با حضور تیم جدید مدیریتی در دبیرخانه مناطق آزاد، تاسیس مناطق آزاد فرامرزی با برخی از کشورهای همسایه در اولویت برنامهها قرار گرفته است. بررسی تجربه من ...
عملکرد مناطق آزاد ایران در سه دهه گذشته نشان میدهد این مناطق بیش از آن که به واسطه تولید صادرات محور، نقش ایران را در حجم تجارت جهانی افزایش دهند، بخ ...
با تغییر ساختار مدیریتی دبیرخانه مناطق آزاد، مردمیسازی و جهانیسازی مناطق آزاد ایران به یکی از مهمترین شعارهای مدیران جدید، تبدیل شده است. برای تحقق ...
پس از آنکه مناطق آزاد اقتصادی مرزی در کشورهای در حال توسعه توانستند در رشد و توسعه اقتصادی آنها موثر باشند، برخی از این کشورها جهت تسهیل در فرایندهای ...
طی دهههای گذشته دولتها در ازای ایجاد زیرساختهای مناطق آزاد، اختیارات و امتیازاتی از جمله «زمینفروشی» و «اخذ عوارض واردات کالا به سرزمین اصلی» را ب ...
بررسی قوانین و برنامههای پنج ساله توسعهای کشور نشان میدهد در هیچ یک، به مناطق آزاد به عنوان ظرفیتهای اقتصادی جهت توسعه و پیشرفت کشور توجهی نشده و ...
سیاستگذاران در سه دهه گذشته نتوانستند الگویی موثر و کارا در حوزه توسعه زیرساخت مناطق آزاد ایران ارائه دهند و عملا الگوهای ارائه شده، کارآمدی لازم را ...
بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و احکام دائمی برنامههای توسعه، دستگاههای اجرایی به جز نهادهای نظامی و امنیتی باید اختیارات خود در منطقه را به ...
از جمله دلایل عدم توفیق مناطق آزاد ایران در جذب سرمایهگذار خارجی میتوان به ترجیح نقش محرومیتزدایی نسبت به نقش جذب سرمایهگذار، عدم ثبات مدیریتی و ث ...
بررسیها نشان میدهد مواردی همچون نبود زیرساخت مناسب، بیثباتی قوانین و مدیران، عدم تمرکز سازمان مناطق بر جذب سرمایهگذار، بالا بودن ریسک سرمایهگذاری ...