مهران سالاریه، رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفت: دو طرح خرید نقدی و جایگزینی خودروی فرسوده با خودروی نو در دستور کار است. طرح جایگزینی تنها به صورت قرعه کشی از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودرو است و تاکنون هیچ تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان فرسوده پرداخت نشده است.

مهران سالاریه، رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اینکه طرح نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده شامل دو طرح جایگزینی و نقدی است، افزود: در طرح جایگزینی که از شهریور سال ۱۴۰۱  آغاز شده است، دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و بهمن‌خودرو شروع به ثبت نام متقاضیان در قالب طرح «جایگزینی خودروهای فرسوده» و به صورت قرعه کشی از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودرو کردند.

جایگزینی تنها ۱۴ هزار خودروی فرسوده از شهریور سال ۱۴۰۱ تاکنون

به گفته وی، امسال سایر شرکت‌های خودروساز نیز وارد این طرح شده و نسبت به ثبت نام متقاضیان اقدام کردند. به موجب این برنامه، جایگزینی خودروی فرسوده با خودروی نو بر اساس اولویتی که به متقاضی برنده داده شده، انجام می‌شود. در این طرح تاکنون ۲۸ هزار متقاضی برنده شدند که از این تعداد حدود ۱۴ هزار نفر خودروی جایگزین را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: ادامه طرح جایگزینی، طرح اولویت‌بندی است که در این طرح نیز ۲۴ هزار متقاضی معرفی شدند. کار پالایش این افراد نیز انجام شده و اجرایی شدن عرضه خودروی جایگزین برای این افراد منوط به اعلام اسامی آن‌ها از سوی سامانه یکپارچه عرضه خودرو است، به محض اعلام، کار واگذاری شروع خواهد شد.

طرح نقدی نوسازی خودروهای فرسوده چیست؟

سالاریه از «طرح نقدی» به عنوان دومین طرح اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده یاد کرد و افزود: در قالب این طرح، مراکز اسقاط بازیافت، خودروی فرسوده را از افرادی که به هر دلیل اعم از برنده نشدن در قرعه کشی یا انصراف از قرعه تعیین شده؛ خریداری و گواهی اسقاط آن را صادر می‌کنند.

مراکز اسقاط، خودروی فرسوده را تحویل دولت می‌دهند تا بر اساس ارزش لاشه آن، مبلغ تعیین شده به مالک خودرو پرداخت شود.

تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان فرسوده پرداخت نشده است

به گفته رییس نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده، جایگزینی که تا الان انجام شده بدون پرداخت تسهیلات بوده است. دلیل جاذبه برای مشارکت کنندگان در این طرح، تفاوت قیمت بازار با کارخانه بود. از آنجایی که این تفاوت در حال کمتر شدن است، پرداخت تسهیلات به متقاضیان جایگزینی برای تداوم اجرای طرح ضروری به نظر می‌رسد.

سالاریه افزود: قانون ساماندهی صنعت خودرو این موضوع را مدنظر قرار داده است. بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ این قانون، خودروسازان و سازندگان موتورسیکلت باید ۱.۵ درصد از درآمد حاصل از فروش خود را (به شرط موجود نبودن گواهی اسقاط  در بازار) به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته که زیرمجموعه وزارت صمت است، واریز کنند. براساس قانون ساماندهی، شرکت‌های خودرو ساز در صورتی اجازه شماره گذاری خودرو را دارند که ۱.۵ درصد تعیین شده را به صندوق واریز کرده باشند.

وی در پایان گفت: مشخص شدن جزئیات پرداخت تسهیلات نوسازی ناوگان منوط به تصویب آیین‌نامه و تشکیل کارگروه مربوطه است تا سهم هر گروه از خودروها در دریافت تسهیلات مشخص شود.

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.