۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۳۶۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱ دسته: اسقاط خودرو، تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت چین به تازگی مجوز فروش قطعات اصلی خودروهای دسته دوم را صادر کرده است؛ بر این اساس مراکز اسقاط خودرو چین، اجازه دارند قطعات قابل استفاده خودروهای اسقاط شده را در بازار به فروش برسانند. انتظار می رود با اجرای سیاست جدید مالکان خودروهای فرسوده انگیزه بیشتری برای فروش خودروی خود به مراکز اسقاط و جایگزینی آن با محصولات جدید داشته باشند. کنار رفتن خودروهای فرسوده از بازار مصرف، یکی از راهکارهای مهم رونق تولید خودروهای جدید در صنعت خودروسازی است و انگیزه سرمایه گذاری در طراحی و تولید پلتفرم را نیز افزایش می دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت چین برنامه ویژه ای برای تسهیل روند اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفته است. توسعه اسقاط خودرو همواره یکی از اولویت های دولت چین بوده و برنامه جدید نیز در همین راستا در دستور کار قرار گرفته است.

صدور مجوز دولت چین برای فروش قطعات اصلی خودروهای فرسوده

مطابق سیاست جدید دولت، فروش موتور، گیربکس و اکسل جلو و عقب خودروهای دسته دوم از این پس قانونی می شود و مراکز اسقاطی که در چین فعالیت می کنند، اجازه این را دارند تا قطعات خودروهای فرسوده را در بازار به فروش برسانند. این سیاست دولت چین موجب می شود تا قیمت قطعات خودروهای فرسوده و بالتبع آن قیمت خودروهای فرسوده افزایش یابد. در واقع خودروی فرسوده ارزش پیدا می کند و با اجرای این سیاست روند خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور سرعت می گیرد.

تا پیش از اجرای این سیاست قطعات اصلی خودروهای فرسوده نظیر موتور و گیربکس، بازیافت شده و به عنوان آهن ضایعات به صورت کیلویی به فروش می رفتند. مطابق قوانین قبلی ارزش هر تن ضایعات این قطعات ۱۹۲ دلار بود.

توسعه صنایع خودروسازی چین با اجرای سیاست اسقاطی جدید

دولت چین معتقد است که برای توسعه صنایع خودروسازی بایستی سیاست هایی اجرا شود که خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور را تسریع نماید.

در واقع دولت این کشور معتقد است یکی از پارامترهای توسعه صنعتی بازار مصرف است و در این راستا کنار رفتن خودروهای فرسوده از بازار مصرف، یکی از راهکارهای مهم رونق تولید خودروهای جدید در صنعت خودروسازی است. لازم به ذکر است با اسقاط خودروهای فرسوده و توسعه صنایع خودروسازی، زمینه سرمایه گذاری برای طراحی و تولید پلتفرم نیز فراهم می شود.

اسقاط سالانه ۱۷ میلیون خودرو در دستور کار دولت چین

در این باره دونسو دبیر کل انجمن خودروسازان چین می گوید: برای توسعه صنایع خودروسازی و افزایش تملک خودرو بایستی قوانین جدیدی را برای افزایش اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفت.

مطابق آمارهای منتشره حدود ۲۴۰ میلیون خودرو در چین وجود دارد. از این میان حدود ۴ تا ۶ درصد خودروهای موجود در چین را فرسوده ها تشکیل می دهند و دولت این کشور تصمیم دارد تا در سال جاری میلادی حدود ۱۴ میلیون خودروی فرسوده را اسقاط نماید. همچین مطابق برنامه ریزی های به عمل آمده در سال ۲۰۲۰، میزان اسقاط خودروهای فرسوده به عدد ۱۷ میلیون دستگاه در سال می رسد.

کاهش انحصار در صنعت بازیافت خودرو با اجرای سیاست اسقاطی جدید

ژنگ شووی رئیس بخش توسعه بازار وزارت بازرگانی با بیان اینکه افزایش اسقاط خودروهای فرسوده از اولویت های دولت چین است، تصریح کرد: انتظار می رود با اجرای سیاست جدید دولت چین مبنی بر صدور مجوز فروش قطعات اصلی خودروهای فرسوده، مالکان این خودروها انگیزه بیشتری برای فروش خودروی خود به مراکز اسقاط و جایگزینی آن با محصولات جدید داشته باشند؛ چرا که این سیاست ارزش خودروهای فرسوده را بیشتر می کند.

شووی با بیان اینکه در حال حاضر مراکز اسقاط به صورت انحصاری در چین فعالیت می کنند، گفت: سیاست جدید دولت موجب می شود تا انحصار در صنعت بازیافت و اسقاط خودروهای فرسوده نیز کاهش یابد و رقابت در صنعت خودرو افزایش می یابد.

منبع: چاینا دیلی yon.ir/MPUFH

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.