۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۶۹۳۶ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ دسته: انرژی
۰

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اجرای راهکارهای غیر قیمتی برای بهبود ناترازی بنزین، گفت: عمر ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به علت فرسودگی افزایش یافته است و برای کاهش سطح مصرف بنزین، باید اقداماتی همچون اسقاط خودروهای فرسوده و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی، در دستورکار قرار بگیرد.

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به وضعیت فعلی کشور در امر ناترازی بنزین گفت: در رابطه با ناترازی بنزین اولویت‌هایی مانند بهینه سازی مصرف سوخت یا اسقاط خودروهای فرسوده با توجه به ظرفیت‌های کشور می‌تواند پاسخگوی مصرف بنزین در شرایط فعلی باشد. یک راهکار که مورد بررسی قرار گرفته، افزایش تولید از طریق ارتقای ظرفیت پالایشی کشور است؛ اما نکته اصلی در این موضوع، بحث افزایش مصرف بنزین است که همچنان ادامه دارد.

ایشان در ادامه تصریح کرد: راه‌حل بعدی، استفاده از سیاست‌های غیر قیمتی برای حفظ سطح فعلی مصرف بنزین کشور است. در صدر این راهکارها، می‌توان به نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی اشاره کرد که مجلس شورای اسلامی این راهکار را در بودجه سال ۱۴۰۳ و برنامه هفتم توسعه به نحو جدی مورد مطالبه قرار داده است. منابع مالی آن مورد تصویب قرار گرفته و همچنین تبصره و ماده‌های آن نوشته شده است؛ چرا که اسقاط خودروهای فرسوده مطالبه اصلی مجلس شورای اسلامی از دولت در بحث کاهش ناترازی بنزین است.

چشم‌انداز مجلس از پیگیری طرح‌های نوسازی یا اسقاط خودروهای فرسوده چیست؟

مصطفی طاهری با اشاره به رویکرد مجلس در بحث کاهش مصرف بنزین بیان کرد: مجلس شورای اسلامی در کوتاه مدت دو هدف اصلی را از پیگیری طرح‌های نوسازی یا اسقاط خودروهای فرسوده دنبال می‌کند که هدف اول، کاهش مصرف بنزین و هدف دوم، کاهش آلودگی هوا علی‌الخصوص در کلان‌شهرها است. در صورتی که سطح مصرف فعلی حفظ شود یا کاهش یابد، اهداف کلی در زمینه کاهش ناترازی بنزین محقق خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در ادامه افزود: در کشور و علی‌الخصوص کلان‌شهرها، خودروهای فرسوده بسیار زیادی وجود دارند که علاوه بر این که مصرف بنزین بسیار بالایی دارند، نقش آفرینی زیادی در افزایش آلودگی هوا دارند. اگر دولت بتواند با بهینه‌سازی یا نوسازی ناوگان خودروهای حمل و نقل عمومی، مصرف بنزین را کاهش دهد، سطح رفاه کلی جامعه افزایش پیدا خواهد کرد.

راهبرد دولت و مجلس، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی است

این نماینده مجلس با اشاره به ضرورت کاهش ناترازی بنزین کشور گفت: راهکار مهمی که دولت می‌تواند با آن، سطح فعلی مصرف بنزین را کاهش دهد یا حفظ کند، استفاده از خودروهای برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی است. دولت و مجلس شورای اسلامی باتوجه به ظرفیت‌ها و اولویت‌های مشترک در زمینه تخصیص ارز به واردات، به دنبال واردات خودروها و اتوبوس‌های برقی هستند.

ایشان در ادامه تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی تا جایی که امکان داشت موانع و چالش‌ها را برای واردات خودروهای برقی برطرف کرده است؛ به عنوان نمونه، تعرفه واردات خودروهای برقی مورد استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کرده و در عمل، شرکت‌های واردکننده خودروهای برقی از پرداخت حقوق گمرکی معاف هستند. این طرح مجلس شورای اسلامی، واردات خودروهای برقی را برای شرکت‌های واردکننده جذاب کرده است.

مصطفی طاهری در پایان افزود: متأسفانه در بحث‌های زیرساختی در زمینه شماره‌گذاری و شارژ کردن ناوگان عمومی برقی، کشور با ضعف‌هایی مواجه است که شهرداری‌ها می‌توانند به عنوان متولی توسعه زیرساخت‌ها به برطرف کردن ضعف‌ها در این زمینه بپردازند. در بحث استانداردهای هشتاد و پنج گانه نیز تمهیداتی اندیشیده شده است که می‌تواند روند شماره‌گذاری ناوگان عمومی برقی کشور را تسهیل نماید.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.