۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۱۲۳۱ ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: پول و بانک، کنترل ترازنامه
۱

محمدطاهر رحیمی با اشاره به اینکه سیاست کنترل ترازنامه با کاهش نقدینگی اثرات مختلفی را بر اقتصاد کشور گذاشته است، گفت: این سیاست موجب تنگنای مالی و کوچک‌تر شدن سبد معیشتی مردم با کاهش تسهیلات خرد و محدودکردن بنگاه در تکمیل ظرفیت اشتغال شده است. ضروری است بانک مرکزی اصلاحاتی از جمله ایجاد مشوق‌های مختلف، تکمیل نظام جامع اعتبارسنجی، توسعه بازار بدهی و اقلام زیر خط را در دستور کار قرار دهد تا از پیامدهای منفی اقتصادی و اجتماعی این سیاست جلوگیری کند.

محمدطاهر رحیمی کارشناس اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص عملکرد سیاست کنترل مقداری ترازنامه شبکه بانکی بیان کرد که این سیاست ما را به سمت مصرف نامکفی سوق داده است و حتما نیازمند اصلاح است. این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به تعدد سیاست‌های انقباضی دولت و فشار به سبد معیشتی مردم پیشنهادهایی را برای اصلاح این سیاست و کاهش فشار سیاست‌های انقباضی بیان کرد.

سیاست کنترل ترازنامه و فشار به سبد معیشتی مردم

رحیمی افزود: این سیاست انقباضی نقدینگی را تا سطح ۲۵ درصد کاهش داده است اما تورم را کاهش نداده و سیگنال‌هایی مانند افزایش چک‌های برگشتی، کاهش شامخ و … نیز یک رکود نزدیک را گواهی می‌دهد. سبد مصرفی خانوار از دو جهت کوچک شده است. جهت اول کاهش تسهیلات خرد مصرفی و تجاری مردم و جهت دوم محدودیت بنگاه در کامل کردن ظرفیت اشتغال و ایجاد اشتغال جدید است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: به عقیده بنده اشتباهی که طراحان این سیاست در طراحی انجام دادند این بود که بند پیشران را همراه با کنترل مقداری ترازنامه اجرا نکرده‌اند که این بند پیشران حتما باید اجرا شود تا فشار سیاست‌های انقباضی کاهش یابد.

برای اصلاح کنترل ترازنامه، بانک مرکزی باید حکمران باشد

محمدطاهر رحیمی در ادامه ارائه راهکارها اظهار داشت: کار مهم دیگر این است که باید مشوق‌هایی به این سیاست اضافه شود. این باعث می‌شود که بانک مرکزی حکمران باشد؛ یعنی بانک‌های خوب را تشویق و بانک‌های بد را تنبیه کند. بانک مرکزی می‌تواند برای اقلامی که مایل به افزایش آن‌هاست مشوق‌ها و معافیت‌هایی را درنظر بگیرد و اقلامی که کمتر اولویت دارند را مشمول ابزارهای تنبیهی قرار دهد. این ابزار‌های تشویقی و تنبیهی می‌تواند انواع مختلفی از جمله تغییر سقف رشد کل ترازنامه باشد؛ به عنوان مثال اگر اقلام زیر خط رشد کردند، سقف رشد دیگر اقلام نیز افزوده شود.

محمدطاهر رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: کنترل ترازنامه‌ای خوب است که همراه با نظام جامع اعتبارسنجی باشد و مشتریان را مورد توجه قرار ‌دهد؛ مثلا چین بسته به ریسک مشتری نرخ ذخایر چندگانه دارد و برای هر مشتری در نرخی متفاوت از شبکه بانکی ذخیره را طلب می‌کند. علاوه بر این در نظام جامع اعتبارسنجی، باید همزمان با کنترل ترازنامه، بازار بدهی توسعه یابد که قسمتی از تامین‌ مالی به این بازارها منتقل شود. همچنین اقلام زیر خط نیز باید توسعه یابد. نکته‌ی دیگر آن است که معیار فعلی کنترل ترازنامه کفایت سرمایه است که دارای اشکالاتی است و معیارها باید جامع باشد و فرمول فعلی کفایت سرمایه نیز باید اصلاح شود. نکته‌ی آخر هم این است که کنترل ترازنامه باید با تنگناهای سمت عرضه تعدیل شود. مجموعه‌ این اصلاحات می‌توان این سیاست را برای کشور تبدیل به یک سیاست خوب و موثر کند.

انتهای پیام/ پول و بانک

  1. کنترل ترازنامه بد نیست کم کردن تراز نامه بده در صمن باید بنگاه داری بانکها از بین بره و هدایت اعتبار انجام بشه البته مردم وام نگیرند ..

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.