۳۰ مرداد ۱۴۰۴

مسیر اقتصاد؛ رسانه تصمیم‌سازان اقتصاد ایران

تسهیل‌گری دولت هند تغییر رویکرد دولت هند

«رویکرد تسهیل‌گری» راهبرد هند در فرآیندهای تجاری

یکی از رویکردهای دولت هند تسهیل در فرآیند تجارت خارجی است که بدین منظور ابتکار «سهولت در تجارت» و «برنامه اقدام تسهیل ملی» را در دستور کار قرار داده ا ...

دسترسی به بازار هند طرح افزایش انگیزه صادراتی بخش خصوصی

ابتکار دسترسی به بازار؛ توسعه‌بخش بازارهای تجاری هند

ابتکار دسترسی به بازار در کشور هند با هدف «ترویج محصولات داخلی در بازارهای جهانی»، «توسعه بازارهای صادراتی»، «تسهیل تجارت و رفع موانع بازرگانان» دنبال ...

تجارت خارجی هند اهمیت پیوستگی و انطباق در سیاستگذاری

۲ راهبرد کلان هند در توسعه تجارت خارجی

ساختار تجارت خارجی هند، تحت تأثیر «تقاضای بین‌المللی» و «روند اقتصاد جهانی» تنظیم می‌شود که به طور قابل توجهی در انطباق با سیاست‌های داخلی قرار دارد. ...

تجارت ترجیحی هند هند در تلاش برای تبدیل‌شدن به قطب تجاری

طرح «تجارت ترجیحی» توسعه‌دهنده تجارت خارجی هند

کشور هند در راستای توسعه تجارت با اقتصادهای نوظهور، طرح تجارت ترجیحی بدون حقوق گمرکی با کشورهای کمتر توسعه یافته را با ۴۹ کشور دنبال می‌کند. کشور هند ...

تجارت خارجی لزوم همسویی سیاست‌های کلان اقتصادی

کارویژه دولت‌ها در توسعه تجارت خارجی چیست؟

به طور کلی همه دولت‌ها در بخش‌های تجاری، مالی، پولی و تولیدی با ابزارهای مختلفی که در اختیار دارند، سیاستگذاری می‌کنند. در حوزه تجارت خارجی نیز دولت‌ه ...

سیاست همسایگی هند کنشگری فعال در منطقه جنوب آسیا

راهبرد «اولویت همسایگان»؛ عنصر کلیدی سیاست خارجی هند

کشور هند در دو دهه اخیر با تمرکز بر سیاست همسایگی به دنبال تبدیل شدن به یک کشور پیشرو و دارای نفوذ در سطح بین‌الملل است. به همین دلیل این کشور در عرصه ...

EPCG تولید و تجارت دو رکن نظام سیاستگذاری هند

طرح «ترویج صادرات به واسطه کالاهای سرمایه‌ای» در هند

کشور هند با هدف ارتقای توان تولیدات داخلی و توسعه صادرات، طرح «ترویج صادرات به‌واسطه کالاهای سرمایه‌ای» را در سند تجارت خارجی سال ۲۰۲۳ دنبال می‌کند. ب ...

مبادی وارداتی نگاهی به آمار ۲۰ ساله تجارت خارجی ایران (۲)

کاهش شدید تعداد مبادی واردات کشور در دو دهه اخیر

تعداد کشورهای مبدأ ۷۵ درصد از کالاهای وارداتی ایران طی دو دهه اخیر از ۱۳ کشور به ۴ کشور کاهش یافته است. تحریم‌های مالی و تجاری، ضعف زیرساخت‌های تجاری ...

مقاصد صادراتی نگاهی به آمار ۲۰ ساله تجارت خارجی ایران (۱)

کاهش مستمر مقاصد صادراتی ایران؛ تهدیدی برای توسعه تجارت

تعداد مقاصد صادراتی اصلی ایران طی بازه زمانی ۲۰ سال اخیر سیر نزولی داشته است. تحریم‌های مالی و تجاری، خام‌ فروشی و نیمه‌خام فروشی، جایگاه ضعیف در زنجی ...

بنگاه‌های کوچک و متوسط هند توسعه داخلی همگام با رشد تجارت خارجی

روش هند در «توانمندسازی صادراتی» بنگاه‌های کوچک و متوسط

یکی از اهداف کشور هند، توانمندسازی بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط در راستای ارتقای میزان صادرات است. از همین رو حمایت و نظارت در بخش‌های تولیدی، اعتباری ...