لزوم پرهیز از بخشینگری
در ساختار تجاری کشور هر یک از بازیگران عمدتاً بر اساس نگاه بخشی و وظیفهمحور به موضوع تجارت خارجی مینگرند که پیامدهای نامطلوبی ایجاد میکند. ساختار س ...
لزوم خوداتکایی و توانمندسازی داخلی
کشور هند با هدف توانمندسازی و بهکارگیری ظرفیتهای داخلی، طرح تشویق تولید را در محورهای «تشویق شرکتها به افزایش ظرفیتهای تولیدی»، «سرمایهگذاری در ف ...
تغییر رویکرد دولت هند
یکی از رویکردهای دولت هند تسهیل در فرآیند تجارت خارجی است که بدین منظور ابتکار «سهولت در تجارت» و «برنامه اقدام تسهیل ملی» را در دستور کار قرار داده ا ...
طرح افزایش انگیزه صادراتی بخش خصوصی
ابتکار دسترسی به بازار در کشور هند با هدف «ترویج محصولات داخلی در بازارهای جهانی»، «توسعه بازارهای صادراتی»، «تسهیل تجارت و رفع موانع بازرگانان» دنبال ...
اهمیت پیوستگی و انطباق در سیاستگذاری
ساختار تجارت خارجی هند، تحت تأثیر «تقاضای بینالمللی» و «روند اقتصاد جهانی» تنظیم میشود که به طور قابل توجهی در انطباق با سیاستهای داخلی قرار دارد. ...
هند در تلاش برای تبدیلشدن به قطب تجاری
کشور هند در راستای توسعه تجارت با اقتصادهای نوظهور، طرح تجارت ترجیحی بدون حقوق گمرکی با کشورهای کمتر توسعه یافته را با ۴۹ کشور دنبال میکند. کشور هند ...
لزوم همسویی سیاستهای کلان اقتصادی
به طور کلی همه دولتها در بخشهای تجاری، مالی، پولی و تولیدی با ابزارهای مختلفی که در اختیار دارند، سیاستگذاری میکنند. در حوزه تجارت خارجی نیز دولته ...
کنشگری فعال در منطقه جنوب آسیا
کشور هند در دو دهه اخیر با تمرکز بر سیاست همسایگی به دنبال تبدیل شدن به یک کشور پیشرو و دارای نفوذ در سطح بینالملل است. به همین دلیل این کشور در عرصه ...
تولید و تجارت دو رکن نظام سیاستگذاری هند
کشور هند با هدف ارتقای توان تولیدات داخلی و توسعه صادرات، طرح «ترویج صادرات بهواسطه کالاهای سرمایهای» را در سند تجارت خارجی سال ۲۰۲۳ دنبال میکند. ب ...
نگاهی به آمار ۲۰ ساله تجارت خارجی ایران (۲)
تعداد کشورهای مبدأ ۷۵ درصد از کالاهای وارداتی ایران طی دو دهه اخیر از ۱۳ کشور به ۴ کشور کاهش یافته است. تحریمهای مالی و تجاری، ضعف زیرساختهای تجاری ...