۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۳۵۳۱ ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ دسته: انرژی
۰

سعید نوری کرم کارشناس انرژی، با اشاره به نقش اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و ارتقای پالایشگاه‌های نفت خام در افزایش ضریب پیچیدگی پالایشگاه‌‌ها، گفت: اجرای این طرح‌ها علاوه بر تأمین امنیت سوخت کشور، جلوگیری از واردات ۱۰۰ میلیون دلاری انواع کک مصرفی صنایع فولاد و آلومینیوم و افزایش تولید بنزین و گازوئیل، موجب بهبود کیفیت و ارتقای استاندارد سوخت به یورو ۴ و یورو ۵ می‌شود.

سعید نوری کرم کارشناس انرژی، در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص ضریب پیچیدگی پالایشگاه‌های کشور گفت: توسعه صنعت پالایشگاهی علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، به یک عامل مهم دیگر یعنی افزایش ضریب پیچیدگی پالایشگاه‌ها وابسته است. در واقع ارتقای فناوری و سطح پیچیدگی پالایشگاه‌های کشور، اولویت اصلی افزایش ارزش‌افزوده در این صنعت و دوری از نیمه خام فروشی است.

ارتقای ضریب پیچیدگی پالایشگاه‌ موجب افزایش حاشیه سود پالایشگاه خواهد شد

این کارشناس انرژی گفت: توان فنی پالایشگاه‌ها در دنیا با معیار شاخص پیچیدگی نلسون اندازه‌گیری و مقایسه می‌شود. در واقع شاخص پیچیدگی نلسون، شاخصی بدون واحد است که میزان پیچیدگی یک پالایشگاه و گستره فرآورده‌های تولیدی نیازمند به فناوری‌های پیشرفته را مشخص می‌کند.

نوری کرم ادامه داد: ضریب پیچیدگی یا قابلیت تولید فرآورده‌های سبک با ارزش افزوده بالاتر رابطه مستقیمی با حاشیه سود پالایشگاه دارد، به گونه‌ای که برای دو پالایشگاه با خوراک مشابه، پالایشگاه دارای ضریب پیچیدگی بالاتر، حاشیه سود بیش‌تر و پالایشگاه با ضریب پیچیدگی پایین‌تر، حاشیه سود کمتری خواهد داشت.

جلوگیری از واردات ۱۰۰ میلیون دلاری کک، با اجرای طرح‌های ارتقای پالایشگاهی

این کارشناس انرژی با اشاره به اهمیت تولید کک سوزنی و اسفنجی افزود: در حال حاضر یکی از راهکار‌هایی که به منظور افزایش ضریب پیچیدگی پالایشگاه‌‌های کشور دنبال می‌شود طرح‌های بهینه‌سازی و ارتقای کمیت و کیفیت پالایشگاه‌های نفت خام کشور یا همان طرح‌های آپگریدینگ هستند. طرح‌های ارتقای پالایشگاه‌های نفت خام کشور با توجه به نیاز کشور به محصولات مختلف همچون بنزین، گازوئیل، کک سوزنی، کک اسفنجی و غیره هر یک اهداف خاصی را دنبال می‌کنند. به‌عنوان نمونه یکی از اهداف طرح‌های ارتقای پالایشگاه شازند اراک و پالایشگاه بندرعباس به ترتیب تولید کک سوزنی و کک اسفنجی است.

وی همچنین بیان کرد: کک نفتی کلسینه شده در صنایع آلومینیوم و فولاد کاربرد فراوان دارد. به طوری‌که مقدار نیاز فعلی صنعت آلومینیوم و فولاد کشور به این محصول، به ترتیب ۲۰۰ و ۴۵ هزار تن در سال است که در حال حاضر بخش زیادی از آن به ارزش حدود ۱۰۰ میلیون دلار از راه واردات تأمین می‌شود. از طرف دیگر با توجه به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی پیش‌بینی شده تولید فولاد تا افق ۱۴۰۴، نیاز صنعت فولاد به کک به حدود ۱۳۵ هزار تن در سال خواهد رسید. بنابراین همه این موارد به اهمیت و ضرورت اجرای هرچه سریع‌تر طرح‌های ارتقای پالایشگاه‌ها به منظور تأمین امنیت صنایع فولاد و آلومینیوم به‌عنوان دو قطب پیشران تولید و ارزآور کشور تاکید دارند.

کاهش آلودگی هوا از طریق اجرای طرح‌های ارتقای پالایشگاهی

نوری کرم در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به روند افزایشی مصرف بنزین و گازوئیل در کشور باید در کنار راهکارها و سیاست‌های مختلف از قبیل بهبود کیفیت خودرو‌های داخلی با استفاده از بهینه‌سازی فرآیند احتراق در خودرو‌ها و بهبود طراحی آیرودینامیکی، نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و خروج خودروهای فرسوده و غیره، طرح‌های ارتقای پالایشگاهی به‌عنوان یکی از رویکرد‌های توسعه ظرفیت پالایشی کشور اجرایی گردد. همچنین افزون بر افزایش تولید بنزین و گازوئیل اجرای طرح‌های ارتقای پالایشگاهی به بهبود کیفیت این فرآورده‌ها و ارتقای استاندارد سوخت به یورو ۴ و یورو ۵ کمک خواهد کرد و می‌توان گفت همه این موارد در راستای کمک به اجرای قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوا به‌عنوان یک چالش مهم کشور علی‌الخصوص در روزهای سرد سال است.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.