۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۸۱۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳ دسته: اسقاط خودرو، تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

وسایل نقلیه فرسوده عامل اصلی آلودگی کلان شهرها هستند؛ بنابراین اسقاط خودروهای فرسوده از اهمیت قابل ملاحظه ای در کاهش آلودگی هوا برخوردار است. بر اساس برآوردها، باید تا سال ۱۴۰۴ آمار اسقاط خودروهای فرسوده به ۱.۴ میلیون دستگاه در سال برسد و این امر تنها با الزام خودروسازان و واردکنندگان خودرو به اسقاط محقق نخواهد شد؛ لذا ضروری است تا نمایندگان مجلس در بودجه ۹۸، واردکنندگان قطعات را نیز ملزم به اسقاط خودروهای فرسوده نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد همه ساله با شروع فصل سرما، پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ کشور با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند.

بر اساس گزارش سیاهه انتشار هوای شهر تهران که در سال ۹۵ توسط شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران منتشر شد، عامل ۸۵ درصد آلودگی هوای شهر تهران وسایل نقلیه هستند.

طبق این گزارش، معضل اصلی آلودگی هوای شهر تهران آلاینده ذرات معلق است که منبع ۷۰ درصد آن وسایل نقلیه اند. از همین رو خروج وسایل نقلیه فرسوده از چرخه حمل و نقل تاثیر به سزایی در مدیریت آلودگی هوای شهر تهران دارد.

چالش آلودگی هوا موجب شده تا هر ساله بر اساس آمار ۳۰۰۰ نفر در پایتخت جان خود را از دست دهند. علاوه بر معضلات آلودگی هوا، مصرف بالای بنزین و ترافیک کلانشهرها از دیگر چالش خودروهای فرسوده است.

لزوم اسقاط ۱.۴ میلیون خودروی فرسوده تا سال ۱۴۰۴

طبق آمار ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در کشور وجود دارد و سالانه ۲۰۰ هزار خودرو به تعداد این خودروها افزوده می شود. همچنین بر اساس برآوردها، باید تا سال ۱۴۰۴ اسقاط خودروهای فرسوده به ۱.۴ میلیون  دستگاه در سال (۴ برابر حالت فعلی) برسد تا  تمامی خودروهایی که سالیانه وارد سن فرسودگی شده و تمامی خودروهای فرسوده موجود، اسقاط شوند.

سیاستگذارن کشور در این سال ها برای تسریع روند خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور، علاوه بر در نظر گرفتن ردیف بودجه، قوانین متعددی تصویب کردند.

هرچند مصوبه الزام واردکنندگان خودرو به اسقاط خودروهای فرسوده سبب شد تا تقاضا برای صدور گواهی اسقاط افزایش یابد و در عرض یک سال روند خروج فرسوده ها از ۶۷ هزار دستگاه به ۳۳۶ هزار دستگاه برسد، اما با بسته شدن سامانه ثبت سفارش واردات خودرو در تیرماه سال گذشته و در ادامه ممنوع شدن واردات خودرو در اوایل سال جاری، فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده نیز با چالش های جدی مواجه شد.

این وضعیت سبب گردید تا نمایندگان مجلس در طرح ساماندهی صنعت خودرو که هم اکنون در کمیسیون صنایع مجلس در حال پیگیری است، چاره ای بیندیشند. نمایندگان مجلس در طرح ساماندهی صنعت خودرو درصدد این هستند تا خودروسازان را ملزم به اسقاط خودروی فرسوده نمایند. بر این اساس خودروسازان بایستی به ازای تولید هر چهار محصول، یک خودروی فرسوده را اسقاط نمایند.

با توجه به آمار تیراژ تولید خودروسازان داخلی در سال ۹۶، با اجرایی شدن این مصوبه میزان اسقاط خودروهای فرسوده به ۶۸۳ هزار دستگاه در سال می رسد و حدودا ۲ برابر می شود.

الزام واردکنندگان قطعات به اسقاط خودروهای فرسوده

با این حساب، با توجه به اینکه تا سال ۱۴۰۴ بایستی تقاضا برای گواهی اسقاط به چهار برابر حالت فعلی برسد، علاوه بر الزام خودروسازان و واردکنندگان خودرو به اسقاط خودروی فرسوده، اقدامات دیگری نیز در این زمینه لازم است.

در این راستا به منظور ادامه روند افزایشی اسقاط خودروهای فرسوده و همچنین حمایت از قطعه سازان داخلی، پیشنهاد میشود تا در بودجه ۹۸، واردکنندگان قطعات خودرو نیز برای واردات قطعات به کشور ملزم به ارائه گواهی اسقاط شوند. این اقدام می تواند به گونه ای طراحی شود تا علاوه بر اینکه روند اسقاط خودروهای فرسوده را افزایش دهد، میزان واردات قطعات خودرو به کشور را نیز مدیریت و محدود نماید.

در سال گذشته میزان واردات قطعات منفصله وسایل نقلیه با افزایش ۱۱۱ درصدی به بیش از ۴.۱ میلیارد دلار رسید. واردات لوازم یدکی خودرو نیز با رشد ۴۸ درصدی به بیش از ۹۰۰ میلیون دلار افزایش یافت. این میزان واردات قطعات خودرو در طول سال های اخیر بی سابقه بوده و موجب ثبت رکوردی جدید در این زمینه شده است. لذا با اجرا شدن این طرح، با توجه به آمار ۵ میلیارد دلاری واردات قطعه، اسقاط خودروهای فرسوده تسریع یافته و افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

البته مشابه این پیشنهاد در بودجه ۹۷ نیز به تصویب نمایندگان رسید اما توسط شورای نگهبان رد شد؛ بنابراین ضروری است ضمن بررسی دلایل شورای نگهبان در رد مصوبه مذکور مجلس، اقدامات لازم برای اصلاح و تثبیت آن انجام گیرد.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.