۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۳۴۶۹ ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰ دسته: حمل و نقل
۰

سلاجقه رییس سازمان محیط زیست، وسایل حمل و نقل فرسوده اعم از خودروهای عمومی و شخصی را عامل ۶۰ درصد آلودگی هوای کلانشهرها دانست و گفت: کارگروه ملی هوای پاک خواستار تسریع در اجرای قانون اسقاط خودروهای فرسوده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی اصلی آن است.

علی سلاجقه رییس سازمان محیط زیست روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار داشت: مطالعات علمی در دانشگاه‌های معتبر کشور نشان می‌دهد دلیل ۶۰ درصد آلاینده‌ها در ۹ کلانشهر کشور وسایل حمل و نقل فرسوده اعم از خودروهای عمومی و شخصی و بقیه مربوط  به صنایع و کارخانجات است.

وی با اشاره به ضرورت تسریع در اجرای قانون ساماندهی خودروهای فرسوده، افزود: لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، مهر ماه سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که براساس آن وزارت صنعت، معدن وتجارت متولی اصلی این امر شناخته شد و سازمان محیط زیست بیشتر نقش نظارتی دارد. در این لایحه «صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته»  نیز پیش بینی شد که به موجب آن اگر به اندازه کافی گواهی اسقاط وجود نداشت تولید کننده یا وارد کننده ۱.۵ درصد به حساب این صندوق واریز کند و منابع آن فقط برای اسقاط خودروهای فرسوده استفاده شود.

وی افزود: اگرچه سازمان محیط زیست ایراداتی بر این اصلاحیه قانونی دارد و قانون قبلی را کارآمدتر می‌داند اما با توجه به وضعیت بحرانی آلودگی هوا و ضروت سرعت بخشیدن به این تکلیف قانونی، مصمم هستیم نقش نظارتی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

برنامه زمان‌بندی اسقاط خودروهای فرسوده به زودی اعلام می‌شود

سلاجقه همچنین از برگزاری نخستین نشست  «کارگروه ملی هوای پاک» در وزارت کشور در هفته گذشته خبر داد و افزود: در این کارگروه نحوه اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و زمان بندی آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قرار است در جلسه بعدی(هفته آینده) تصمیم گیری نهایی انجام و جدول زمان بندی ابلاغ شود.

رییس سازمان محیط زیست شمار خودروهای فرسوده کشور را حدود ۸ میلیون و موتورسیکلت‌ها را ۱۱ میلیون اعلام و اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال بخش زیادی از فرایند اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده انجام شود.

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.