امکان بهرهورسازی و کارآمدسازی گذرگاههای مرزی از طریق افزایش همکاری دستگاههای دولتی فراهم میشود. بر همین اساس یکپارچهسازی در بخشهای مختلف «فنی»، ...
پایانههای مرزی نقطهای برای اجرای سیاستهای تسهیل تجارت محسوب میشود. دولتهای پیشرو با استفاده از رویکرد سادهسازی و هماهنگسازی تشریفات تجاری در قا ...
تضعیف و ناکارآمدی ساختار شورایی در ساختار تجارت کشور را میتوان در ۳ لایه تحلیل کرد. «عدم نگاه بلندمدت به مقوله صادرات غیرنفتی»، «اراده و نگاه متفاوت ...
نگاهی به سه دهه تجربه تشکیلات شورایی در ساختار تجارت خارجی کشور نشانگر روند پرفراز و نشیبی است. هر یک از دورهها، تغییراتی از حیث «منشا پایهگذاری»، « ...
انحلال کارگروه توسعه صادرات در سال ۱۳۹۲ و تشکیل مجدد شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۳ با مصوبه هیئت دولت، آثار متفاوتی در حوزه تجارت خارجی ...
مسکوت ماندن وضعیت شورای عالی صادرات غیرنفتی در برنامه پنجم توسعه و نیاز دولت به ساختار شورایی در حوزه تجارت، به تشکیل کارگروه توسعه صادرات در دولت دهم ...
همراستایی سیاستهای برنامه سوم توسعه و محوریت صادرات به عنوان اولویت سیاستهای اقتصادی دولت در دهه هشتاد، به توسعه نقشآفرینی شورای عالی توسعه صادرات ...
قانونگذار برنامه دوم توسعه با تاکید بر تخصیص تسهیلات ارزی برای واردات کالاهای اولیه و ضروری و گسترش اختیارات، به سوی ایجاد ساختار شورایی منسجمتر نسبت ...
«شورای ملی تسهیل تجارت» به عنوان عالیترین مرجع نهادی در کشور قرقیزستان متولی سیاست «تسهیل تجارت» است. وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان محل دبیرخانه شور ...
یکی از راهبردهای سیاستگذار برای مواجهه با مسئله «ناهماهنگی دستگاهی»، «تسهیل صادرات» و «رفع موانع» بهکارگیری الگوی شورایی بوده است. تشکیل «کمیته توسعه ...