۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۸۸۴۷ ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰ دسته: انرژی
۱

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اسقاط خودروهای فرسوده سبک و سنگین و رعایت استاندارد‌های مصرف سوخت در خودرو‌های داخلی گفت: عمر ناوگان حمل ‌و نقل کشور به‌علت کاهش تولید خودرو و رشد تقاضای آن افزایش یافته و کشور در عمل به سمت اسقاط خودروهای فرسوده حرکت نکرده است. در صورتی‌ که با اسقاط خودروهای فرسوده و رعایت استاندارد‌های مصرف سوخت می‌توان شاهد کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی در مصرف سوخت کشور بود.

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به عوامل ناترازی بنزین در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: کیفیت خودرو‌های داخلی و قیمت بنزین از جمله عواملی است که در موضوع ناترازی بنزین دخالت دارند. چرا که متوسط مصرف سوخت خودروهای داخلی بسیار بالا است که علاوه بر تشدید ناترازی بنزین در کشور سبب افزایش آلودگی شهر‌ها و آسیب به محیط زیست نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: قیمت پایین بنزین در کشور سبب شده که انگیزه اصلاح الگوی مصرف نیز کاهش یابد. در صورتی که با اصلاح الگوی مصرف بنزین می‌توان علاوه بر کاهش مصرف این فرآورده در کشور به کاهش ناترازی آن هم کمک کرد. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که راهکار‌های افزایش کیفیت خودرو‌ در کشور و اصلاح الگوی مصرف باید به موازات هم اجرا شوند.

کمک به کاهش مصرف سوخت با اجرای طرح اسقاط خوردو‌های فرسوده

این نماینده مجلس در اشاره به طرح‌هایی مانند اسقاط خودروهای فرسوده و بهبود کیفیت خودروهای داخلی گفت: طرح‌هایی مانند اسقاط خودروهای فرسوده، بهبود کیفیت خودروهای داخلی و توسعه ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی تأثیر بسیار زیادی بر کاهش مصرف بنزین و گازوئیل کشور دارد. چرا که رابطه مستقیمی بین عمر خودرو و مصرف سوخت آن‌ها وجود دارد. به عنوان مثال خودروهایی که طی ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته تولید شده‌اند، طبیعتاً میزان مصرف سوخت آن‌ها از خودروهایی که امروزه در کشور تولید می‌شوند بالاتر است که از جمله دلایل آن می‌توان به تغییر استاندارد‌های تولید خودرو طی سالیان اخیر و رابطه‌ی مستقیم خودروهای فرسوده و فرآیند مستهلک ‌شدن با افزایش مصرف بنزین و گازوئیل اشاره کرد.

کمبود تولید خودرو و افزایش تقاضا؛ مانع اسقاط خودروهای فرسوده

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر کشور در بحث خودروهای سبک و سنگین با مسئله فرسودگی و اسقاط آن روبه‌رو است. عمر ناوگان حمل‌ و نقل در کشور بسیار بالا است؛ چرا که به‌علت کاهش تولید خودرو در کشور و افزایش تقاضا برای خودرو، کشور در عمل به سمت اسقاط خودروهای فرسوده حرکت نکرده است.

مصطفی طاهری در پایان افزود: قیمت پایین بنزین و گازوئیل در کشور سبب شده است که انگیزه‌ای از جانب مصرف‌کننده نهایی برای کاهش مصرف وجود نداشته باشد. به همین جهت، اگر شرایط و طرح‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری دولت در بخش حمل ‌و نقل عمومی، حمایت دولت از طرح اسقاط خودروهای فرسوده و مکلف کردن خودروسازان به رعایت استانداردهای مصرف سوخت در کشور اجرا شود، می‌توان شاهد کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی در مصرف سوخت بود.

انتهای پیام/ انرژی

  1. خارج کردن خودروهای قدیمی از چرخه تردد با عدم دریافت سوخت یک ضرورت است تا تولید سوخت بتواند جوابگوی جمعیت رو به افزایش خودروها باشد. وقتی شهرها بشکل نسنجیده درحال گسترش و تعداد خودروها درحال افزایش و ترددهای درون و برون شهری ضرورت بیشتر یافته و ترافیکها سنگینتر میشود، مصرف سوخت بکجا میرسد و صرفنظر از الودگیهای مختلف و هدررفتن منابع تجدیدناپذیر ایا جوابگوی حجم عظیم تقاضای سوخت میباشد؟ ازانجا که نرخ باختیاری موجب افزایش دستمزدها و تولیدیها بتناسب گرانی سوخت میشود، افزایش قیمت نمیتواند عامل اصلاح مصرف سوخت وانرژی باشد. مردم ما با صرفه جویی بیگانه اند و حس مسئولیت در قبال اینده کشور و نسلهای اینده و حفظ منابع ندارند.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.