۳۰ مرداد ۱۴۰۴

مسیر اقتصاد؛ رسانه تصمیم‌سازان اقتصاد ایران

مالزی مروری بر سیاست‌های تجاری و اقتصادی

جذب سرمایه‌گذاری خارجی؛ راهبرد مالزی برای توسعه تجارت

جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در گذار مالزی از یک اقتصاد کشاورزی به یک اقتصاد متنوع مبتنی بر بخش‌های تولید و خدمات نقش موثری داشته است. «طرح تحول اقتص ...

گمرک نقش گمرک در تسهیل تجارت خارجی کشور

گمرک چگونه می‌تواند تجارت را بهینه کند؟

گمرک به عنوان یکی از بازیگران اجرایی عرصه تجارت خارجی، نقش ویژه‌ای در تسهیل تجارت برعهده دارد. کاهش هزینه‌های تجاری به عنوان یکی از مصادیق تسهیل تجارت ...

سازمان توسعه تجارت سازمان توسعه تجارت؛ درگیر امور اجرایی

سیاستگذاری برای توسعه تجارت خارجی وظیفه کدام نهاد است؟

سازمان توسعه تجارت به عنوان یکی از سازمان‌های ذیل وزارت صمت، در جایگاه تخصصی‌ترین سازمان توسعه بخش تجارت کشور قرار دارد. در تغییرات ساختاری جدید، جایگ ...

پیش‌بینی‌پذیری تجارت پرهیز از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه

چرا تجارت خارجی کشور پیش‌بینی‌پذیر نیست؟

صدور ۱۷۵۸ بخشنامه و دستورالعمل در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ که بخش عمده‌ای از آن نقش محدود‌کننده در تجارت کشور دارد، یکی از موانع پیش‌بینی‌پذیر ساختن ...

وزارت صمت ابهام در حکمرانی تجارت

تغییرات ساختاری وزارت صمت به توسعه صادرات کمک می‌کند؟

دگرگونی و تغییرات مکرر در ساختار وزارت صمت یکی از نشانه‌های سردرگمی سیاستگذاران و کارگزاران اجرایی است. عدم مسئله‌شناسی دقیق موجب «شکست در هماهنگی‌های ...

کارت بازرگانی اجاره‌ای مصادیق و علل گرایش به تجارت غیررسمی

چرا استفاده از کارت بازرگانی اجاره‌ای همچنان رواج دارد؟

کارت بازرگانی اجاره‌ای یکی از مصادیق تجارت غیررسمی است که برخی بازرگانان به دلیل عدم توانایی یا عدم تمایل به استفاده از کارت بازرگانی خود، از آن استفا ...

چین چالشی جدید برای کشورهای غربی

پیامدهای مازاد تجاری ۹۰۰ میلیارد دلاری چین برای جهان

کشور چین به عنوان مرکز تولید جهانی بیش از یک‌سوم کالای جهان را تولید می‌کند که بیش از مجموع کالاهای تولیدی ایالات متحده، آلمان، ژاپن و کره جنوبی است. ...

صادرات مجدد امارات با ظرفیت ۱۳ میلیارد دلاری

برنامه امارات برای ۲ برابر کردن حجم «صادرات مجدد»

صادرات مجدد، سهم ۶.۶ درصدی از تولید ناخالص داخلی امارات دارد و حدود ۱.۳ میلیون شغل نیز در بخش‌های مختلف ایجاد کرده است. لذا این کشور دستور کار ملی توس ...

نگاه فرابخشی در تجارت خارجی لزوم پرهیز از بخشی‌نگری

مسئله سیاست‌گذاری در ساختار تجاری کشور چیست؟

در ساختار تجاری کشور هر یک از بازیگران عمدتاً بر اساس نگاه بخشی و وظیفه‌محور به موضوع تجارت خارجی می‌نگرند که پیامدهای نامطلوبی ایجاد می‌کند. ساختار س ...

طرح تشویق تولید لزوم خوداتکایی و توانمندسازی داخلی

طرح «تشویق تولید» گامی برای تحقق اهداف تجاری هند

کشور هند با هدف توانمندسازی و به‌کارگیری ظرفیت‌های داخلی، طرح تشویق تولید را در محورهای «تشویق شرکت‌ها به افزایش ظرفیت‌های تولیدی»، «سرمایه‌گذاری در ف ...