۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۹۸۰ ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶ دسته: تولید، سیاست صنعتی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت هند به دنبال تدوین یک بسته سیاست صنعتی جامع است تا به وسیله آن، بخش بیشتری از تولیدکنندگان داخلی خود را برای اتصال به زنجیره تأمین جهانی تشویق نماید. همچنین به منظور بهبود میزان صادرات تولیدکنندگان هندی، انعقاد قراردادهای تجارت دوجانبه با کشورهای پیشرفته نیز در دستور کار دولت این کشور قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت هند به دنبال تدوین یک بسته سیاست صنعتی جامع است تا بدین وسیله سطح رقابت پذیری تولیدکنندگان این کشور را افزایش دهد.

در این بسته سیاستی بر توجه به زنجیره تأمین جهانی و افزایش رقابت پذیری به طور ویژه تأکید شده است.

حمایت از تولید با تدوین بسته سیاست صنعتی جامع در هند

در این باره پرابهو وزیر هوا و فضای دولت هند در حاشیه یک رویداد در بمبمئی با بیان اینکه صادرات کالا و خدمات روند کاهشی به خود گرفته است، تصریح کرد: اقدامات اخیر دولت آمریکا در افزایش تعرفه واردات و راه اندازی جنگ تجاری، تجار هندی را نیز با چالش هایی مواجه نموده است. با اینحال دولت هند معتقد است کسب و کارهای هندی تنها زمانی رشد می کنند که توانایی حضور در بازارهای جهانی را داشته باشند.

وزیر هوا و فضای هند با بیان اینکه بایستی نگاه جامعی به بازارهای خارجی داشت و تنها به بازارهای داخلی اتکا نکرد، افزود: در سند سیاست صنعتی جدید اتصال به زنجیره تأمین جهانی به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است؛ چراکه اتصال به زنجیره تأمین جهانی به عنوان راهکاری برای افزایش صادرات کالا و خدمات هندی مطرح است.

پرابهو تصریح کرد: بسته سیاست صنعتی جامع دولت هند بر روی نحوه توسعه زنجیره تأمین سودمند دوجانبه و چندجانبه تأکید دارد.

لزوم توجه ویژه به زنجیره تأمین کالاهای اساسی

در این خصوص ونکایا معاون رئیس جمهور هند به سخنرانی پرداخت و گفت: تسهیل فرآیندهای بروکراتیک، حذف قدرت اختیاری با وضع قوانین الزام آور و تمرکز زدایی نقش بسزایی در افزایش سرعت توسعه کشور خواهد داشت.

ونکایا با بیان اینکه بایستی قوانین هوشمندانه ای برای توسعه اقتصادی هند وضع نمود، گفت: یکی از نقاط ضعف فعلی کشور عدم توجه به «امنیت غذایی» است و در صورتیکه در این باره چاره اندیشی نشود با توجه به جمعیت زیاد هند، کشور با چالش هایی در آینده ای نه چندان دور روبرو خواهد بود.

معاون رئیس جمهور هند ادامه داد: بایستی رویکرد فعلی کشور توجه به زنجیره تأمین کالاهای اساسی باشد. در صورتیکه هند توانایی خود را در تولید محصولات غذایی افزایش دهد، ارزش افزوده قابل توجهی برای کشور ایجاد خواهد شد.

انعقاد قرارداد تجارت دوجانبه راهکار هند به منظور ورود به بازارهای جهانی

ونکایا با بیان اینکه ارزش اقتصاد هند در آینده نه چندان دور به ۵ هزار میلیارد دلار خواهد رسید، گفت: اقدامات متعددی به منظور انعقاد قراردادهای تجارت دو جانبه با کشورهای پیشرفته در دستور کار دولت قرار گرفته است تا از این طریق بتواند به بازارهای جهانی ورود کند.

در این باره هوان وزیر تجارت کره جنوبی در حاشیه این نشست تصریح کرد: دولت کره جنوبی در حال تلاش برای افزایش تعاملات خود با هند از طریق انعقاد قراردادهای تجارت دوجانبه است.

لازم به ذکر است سیاست صنعتی هند تنها محدود به بهره گیری از زنجیره تأمین کارآمد و افزایش صادرات نمی شود. دولت این کشور اقدامات دیگری به منظور حمایت از تولیدکنندگان انجام داده است. به عنوان نمونه چندی پیش دولت این کشور اعلام کرد که «دپارتمان سیاست گذاری صنعتی و توسعه» یک بسته سیاستی تدوین کرده است که بر اساس آن به واحدهای صنعتی در قالب قراردادهای بلندمدت، زمین و تجهیزات صنعتی اجاره دهد.

منابع:

لایو مینت http://yon.ir/DAORX

اکونومیک تایمز yon.ir/3VO7m

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.