در جستجوی الگوی مطلوب
با وجود تأکید مکرر سیاستگذاران بر استقرار مدیریت یکپارچه در مرزها، این هدف تاکنون محقق نشده است که مهمترین علت آن، فقدان تعریف دقیق از وظایف و اختیا ...
متولی مرزها کیست؟
برای حل مسئله «مدیریت یکپارچه» در پایانههای مرزی، سیاستگذار طی سالهای گذشته تلاش کرده است با معرفی نهادهایی مانند سازمان راهداری، گمرک، وزارت کشور و ...
مروری بر علل کندی ناوگان در پایانههای مرزی (۵)
با توجه به اصل تنصیف در بررسیهای گمرکی ایران و ترکیه، کیفیت عملکرد هر مرز به طور مستقیم بر رویههای تجاری مرز مقابل تأثیر میگذارد. «ضعف زیرساختی»، « ...
مروری بر علل کندی ناوگان در پایانههای مرزی (۴)
بخشی از مسئله کندی عبور ناوگان از پایانههای مرزی ناشی از چالشهای اجرایی دستگاههای مستقر است. از جمله این مسائل میتوان به «کمبود کمی و کیفی نیروی ا ...
مروری بر علل کندی ناوگان در پایانههای مرزی (۳)
گسست میان ظرفیت زیرساختی پایانههای مرزی و رشد پرشتاب تقاضا، به کندی و صفهای طولانی ناوگان در مرزها دامن زده است. کمبود تجهیزات حیاتی مانند دستگاهها ...
مروری بر علل کندی ناوگان در پایانههای مرزی (۲)
تشریفات طولانی گمرکی که بخشی از آن به آمادهسازی اسناد و دریافت مجوزهای لازم از نهادهای متعدد دولتی مرتبط است، در طولانیتر شدن فرآیند عبور ناوگان از ...
مروری بر علل کندی ناوگان در پایانههای مرزی (۱)
تمرکز فرآیندهای نظارتی دستگاههای دولتی و پیچیدگی تشریفات گمرکی، به یکی از عوامل اصلی بروز اختلال و کندی در عبور و مرور ناوگان حملونقل در پایانههای ...
به روایت شاخصهای بینالمللی
پایانههای مرزی از جهت تسهیل و تسریع تجارت و بهرهگیری از فرصتهای اقتصادی و تجاری فرامرزی، اهمیت بسیار بالایی دارد. با این حال، کسب رتبه ۱۱۰ از میان ...
کارآمدسازی پایانههای مرزی (۲)
امکان بهرهورسازی و کارآمدسازی گذرگاههای مرزی از طریق افزایش همکاری دستگاههای دولتی فراهم میشود. بر همین اساس یکپارچهسازی در بخشهای مختلف «فنی»، ...
کارآمدسازی پایانههای مرزی (۱)
پایانههای مرزی نقطهای برای اجرای سیاستهای تسهیل تجارت محسوب میشود. دولتهای پیشرو با استفاده از رویکرد سادهسازی و هماهنگسازی تشریفات تجاری در قا ...