۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

ترانزیت و قاچاق لزوم ساماندهی به بازار رسمی ارز

تسویه ۶.۵ میلیارد دلاری ارز حمل و نقل در بازار غیر رسمی

بررسی ها نشان می‌دهد بخش حمل و نقل بین الملل، یکی از مهمترین عرضه‌کنندگان و مصرف کنندگان ارز در بازار غیر رسمی است تا جایی که حجم بازار آن بالغ بر ۶.۵ ...

اسقاط ناوگان فرسوده بررسی مالیات‌های بخش حمل و نقل (۷)

افزایش ۱۱ ساله بازگشت سرمایه کامیون وارداتی، با قوانین پرهزینه

یکی از مهمترین ریشه‌های پایین بودن بهره‌وری در بخش حمل و نقل ایران، بالا بودن قیمت ناوگان باری است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حداقل ۵۱ واحد درصد از اختل ...

بررسی تجربیات جهانی نشان می‌دهد

فعال‌سازی «مراکز لجستیک» ضرورت ارتقاء بهره‌وری حمل و نقل

کشورهای جهان همزمان با توسعه تجارت بین‌الملل و تشدید مشکلات و محدودیت‌های حمل و نقل پرهزینه جاده‌ای، به حمل و نقل ترکیبی روی آوردند که نتیجه آن احداث ...

بررسی مالیات‌های بخش حمل و نقل (۶)

زیان مالیات بر ارزش افزوده ناوگان حمل و نقل بیش از منفعت آن است

مالیات بر ارزش افزوده کامیون‌های حمل بار، زمان بازگشت سرمایه را به میزان ۲ سال افزایش خواهد داد. این مسئله با تشدید ۲ مشکل ناوگان مازاد بر نیاز و فرسو ...

اثر منفی مالیات بر حمل و نقل جاده‌ای بررسی مالیات‌های بخش حمل و نقل (۵)

اثر منفی مالیات‌های پنهان بخش حمل و نقل بر بهره‌وری سوخت

مالیات‌های پنهان بخش حمل و نقل آن دسته از مالیات‌هایی است که برای مودیان، یعنی متقاضیان حمل بار و نهایتا مصرف‌کننده نهایی قابل مشاهده نیست. مهمترین ای ...

حمل و نقل جاده ای آمریکا افزایش کیفیت خدمات و کاهش هزینه‌ها

نتایج ایجاد فضای رقابتی در بخش حمل و نقل جاده‌ای آمریکا

آمریکا در سال ۱۹۸۰ با مقررات زدایی از صنعت حمل و نقل، انحصارهای شکل گرفته در این صنعت را از بین برد و با رقابتی نمودن فضای کسب و کار در بخش حمل و نقل ...

ارتقاء بهره‌وری با مالیات بر مصرف سوخت بررسی مالیات‌های بخش حمل و نقل (۴)

ارتقاء بهره‌وری حمل و نقل با وضع ۵ هزار تومان مالیات بر هر لیتر گازوئیل

اخذ ۵ هزار تومان مالیات بر مصرف گازوئیل، ابزار مناسبی در جهت ارتقاء شاخص‌های سه گانه در بهره‌وری سوخت در بخش حمل و نقل جاده‌ای است. وضع این مالیات به ...

مالیات بر مصرف سوخت جایگزین عوارض راهداری بررسی مالیات‌های بخش حمل و نقل (۳)

جایگزینی عوارض راهداری با ۱۳۰۰ تومان مالیات بر هر لیتر گازوئیل

با جایگزینی عوارض جابجایی کالا در بخش حمل و نقل جاده‌ای با ۱۳۰۰ تومان مالیات بر مصرف هر لیتر گازوئیل، درآمد دولت از محل عوارض راهداری تغییری نمی‌کند و ...

ارتقاء بهره‌وری با مالیات بر مصرف سوخت بررسی مالیات‌های بخش حمل و نقل (۲)

ارتقاء بهره‌وری نتیجه دریافت عوارض راهداری از سوخت به جای بارنامه

مالیات بر مصرف سوخت یکی از انواع مالیات‌ها است که تقریبا در همه کشورهای صنعتی از شرق تا غرب و از نفتی تا غیرنفتی دریافت می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد ک ...

عوارض جابجایی کالا و مسافر بررسی مالیات‌های بخش حمل و نقل (۱)

«عوارض جابجایی کالا» مالیاتی ناکارآمد و ضد بهره وری

عوارض جابجایی کالا مهمترین مالیات بخش حمل و نقل است که بر اساس قانون احکام دائمی به منظور توسعه و نگهداری از زیرساخت‌های جاده‌ای وضع شده است و باید بر ...