۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۳۴۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ دسته: ترانزیت ریلی، حمل و نقل کارشناس: افشین بیک پور
۰

کریدور جنوبی آسیا یکی از چهار کریدور عبوری تعریف شده از خاک ایران است. مبادلات تجاری کشورهای فعال در این محور در سال ۲۰۱۷ تقریبا ۱۰.۸ میلیون تن بوده است. در صورت برطرف شدن موانع ترانزیتی، ایران می تواند نقشی مهم در این مسیر داشته باشد و از این محور سالانه تقریبا ۰.۸ میلیارد دلار درآمد به دست آورد.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از کریدورهای بین المللی تعریف شده در ترانزیت جهانی، کریدور جنوبی آسیا است که هدف آن اتصال آسیای جنوب شرقی از طریق خاک ایران به کشورهای غربی ایران در حوزه دریای مدیترانه و اروپای جنوبی، به خصوص کشور ترکیه است.

محور اصلی این مسیر در خاک ایران، محور میرجاوه–رازی به طول ۲۴۹۶ کیلومتر بوده که در حال حاضر بخشی از آن به طول ۲۳۵ کیلومتر در محور زاهدان–کرمان فاقد ارتباط ریلی است.

همچنین اگر اتصال شلمچه-بصره کامل گردد، کشورهای جنوبی و جنوب شرقی ایران می توانند مبادلات خود را از طریق این خط انجام دهند که جزو این کریدور بحساب می آید.

بنابراین کشورهای اصلی مبادله کننده کالا در این محور هند، پاکستان، افغانستان، قطر، امارات، عمان، ترکیه و سوریه هستند که در حال حاضر، اکثر مبادلات خود را از طریق کانال سوئز انجام می دهند.

میزان مبادلات کریدور جنوبی آسیا در سال ۲۰۱۷

در ادامه، میزان مبادلات کشورهایی که می توانند نقل و انتقالات خود را از کریدور جنوبی آسیا انجام دهند، بر اساس آمارهای اخذ شده از سایت تریدمپ در سال ۲۰۱۷  آمده است.

ترکیهپاکستان: مبادلات ترکیه و پاکستان تقریبا ۰.۵ میلیون تن در سال است. عمده کالاهای جابجا شده بین دو کشور را پنبه، پوشاک، پلاستیک، نمک و گوگرد تشکیل می دهد.

ترکیه-هند: مقدار صادرات ترکیه به هند تقریبا ۱ میلیون تن است و عمدتا شامل روغن های نفتی، سنگ ساختمانی و نخ می باشد. مقدار واردات ترکیه نیز تقریبا ۵ میلیون تن است که غالب آن مواد شیمیایی و ضایعات فولاد است.

ترکیهعمان، قطر و امارات: مقدار صادرات ترکیه به این کشور ها ۳ میلیون تن و مقدار واردات از آنها ۱ میلیون تن بوده است. عمده کالاهای مبادله شده را گوشت و مرغ، قطعات ساختمانی، آلومینیوم، پلیمرهای اتیلن، روغن های نفتی و کشتی های باری و تفریحی تشکیل می دهد.

سوریه-امارات، هند و پاکستان:

مقدار مبادلات سوریه با این کشورها ۰.۳ میلیون تن در سال بوده است که عمده ی آنها چادر، بادبان، پلیمر، گیاهان و دانه های آنها، برنج، نخ، پشم، خشکبار، سیگار، میوه های گرمسیری و سنگ ساختمانی بوده است.

 

۰.۸ میلیارد دلار درآمد بالقوه ایران از کریدور جنوبی آسیا

بر اساس این محاسبات، در مجموع مقدار کل تبادلات تجاری کشورها در کریدور جنوبی آسیا ۱۰.۸ میلیون تن برآورد می شود؛ عبور این بار از ایران در صورت رفع موانع، برای کشورها به صرفه تر است.

از آنجا که هر تن ترانزیت بار حدود ۷۵ دلار درآمد مستقیم برای ایران همراه خواهد داشت، می توان با برطرف کردن موانع و تکمیل زیرساخت ها، در حالت بهینه درآمد ۰.۸ میلیارد دلاری در سال از این کریدور کسب نمود.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.