۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۵۸۴ ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ دسته: تولید
۰

ذکریایی رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان مازندران گفت: برنامه ریزی در جهت افزایش داخلی سازی خودروها در دوران تحریم های پیشین موجب شد تا صنایع خودروسازی آسیب کمتری ببینند.

محمد علی ذکریایی رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی استان مازندران در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه درصد داخلی سازی خودروها در کشور ما به صورت شفاف و دقیق اعلام نمی شود، گفت: در حال حاضر قطعاتی تولید می شوند که مواد اولیه و یا ماشین آلات ساخت آن ها وارداتی است.

لزوم برنامه ریزی مدون در جهت افزایش داخلی سازی

ذکریایی گفت: این قطعات تولیدی به اسم تولید داخل شناخته می شوند و در محاسبات ساخت داخل آورده می شوند؛ این در حالی است که بایستی سهم مواد اولیه و ماشین آلات ساخت از این میزان ساخت داخل کاسته شود.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی استان مازندران با بیان اینکه شرکت ساپکو تلاش های زیادی در راستای افزایش داخلی سازی واقعی داشته اند، گفت: بنا به گفته های مدیرعامل ساپکو علت اصلی آسیب کم صنایع خودروسازی در تحریم های قبلی، برنامه ریزی های مدون در جهت افزایش عمق ساخت داخل خودروها بود. 

وی با بیان اینکه داخلی سازی در دوران اول تحریم ها محدود بود، گفت: در آن سال ها اگرچه صنعت قطعه سازی در لایه های اول داخلی سازی شده بود، اما در لایه های بعدی که مربوط به مواد اولیه و سایر موارد می شد، داخلی سازی مناسبی صورت نگرفته بود.

وابستگی به واردات عامل کاهش تیراژ قطعه سازان

ذکریایی با بیان این نکته که وابستگی هر چند ناچیز به قطعات و یا مواد اولیه وارداتی، تیراژ خودروسازان را در دوران تحریم کاهش می دهد، ادامه داد: در تولید یک خودرو در صورتیکه یک قطعه هر چند جزئی به دلیل وابستگی به واردات تأمین نشود، تیراژ تولید قطعه ساز و به تبع آن تیراژ تولید خودروساز کاهش خواهد یافت.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن استان مازندران تصریح کرد: در این سال ها قطعه سازانی که تلاش برای خودکفایی قطعات خودرو داشته اند، مورد شماتت قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه قطعه سازانی که تلاش های مستمر در جهت داخلی سازی قطعات وارداتی کرده اند، ارزآوری مناسبی برای کشور داشته اند، گفت: افرادی با مراجعه به خودروسازان سنگ اندازی در مسیر خودکفایی قطعات کرده اند. 

ذکریایی در پایان با بیان این نکته که کمیسیون صنایع مجلس همکاری هایی در جهت افزایش داخلی سازی قطعات با قطعه سازان داشته اند، تصریح کرد: همکاری های یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با قطعه سازان استان مازندران موجب شد تا فرهنگ خودکفایی و داخلی سازی در صنایع قطعه سازی تقویت شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.