۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۱۶۷۷ ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

رهبران اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده‌اند از قرارداد توافق سبز که با هدف به صفر رساندن انتشار گاز دی اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ به اجرا گذاشته شده است، عقب‌نشینی کنند و سند جدید امنیت غذایی را در اولویت‌ برنامه‌های راهبردی پنج ساله خود (۲۰۲۴-۲۰۲۹) قرار دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد در سند تامین امنیت غذایی اتحادیه اروپا به کشورهای عضو مشاوره و راهنمایی‌های جامعی برای توسعه بخش کشاورزی، حفاظت از محیط زیست و امنیت غذایی با توجه به تغییرات آب و هوایی در یک ماموریت پنج ساله ارائه می‌شود. اتحادیه اروپا موضوع غذا را در حال حاضر تهدیدی برای خود نمی‌داند، اما از آنجایی‌که کشورهای این اتحادیه به شدت به واردات خوراک دام و کود وابسته هستند، می‌تواند این اتحادیه را در آینده با مخاطراتی همراه کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از توافق سبز برای تامین امنیت غذایی

اتحادیه اروپا پیش از این در سال ۲۰۱۹، قرارداد موسوم به «توافق سبز» را با هدف به صفر رساندن انتشار گاز دی اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ به اجرا گذاشت، توافقی که موجی از اعتراض گسترده کشاورزان در برخی کشورهای اروپایی را به همراه داشت. آنها این قرارداد را تهدیدی جدی برای کشاورزی و اعمال محدودیت در تولیدات انواع مواد غذایی قلمداد کردند.

با تدوین سند جدید تامین امنیت غذایی به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا از قرارداد توافق سبز عقب‌نشینی کرده و قصد دارد با اجرای این برنامه به ترویج تولیدات کشاورزی بپردازد. این سند از همین حالا با مخالفت‌های جدی مواجه است. «فاوستین بس-دفوسز» مدیر بهداشت، طبیعت و محیط زیست در دفتر محیط زیست اروپا (EEB) از مخالفان این سند، از انتشار آن عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

او معتقد است: «رهبران اتحادیه اروپا با اولویت قرار دادن امنیت غذایی و گسترش تولیدات کشاورزی، این واقعیت را نادیده می‌گیرند که تغییرات آب و هوایی و بلایای طبیعی بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت غذایی ما است. در حالی‌که راه‌های دیگری مانند حمایت از کشاورزی ارگانیک و ترویج مصرف کمتر محصولات حیوانی به جای ترویج کشاورزی، می‌تواند ضمن کاهش نیاز به واردات خوراک دام و کود، حفاظت از محیط زیست را نیز تضمین کند.»

برنامه پنج ساله تامین امنیت غذایی اتحادیه اروپا قرار است تیرماه امسال در نشست شورای اروپا به تصویب برسد.

منبع:  مجله یوروکتیو

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.