۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۱۴۵ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ دسته: تولید، صنعت خودرو
۰

دولت مکزیک در مذاکرات اصلاح توافق تجاری نفتا، پیشنهاد داده است که میزان داخلی سازی خودروها، به منظور استفاده از تخفیفات تعرفه ای در تجارت بین سه کشور آمریکا، مکزیک و کانادا، در مرحله اول از ۶۲.۵ درصد کنونی به ۷۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور مکزیک به دنبال تغییر شروط آمریکا برای داخلی سازی خودروهای کشورهای نفتا است. بنا به گفته کارشناسان مشخص نیست که کشورهای آمریکا و کانادا تا چه اندازه با این پیشنهاد جدید مکزیک موافقت خواهند کرد.

ارتقاء داخلی سازی خودروها به ۷۰ درصد شرط مکزیک برای واردات خودرو

دولت مکزیک بر اساس مذاکراتی که تا کنون با کشورهای نفتا داشته است، پیشنهاد داده تا میزان داخلی سازی خودروها در مرحله اول به ۷۰ درصد برسد.

در حال حاضر میزان داخلی سازی خودروها که بین کشورهای نفتا مبادله می شود ۶۲.۵ درصد است. این در حالی است که ترامپ خواستار افزایش این مقدار به ۷۵ درصد است. اما دولت مکزیک خواستار افزایش عمق ساخت داخل خودروها با سرعت کمتر است.

ارتقاء داخلی سازی خودروها با افزایش دستمزد کارگران کارخانه های خودروسازی

یکی از لزوم افزایش داخلی سازی خودروها افزایش دستمزد کارگران کارخانه های خودروسازی داخلی است. بنا به گفته کارشناسان پایین بودن دستمزد کارگران از عواملی است که از ارتقاء داخلی سازی خودروها جلوگیری می نماید. بنا بر برآوردهای انجام شده حدود نیمی از خودروهای کشورهای نفتا در مناطق با دستمزدهای بالا تولید می شوند.

بر این اساس دولت مکزیک پیشنهاد داده است تا با افزایش دستمزد کارگران کارخانه های خودروسازی زمینه بهبود داخلی سازی خودروها فراهم شود.

ایالت متحده آمریکا نیز پیشنهاد داده است که تولید خودروها در مکزیک که دستمزد کارگران رضایت بخش نیست متوقف شود و یا اینکه تولید محصولات به آمریکا منتقل شود.

گفتنی است پیش از این شرط آمریکا برای واردات خودرو از کشورهای نفتا، داخلی سازی ۸۵ درصدی عنوان شده بود. علاوه بر این در پیشنهاد آمریکا مقرر شده بود که بایستی داخلی سازی در قطعات با ارزش افزوده بالا نظیر موتور، اجزا انتقال قدرت و … صورت بگیرد. همچنین در این پیشنهاد تأکید شده است که داخلی سازی قطعات با ارزش افزوده پایین اهمیت کمتری نسبت به سایر بخش ها دارد.

داخلی‌سازی ۸۵ درصدی، شرط آمریکا در واردات خودرو از کشورهای نفتا

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.