۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۰۸۴۶ ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: پول و بانک، کنترل ترازنامه
۰

حسین درودیان کارشناس پول و بانک اثرات سیاست کنترل ترازنامه در مهار تورم را مبهم و ناموفق ارزیابی کرد و گفت: زمانی که چشم انداز خوبی از کنترل نرخ ارز وجود ندارد و انتظارات تورمی نیز بالاست، کنترل ترازنامه نمی‌تواند به هدف خود در مهار تورم دست یابد. همچنین تورم کشور ما ناشی از تورم بازار دارایی‌ها و بالا بودن انتظارات تورمی است که این مهم در کوتاه مدت نیاز به نقدینگی ندارد.

حسین درودیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص ارزیابی میزان موفقیت سیاست کنترل مقداری ترازنامه شبکه بانکی بیان کرد که سیاست کنترل ترازنامه هرچند که تقاضا را سرکوب کرده است اما موفق به شکست تورم نشده است. این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به سرکوب تقاضای طبقه دستمزدبگیران با وارد کردن اشکال به برخی نظرات کارشناسی در مورد موفقیت سیاست کنترل ترازنامه ابراز تردید کرد.

مبهم بودن اثرات سیاست کنترل ترازنامه در مهار تورم

حسین درودیان با اشاره به اینکه برخی از کارشناسان مخالف عدم موفقیت کنترل ترازنامه هستند و معتقدند بالا بودن عدد تورم به علت بالا بودن میزان اجاره است؛ افزود: در واقع کنترل ترازنامه، تورم کالایی را کاهش داده است و بالا بودن اجاره است که مانع نمایان شدن اثر آن گردیده است. اما پاسخ این است که در دل همه‌ی کالاهای ما اجاره وجود دارد؛ یعنی در تعیین قیمت تک‌تک کالاها سهم اجاره نیز محفوظ است. به همین علت جدا کردن اجاره از تورم ممکن نیست و نمی‌توان تورم کالایی را از تورم غیر کالایی محاسبه کرد؛ لذا اثرگذاری این سیاست بر تورم کاملا مبهم است.

این کارشناس پول و بانک خاطرنشان کرد: برخی نیز معتقدند که بین تورم، نقدینگی و ارز یک چرخه وجود دارد. این چرخه بدین معناست که بالا رفتن نرخ ارز موجب بالا رفتن تورم، بالا رفتن تورم موجب بالا رفتن نقدینگی و بالا رفتن نقدینگی نیز مجددا منجر به بالا رفتن نرخ ارز خواهد شد. لذا بایست این چرخه را از یکی از ابعاد متوقف کرد و کنترل ترازنامه به دنبال توقف این چرخه از طریق توقف رشد نقدینگی است. اما بنظر بنده توقف چرخه تورم، نقدینگی و ارز بدین معناست که نگذاریم رشد نقدینگی بالا رود، نه اینکه آن را پایین بیاوریم و کنترل ترازنامه صرفا به دنبال توقف رشد نیست بلکه در حال کاهش نرخ رشد نقدینگی است.

بالا بودن انتظارات تورمی علت عدم کاهش تورم

درودیان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود کنترل ترازنامه، تورم کاهش پیدا نکرده است، اظهار داشت: پاسخ من این است که چون انتظارات تورمی بالاست و چشم انداز خوبی از کنترل ارز وجود ندارد، این اتفاق رخ داده است. زمانی که این چشم انداز خوب وجود ندارد و انتظارات تورمی نیز بالاست، کنترل ترازنامه نمی‌تواند به هدف خود در مهار تورم دست یابد. همچنین تورم ما تورمی در اثر سرریز قیمت دارایی‌هاست؛ یعنی قیمت در بازار دارایی‌ها بالا می‌رود و سپس این بالا رفتن قیمت و تورم در بازار کالا نیز سرریز می‌شود و بازار دارایی‌ها در کوتاه مدت نقدینگی نیاز ندارد؛ به عنوان مثال فردی پژو پارس خود را ماه پیش ۵۰۰ میلیون فروخته است و این ماه قیمت ماشین خود را ۶۰۰  میلیون مشاهده می‌کند؛ این درحالی است که معامله در این بازار کاهش یافته است! لذا لازم است تا برنامه‌های دولت برای مهار تورم تدقیق شوند.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.