۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۰۳۹ ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

به منظور ایجاد تعادل در تراز تجاری در بخش قطعات خودرو، پیشنهاد می‌شود واردکنندگان قطعات خودرو به ارائه گواهی صادرات ملزم شوند. با این اقدام، علاوه بر اینکه هزینه ارزی واردات قطعات از طریق صادارت آن تأمین می گردد و نیاز ارزی این صنعت کاهش می‌یابد، گواهی صادرات در بازار قیمت پیدا کرده و از این طریق صادرکننده قطعه منتفع خواهد شد. در این نوع حمایت، نیازی به پرداخت تسهیلات و یا کمک نقدی دولت وجود ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد گمرک آمارهای تجارت خارجی کشور را در یازده ماه نخست سال ۹۷ منتشر کرد. بر اساس آمارهای منتشره قطعات منفصله خودروهای سواری کماکان در صدر جدول واردات کشور قرار دارد.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی از تجارت خارجی در این مدت، ۲.۴۹ میلیارد دلار قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل های سواری وارد کشور شده است. این قطعات سهم ۶.۵ درصدی از واردات کشور در ۱۱ ماه نخست سال ۹۷ را دارا هستند.

این در حالی است که میزان واردات این قطعات در یازده ماه نخست سال ۹۶، ۳.۲۹ میلیارد دلار بوده است. بنابراین بر اساس آمار منتشره میزان واردات قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۲ درصد کاهش یافته است.

دلیل کاهش ۳۲ درصدی واردات قطعات منفصله

خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های صنعت خودرو از نیمه مرداد ماه عامل اصلی کاهش ۳۲ درصدی واردات قطعات خودرو در یازده ماهه نخست سال ۹۷ بوده است. اگر چه با خروج آمریکا از برجام تا زمان اعمال تحریم های صنعت خودرو، شش ماه برای واردات قطعات منفصله فرصت بود و آمارها نیز نشان می دهد که واردات این قطعات در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، اما پس از اعمال تحریم ها، آمار واردات قطعات منفصله کاهش چشمگیری یافت.

با این حال و با وجود اعمال تحریم ها، همچنان قطعات منفصله در صدر جدول واردات کشور قرار دارد و پایین بودن عمق ساخت داخل محصولات خودروسازان نیمه دولتی و خصوصی، یکی از عوامل این مسئله است.

تعادل در تراز تجاری لازمه توسعه صنایع قطعه سازی

یکی از مهم ترین راهکارهای پیشنهادی به دولت برای بی اثر کردن تحریم ها، برقراری سیاست تراز تجاری در بخش های مختلف اقتصاد، به ویژه صنایعی از کشور است که ارزبری بالایی دارند و تولیدات آن ها ارتباط زیادی با تجارت خارجی دارد.

به منظور ایجاد تعادل در تراز تجاری در بخش قطعات خودرو، پیشنهاد می شود تا واردات این بخش با صادرات آن گره بخورد. برای این امر در ابتدا ضروری است تا به صادرکنندگان قطعات خودرو گواهی صادرات اعطا شود. در این گواهی صادرات بایستی میزان حجم دلاری صادرات قطعات مشخص باشد. همچنین لازم است این گواهی قابل خرید و فروش و واگذاری به غیر باشد.

در مرحله بعدی لازم است واردکنندگان قطعات خودرو به منظور ترخیص اجناس خود از گمرک، معادل بخشی از ارزش دلاری واردات قطعه، گواهی صادرات ارائه نمایند.

حمایت غیر نقدی از صادرکنندگان قطعات خودرو

در این راستا بایستی برای تشویق واردکننده به ارائه گواهی صادرات شرایط ویژه ای در نظر گرفت. بدین صورت که واردکننده قطعه برای ترخیص کالای خود از گمرک، آزادانه بتواند گواهی اسقاط و یا صادرات را انتخاب کند. از طرفی قیمت گواهی صادرات کمتر از گواهی اسقاط باشد تا واردکننده ترغیب به خرید این گواهی شود.

با این اقدام، علاوه بر اینکه هزینه ارزی واردات قطعات از طریق صادارت آن تأمین می گردد و نیاز ارزی این صنعت کاهش می یابد، گواهی صادرات در بازار ارزش پیدا کرده و از این طریق صادرکننده قطعه منتفع خواهد شد. این وضعیت مانند آن است که یارانه ای به صادرکنندگان از محلی غیر از خزانه دولت اعطا شود.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.