۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۴۶۹ ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری صنعت مرغداری ضمن انتقاد از بی برنامگی دولت در روند حذف ارز ترجیحی گفت: در صورت حذف یکباره ارز ترجیحی نهاده‌های دامی، بیش از ۷۰ درصد مرغداری‌های کشور تعطیل خواهند شد. همچنین در صورت حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گندم، به دلیل ارزان بودن آن نسبت به ذرت و جو، گندم تولیدی کشاورزان از چرخه خوراک انسانی خارج و خوراک دام و طیور خواهد شد.

حسین فاطمی رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد درخصوص حمایت از تولیدکنندگان گفت: کشورها با سیاست‌های مختلف از جمله اعطای یارانه مستقیم، تسهیلات در صادرات، خرید تضمینی و… اقدام به حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و دامی خود می‌کنند. در کشور ما یکی از سیاست‌های حمایتی که به نوعی هم حمایت از تولیدکننده و هم حمایت از مصرف‌کننده محسوب می‌شود، ارز ترجیحی نهاده‌های دامی است. در واقع دولت با در اختیار قراردادن نهاده با قیمت پایین، امکان خرید نهاده را در شرایطی که نرخ ارز رشد چشم گیری داشته است، فراهم می‌کند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور با اشاره به لزوم حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تصریح کرد: با توجه به نیاز مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در صنعت دام و طیور، هر گونه تغییر رویکرد دولت باید منوط به حمایت از این دو گروه باشد.

با حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی گندم، این محصول خوراک دام و مرغ خواهد شد

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور در ادامه با تاکید بر عدم وجود برنامه مدون برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیان داشت: متاسفانه دولت عجولانه و تا حد زیادی بدون برنامه منسجم تصمیم به حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی گرفته است. برای مثال تا به حال هیچگونه سازکاری برای حمایت از تولیدکنندگان مشخص و به ما ابلاغ نکرده است.

وی در ادامه در خصوص سردرگمی دولت و عدم کنترل بازار اظهار داشت: دولت هنوز نتوانسته به طرحی درست برای حذف ارز نهاده‌های دامی برسد اما از سوی دیگر عجله دارد که حتما این طرح را اجرایی بکند. به عنوان مثال  اخبار ضد و نقیضی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از دی ماه منتشر شد اما افزایش قیمت سویا و دیگر محصولات باعث شد دولت از تصمیم خود مبنی برای حذف ارز منصرف شود.

فاطمی همچنین در خصوص اثرات منفی حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات گندم نیز گفت: در صورت آزادسازی ارز ترجیحی نهاده‌های دامی، قیمت ذرت و جو در بازار افزایش خواهد یافت. در این شرایط حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی گندم و تعیین قیمت نامناسب برای خرید تضمینی این محصول باعث خروج گندم از چرخه انسانی خواهد شد. دامداران و مرغداران در چنین شرایطی ترجیح می‌دهند به جای ذرت و جو از گندم در خوراک دام و طیور خود استفاده کنند.

تعطیلی ۷۰ درصد واحدهای مرغداری با حذف یکباره ارز ترجیحی

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور با اشاره به شیوه کنونی حذف ارز ترجیحی نهاده دامی اظهار داشت: با توجه به اینکه مرغداران توان تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای تامین نهاده‌ها که حدود دو ونیم برابر میزان فعلی است را ندارند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که دولت سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را پس از حذف ارز ترجیحی تامین نکند حدود ۷۰ درصد از این واحدهای تولیدی بسته خواهد شد.

وی در خصوص افزایش قیمت مرغ در صورت حذف ارز نهاده‌های دامی بیان داشت: طبق برآوردها  قیمت هر کیلو مرغ در صورت حذف ارز نهاده‌های دامی، به حدود ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان می‌رسد که این مسئله کاهش سرانه مصرف مرغ را در پی خواهد داشت. همچنین با توجه به تورم انتظاری امکان افزایش این قیمت نیز وجود دارد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور در آخر با اشاره به راهکار حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولید گفت: پیشنهاد ما برای حمایت از تولیدکنندگان و تامین سرمایه در گردش مرغداری‌ها این است که دولت همچنان با سامانه بازارگاه امکان خرید نهاده‌های دامی با قیمت فعلی را مهیا سازد از طرفی بعد از یک دوره فروش مرغ، قیمت مازاد را از تولیدکننده پس بگیرد.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.