۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۶۶۹ ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

یکی از بزرگترین تأمین کنندگان آلمانی قطعات خودرو قصد دارد یک کارخانه قطعه سازی بزرگ در استان شاندونگ چین راه‌اندازی نماید. همکاری با قطعه سازان مطرح جهانی در مقایسه با فروش سهام به شرکت های خودروسازی خارجی، علاوه بر افزایش کیفیت تولید قطعات، افزایش داخلی سازی را نیز برای کشور میزبان به همراه دارد. این نوع همکاری در دهه‌های اخیر در دستور کار بسیاری از کشورهای موفق در صنعت خودرو نظیر کره جنوبی قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت کانتیننتال ای جی، یکی از بزرگترین تأمین کنندگان قطعات آلمانی است که اعلام کرده است قصد دارد کارخانه جدیدی را در استان شاندونگ چین راه اندازی نماید. هدف از راه اندازی این کارخانه تولید قطعات اصلی خودرو با کیفیت بالا است و قرار است خودروسازان چینی از آن ها در خط تولید خود استفاده نمایند.

تأسیس کارخانه قطعه سازی آلمانی در چین با هدف ارتقاء داخلی سازی

بر این اساس چی کی جی، رئیس یکی از بخش های این قطعه ساز آلمانی با بیان اینکه با راه اندازی این کارخانه تغییر و تحولی در تأمین قطعات خودروهای چینی رخ خواهد داد، تصریح کرد: ارتقاء داخلی سازی و ایجاد یکپارچگی در ساختار صنعت خودرو چین از مزیت های توسعه فعالیت های این چنین قطعه سازانی در این کشور است.

وی با بیان این نکته که این کارخانه تنها با هدف تأمین قطعات خودروهایی که در بازار چین به فروش می روند، راه اندازی شده است، گفت: تأمین قطعات خودروهای با فناوری سوخت نوین نظیر محصولات برقی از برنامه های این قطعه ساز آلمانی است.

برنامه ریزی برای تأمین قطعات خودروهای برقی از آنجا نشأت می گیرد که فروش این محصولات در چین روند رو به رشدی داشته است. بطوریکه  فروش خودروهای برقی در ۸ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۸ میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۸ درصد رشد کرده است.

بر همین اساس پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۳، میزان فروش خودروهای با فناوری سوخت نوین در چین به ۶ میلیون دستگاه برسد، که این میزان فروش برابر است با سطح مالکیت کل وسایل نقلیه در برزیل.

لازم به ذکر است این قطعه ساز آلمانی اقدام به راه اندازی خط تولید قطعات رادیاتور و تهویه مطبوع خودروهای چینی کرده است. همچنین راه اندازی مراکز تحقیق و توسعه به منظور افزایش رقابت پذیری قطعات تولید شده از دیگر برنامه های این تأمین کننده قطعه آلمانی است.

همکاری با تأمین کنندگان قطعات خارج عامل تحقق انتقال فناوری

همانطور که تجربه کشورهای موفق در صنعت خودرو نشان می دهد، این کشورها به منظور توسعه صنعت خودرو و تحقق انتقال فناوری با تأمین کنندگان قطعات خارجی همکاری نموده اند. اقدامی که توسط دولت مردان کره جنوبی در یک بازه ۲۰ ساله انجام شد و در نهایت منجر به تولید محصولات نوین صادرات محور در این کشور شد.

خودروسازان کره ای نظیر هیوندایی برای تحقق انتقال فناوری در برابر هر گونه واگذاری سهام به شرکت های خارجی مقاومت کردند و همکاری خود را محدود به تأمین کنندگان قطعات خارجی کردند. خودروسازان مطرح کره ای نظیر هیوندایی و کیاموتورز از این دسته محسوب می شوند.

مشارکت خارجی در سهامداری شرکت هیوندایی به کمتر از ۵ درصد محدود بود که متعلق به شرکت میتسوبیشی ژاپن بود. کیا موتورز وابستگی بیشتری به شرکای خارجی داشت اما مجموع سهام خارجی ها در کیا نیز تنها به ۱۷ درصد رسید که ۹٫۴ درصد آن به شرکت فورد آمریکا و ۶٫۷ درصد آن به شرکت مزدا ژاپن اختصاص داشت.

افزایش کیفیت و داخلی سازی قطعات نتیجه همکاری با قطعه سازان

چینی ها نیز به منظور تحقق انتقال فناوری و ارتقاء داخلی سازی به دنبال اجرایی نمودن این دست اقدامات هستند. همکاری با تأمین کننده قطعه بزرگ آلمانی و ساخت کارخانه جدید توسط این تولیدکننده در چین بدین منظور در دستور کار قرار گرفته است.

این دست از اقدامات علاوه بر اینکه موجب بهبود کیفیت قطعات تولید شده در چین می شود، افزایش داخلی سازی در صنعت خودرو را نیز به ارمغان می آورد.

منابع:

چاینادیلی yon.ir/M1FWN

اوریکس ریپورت yon.ir/bssba

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.