۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۱۱۶۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰ دسته: تولید کارشناس: روح الله مهدوی
۰

امارات از جمله کشورهایی است که قیمت خودروهای کارکرده یا دست دوم در آن به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از دیگر کشورها است. درآمد سرانه بالا، رواج اقامت‌های کوتاه مدت، تسهیلات ارزان قیمت خرید خودرو نو، نرخ پایین مالیات خرید خودرو نو، هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری و همچنین محدودیت‌های وضع شده برای خودروهای فرسوده، از مهمترین دلایلی است که موجب می‌شود خودروهای کارکرده با کاهش تقاضا و به تبع کاهش قیمت مواجه شوند. در این شرایط مقایسه قیمت خودروهای کارکرده در امارات با قیمت خودروهای داخلی از منطق اقتصادی برخوردار نیست و نمی‌تواند مبنای سیاستگذاری قرار بگیرد.

مسیر اقتصاد/ خودروهای سواری به محض خروج از فروشگاه و ورود به جاده دچار افت قیمت می‌شوند و با گذشت هر سال بخشی از ارزش خود را از دست می‌دهند. با این حال قیمت خودروهای کارکرده در کشورهای گوناگون به سیاست‌ها، قوانین، شرایط اقتصادی و حتی هنجارهای فرهنگی آن‌ها بستگی دارد و از روند یکسانی پیروی نمی‌کند. به همین علت است که به طور مثال قیمت یک خودرو دست دوم از نوعی مشخص در سنگاپور قریب چهار برابر خودروی مشابه در امارات است. در ادامه علل پایین بودن قیمت خودروهای کارکرده در امارات در مقایسه با دیگر کشورها مورد بررسی قرار گرفته است.

درآمد سرانه بالا و خدمات مالی ارزان قیمت

یکی از علل پایین بودن قیمت خودروی کارکرده در امارات، قدرت خرید بالا و ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای خرید خودرو نو در این کشور است. درآمد سرانه در امارات بر اساس برابری قدرت خرید معادل ۸۷ هزار دلار است و این کشور از این جهت در رتبه هفتم جهان قرار دارد[۱]. علاوه بر این موسسات مالی و فروشندگان خودرو در این کشور وام‌های کم بهره با نرخ سود بین ۲ تا ۴ درصد برای خرید خودرو ارائه می‌دهند[۲]. بدین ترتیب ساکنین امارات به نسبت سایر کشورها راحت‌تر می‌توانند خودروی صفر کیلومتر خریداری کنند و در این شرایط خودرو نو را به دست دوم ترجیح می‌دهند.

پایین بودن نرخ مالیات بر مصرف خودرو

خودروها از جمله کالاهایی هستند که در بسیاری از نقاط جهان دارای مالیات هستند. حداکثر نرخ مالیات بر خودرو در آمریکا ۸.۲۵ درصد، در اتحادیه اروپا ۲۷ درصد و در هند ۲۸ درصد است. در بسیاری از کشورها نیز مانند سنگاپور بر اساس ارزش خودرو مالیات دریافت می‌شود. تا جایی که در سنگاپور مالیات بر خودروهای لوکس مدل بالا به ۳۲۰ درصد می‌رسد. اما در امارات فارغ از نوع و قیمت خودرو تنها ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده به خودرو تعلق می‌گیرد. این مسئله هزینه خرید خودرو را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و شهروندان را به خرید خودروی جدید و بروز، ترغیب می‌کند.

فروش خودروی دست دوم باقیمت نازل به علت مهاجرت از امارات

امارات از جمله بازارهای پررونق خودروهای لوکس و گران قیمت در جهان است. ساکنین این کشور که عمدتا غیر بومی هستند، اغلب علاقه‌مند به خرید خودروهای جدید هستند. با این حال بسیاری از آن‌ها به دلایل مختلف تصمیم به مهاجرت و بازگشت به کشور مادری خود می‌گیرند و در این حالت خودروی خود را به نازلترین قیمت می‌فروشند. بحران مالی ۲۰۰۸ اوج این ماجرا بود که در پی آن شمار بسیاری از ساکنین امارات به علت ناتوانی از پرداخت اقساط و هزینه‌ها ناچار به بازگشت به وطن‌های خود شدند. بر اساس قوانین امارات افراد مقیم در صورت تاخیر در پرداخت اقساط خودرو و یا برگشت خوردن چک باید مدتی را در زندان سپری کنند.

هزینه‌های بالای نگهداری

با وجود آنکه بازار خودرو در امارات به شدت رقابتی و قیمت‌ها نسبتا ارزان است، هزینه‌های نگهداری خودرو در این کشور بالا است. قیمت هر لیتر بنزین در امارات ۰.۸ دلار است که از همه کشورهای منطقه بالاتر است[۳]. همچنین هزینه استهلاک به علت شدت گرمای هوا و هزینه پارکینگ و تعمیرات در این کشور بالا است. علاوه بر موارد مذکور، تنوع بالای خودروها در این کشور، هزینه تامین قطعات یدکی را افزایش داده است.

ممنوعیت صدور مجوزهای راهنمایی و رانندگی برای خودروهای بالای ۱۵ سال

یکی دیگر از علل پایین بودن قیمت خودرو دست دوم در امارات، وضع محدودیت‌های گوناگون برای خودروهای فرسوده است. بر اساس قوانین این کشور مجوزهای گوناگون راهنمایی و رانندگی برای خودروهای قدیمی‌تر از ۱۵ سال صادر نخواهد شد. همچنین امکان انتقال مالکیت خودرو پس از ۱۰ سال وجود ندارد. بنابراین مالکین خودرو تلاش می‌کنند قبل از رسیدن خودرو به سن فرسودگی، آن را به فروش برسانند. در غیر این صورت ناچارند خودرو خود را به عنوان خودرو فرسوده با قیمتی کمتر از ۴۰۰ دلار به مراکز اسقاط خودرو تحویل دهند.[۴]

بر اساس آنچه بیان شد می‌توان نتیجه گرفت پایین بودن قیمت خودرو در امارات معلول علت‌های متعددی ازجمله سهولت خرید خودرو نو و وضع عوارض و محدودیت‌های متعدد برای خودروهای کارکرده است. بنابراین مقایسه قیمت خودروهای نو در ایران با خودروهای کارکرده در امارات منطقی نیست و لازم است در ایران نیز با اعمال سیاست‌های مشابه، ضمن تسهیل دسترسی مردم به خودروهای نو تولید داخل، محدودیت‌های خرید و فروش و عوارض خودروهای فرسوده و کارکرده افزایش یابد.

پینوشت:

[۱] World bank

[۲] carswitch.com

[۳] globalpetrolprices

[۴] gulfnews/UAE no place for old cars

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.