۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

نرخ تن کیلومتر باید اصلاح شود

آیا نرخ جدید تن-کیلومتر هزینه‌های ناوگان جاده‌ای را پوشش می‌دهد؟

با اعلام سازمان راهداری نرخ تن-کیلومتر سال ۱۴۰۲ با ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۵۵۰ تومان رسید. این در حالی است که عمده هزینه‌های حمل بار جاده‌ ...

بررسی موانع رونق کریدور شمال-جنوب

ترانزیت ۳۰ میلیون تنی نیازمند افزایش ظرفیت شبکه راه آهن

در لایحه قانون برنامه هفتم وزارت راه و شهرسازی مکلف به تمهید شرایط لازم برای عبور ۳۰ میلیون تن کالای ترانزیتی از ایران شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ک ...

بررسی علل گرانی حمل و نقل جاده‌ای در ایران (۶)

چرا پیمایش سالانه ناوگان حمل بار جاده‌ای در ایران پایین است؟

یکی از مهمترین عوامل گرانی حمل و نقل جاده‌ای در ایران، پایین بودن بهره‌وری ظرفیت ناوگان یا به عبارتی پایین بودن پیمایش سالانه ناوگان است. این مسئله به ...

بررسی علل گرانی حمل و نقل جاده‌ای در ایران (۵)

۳ علت بالا بودن نسبت «سفرهای خالی» ناوگان باری در ایران

درصد سفرهای خالی ناوگان یکی از شاخص‌های نمایانگر بهره‌وری در حمل و نقل جاده‌ای است که با آن رابطه معکوس دارد. در ایران ۵۰ درصد سفر ناوگان حمل بار جاده ...

راهکار کاهش قیمت تولید چیست؟

هفت عامل موثر بر هزینه‌های لجستیک در جهان

بین سطح توسعه‌یافتگی اقتصاد و هزینه‌های لجستیک کشورها رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. هزینه‌های لجستیک در اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه به ترتیب از ...

سامانه سپهتن لزوم پاسخگو ساختن دستگاه‌های متولی

زیان ۲۲۸ هزار میلیارد تومانی هرسال تاخیر در اجرای سامانه سپهتن

بر اساس مصوبه شورای اقتصاد در خصوص طرح سامانه «سپهتن» در سال ۱۳۹۸، این سامانه می‌بایست تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۱ به منظور مدیریت و بهینه‌سازی مصرف سوخت ...

بهره‌وری حمل و نقل جاده‌ای بررسی علل گرانی حمل و نقل جاده‌ای در ایران (۴)

بهره‌وری پایین، عامل گرانی حمل و نقل جاده‌ای

سهم هزینه حمل و نقل از قیمت نهایی کالا در ایران ۲ برابر کشورهای صنعتی است که یکی از مهمترین علل آن، پایین بودن بهره‌وری ناوگان، نیروی انسانی و سوخت اس ...

سیاست ملی لجستیک هند در سیاست ملی لجستیک مطرح شد

تلاش هند برای کاهش هزینه‌های لجستیک به کمتر از ۸ درصد

بر اساس سیاست ملی لجستیک هند که در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شده است، این کشور قصد دارد هزینه‌های لجستیک خود را از ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی، به ۸ درصد ت ...

گرانی کرایه حمل بار بررسی علل گرانی حمل و نقل جاده‌ای در ایران (۳)

نقش «ناوگان مازاد بر نیاز» در گرانی کرایه حمل بار

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قریب ۵۰ درصد از ناوگان حمل بار در کشور مازاد بر نیاز بخش تولید است. سبقت عرضه از تقاضای حمل بار در کنار نظامات اعلام بار و نرخ ...

قیمت کامیون‌های وارداتی بررسی علل گرانی حمل و نقل جاده‌ای در ایران (۲)

علل اختلاف قیمت ۲ تا ۳ برابری کامیون‌های وارداتی با قیمت کارخانه

قیمت کامیون‌های وارداتی یا مونتاژ شده در ایران ۲ الی ۳ برابر قیمت کارخانه است و این مسئله به افزایش کرایه‌ها منجر شده است. بر اساس بررسی‌ها توزیع نامن ...