۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۱۶۹ ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ دسته: تولید
۰

فراهانی رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان البرز با بیان اینکه تحریم های داخلی صنایع قطعه سازی از چهار ماه پیش آغاز شده است، گفت: در حال حاضر مواد اولیه داخلی به اندازه کافی وجود دارد، ولی قطعه سازان بسیاری به دلیل موانع داخلی امکان تهیه آن را ندارند.

علی فراهانی رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان البرز در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اهمیت صنایع خودرو و قطعه سازی گفت: چالش کنونی کشور اشتغال است و قطعه سازان زمینه اشتغال حدود نیم میلیون نفر را بصورت مستقیم فراهم کرده اند.

فراهانی با بیان اینکه در طول سالیان گذشته برنامه تیراژ تولید خودرو مشخص نیست، گفت: خودروسازان برنامه ریزی مدونی برای تیراژ تولید در این سال ها نداشته اند و مشخص نیست که در سال ۹۷ چه میزان خودرو تولید خواهد شد.

تحریم های داخلی چالش پیش روی قطعه سازان

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان البرز با اشاره به اینکه تحریم های داخلی صنایع قطعه سازی از چهار ماه پیش آغاز شده است، گفت: در حال حاضر مواد اولیه داخلی به اندازه کافی وجود دارد، ولی قطعه سازان بسیاری امکان تهیه مواد اولیه داخلی را ندارند.

وی با بیان اینکه عدم تأمین به موقع مواد اولیه خط تولید قطعه سازان را متوقف می کند، تصریح کرد:  به عنوان نمونه در حال حاضر میلگرد داخلی در بازار وجود دارد، اما به فروش نمی رود.

فراهانی با بیان اینکه برای تحویل یک قطعه به خودروساز بایستی حدود انواع مواد اولیه استفاده شود، گفت: در شرایط فعلی امکان خرید نقدی مواد اولیه نیز فراهم نیست و به همین دلیل تیراژ تولید قطعه سازان تحت تأثیر این امر قرار گرفته است. 

نماینده قطعه سازان استان البرز منابع مالی گران قیمت و نرخ بهره بالای بانک ها را از دیگر مشکلات قطعه سازان دانست و گفت: در صورتیکه نرخ بهره بانک ها در آینده نزدیک کاهش نیابد، قطعه سازان مجبور به تعدیل نیرو خواهند شد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان البرز با بیان اینکه حدود ۷۰ قطعه ساز استان البرز تعطیل شده اند و شرکت های بزرگی همچون ماموت تعدیل نیرو داشته اند، تصریح کرد: ریشه بسیاری از مشکلات داخلی است و با اقدامات مؤثر می توان این چالش ها را برطرف نمود.

وی گفت: در صورتیکه مشکلات داخلی گفته شده برطرف نشود، تولید در معرض خطر قرار خواهد گرفت و باتبع آن شاهد آشفتگی در بازار خودرو خواهیم بود.

عدم امکان ترخیص مواد اولیه وارداتی از گمرک

نماینده قطعه سازان استان البرز با بیان اینکه ترخیص اجناس و بخشی از مواد اولیه وارداتی نیز از دیگر چالش های قطعه سازان است، گفت: در حال حاضر مواد اولیه ای که از حدود چهار ماه گذشته در گمرک موجود است، امکان ترخیص ندارد.

وی در پایان گفت: برای همه این چالش ها راهکار وجود دارد و این مشکلات را به مسئولین وزارت صمت مطرح کرده ایم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.