۰۴ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

مالیات بر مصرف سوخت جایگزین عوارض راهداری بررسی مالیات‌های بخش حمل و نقل (۳)

جایگزینی عوارض راهداری با ۱۳۰۰ تومان مالیات بر هر لیتر گازوئیل

با جایگزینی عوارض جابجایی کالا در بخش حمل و نقل جاده‌ای با ۱۳۰۰ تومان مالیات بر مصرف هر لیتر گازوئیل، درآمد دولت از محل عوارض راهداری تغییری نمی‌کند و ...

ارتقاء بهره‌وری با مالیات بر مصرف سوخت بررسی مالیات‌های بخش حمل و نقل (۲)

ارتقاء بهره‌وری نتیجه دریافت عوارض راهداری از سوخت به جای بارنامه

مالیات بر مصرف سوخت یکی از انواع مالیات‌ها است که تقریبا در همه کشورهای صنعتی از شرق تا غرب و از نفتی تا غیرنفتی دریافت می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد ک ...

عوارض جابجایی کالا و مسافر بررسی مالیات‌های بخش حمل و نقل (۱)

«عوارض جابجایی کالا» مالیاتی ناکارآمد و ضد بهره وری

عوارض جابجایی کالا مهمترین مالیات بخش حمل و نقل است که بر اساس قانون احکام دائمی به منظور توسعه و نگهداری از زیرساخت‌های جاده‌ای وضع شده است و باید بر ...

کرایه بلیط اتوبوس اربعین سازمان راهداری سفرهای یکسرخالی دو برابر نشده است

افزایش ۱۰۰ درصدی کرایه اتوبوس در ایام اربعین منطقی نیست

سازمان راهداری به بهانه افزایش سفرهای یکسرخالی، کرایه اتوبوس در مسیرهای اربعینی را به میزان ۱۰۰ درصد افزایش داده است. درحالیکه به دلیل همپوشانی ۴۷ درص ...

قیمت خودرو کارکرده در امارات مقایسه با ایران منطقی نیست

چرا خودرو دست دوم در امارات ارزان است؟

امارات از جمله کشورهایی است که قیمت خودروهای کارکرده یا دست دوم در آن به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از دیگر کشورها است. درآمد سرانه بالا، رواج اقامت‌های ...

4 قاعده تشدید کننده کاهش بهره‌وری سوخت در حمل و نقل جاده‌ای بهره‌وری سوخت در حمل و نقل جاده‌ای ایران (۲)

۴ قاعده تشدیدکننده کاهش بهره‌وری سوخت در حمل و نقل جاده‌ای

«تخصیص سهمیه سوخت به سفرهای بدون بار»، «افزایش سهمیه سوخت ناوگان فرسوده»، «تخصیص سوخت بیشتر به ناوگان سبک» و «تعیین سقف برداشت روزانه سوخت برای جلوگیر ...

نوسازی جایگزینی که کارآمدی ندارد

واریز وجوه اسقاط خودرو به صندوقی که وظیفه‌ای در نوسازی ناوگان ندارد

خودروسازان به جای اسقاط خودروهای فرسوده، وجوه جایگزینی پرداخت می‌کنند که بر اساس قانون باید صرف نوسازی ناوگان شود. اما این وجوه به «صندوق حمایت از تحق ...

تنزل شاخص‌های بهره‌وری حمل و نقل جاده‌ای در سال 1401 سازمان راهداری پاسخگو باشد

تنزل شاخص‌های بهره‌وری حمل و نقل جاده‌ای در سال ۱۴۰۱

بر اساس سالنامه جدید آماری سازمان راهداری، برخی از شاخص‌های مهم بهره‌وری حمل و نقل در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰ تنزل یافته است. طبق این سالنامه، بهره‌ ...

بهره‌وری سوخت بهره‌وری سوخت در حمل و نقل جاده‌ای ایران (۱)

بهره‌وری سوخت در حمل جاده‌ای ایران، کمتر از نصف اتحادیه اروپا

بهره‌وری سوخت در بخش حمل و نقل ایران کمتر از نصف اتحادیه اروپا است. در ایران به ازای مصرف هر لیتر گازوئیل ۱۲ تن-کیلومتر کالا جابجا می‌شود، حال آنکه ای ...

شرکت‌های حمل و نقل سازمان راهداری به قانون عمل نکرده است

«اقتصاد بارنامه» مانع توسعه مقیاس شرکت‌های حمل و نقل

تغییر ماهیت بارنامه از یک سند حمل بار به اوراق بهادار توسط سازمان راهداری، موجب انحراف تمرکز کسب و کارها از برنامه‌ریزی حمل و نقل به بازاریابی شده است ...