۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۹۹۱۸ ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰ دسته: کشاورزی
۰

مخبر معاون اول رئیس جمهور ۳ برنامه کلان دولت در حوزه امنیت غذایی را «تنوع مبادی واردات کالاهای اساسی و شیوه تسویه ارزی آن»، «تبدیل ایران به هاب غذا با استفاده از ظرفیت صنایع داخلی» و «مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش کالاهای اساسی کشاورزی» عنوان کرد و افزود: تهاتر نفت و کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ اجرایی شد و در محموله های جدید بیش از ۱۴ درصد صرفه جویی ارزی در واردات به همراه داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، برنامه‌ها و اقدامات دولت در حوزه امنیت غذایی را تشریح کرد. محمد مخبر گفت: در حوزه امنیت غذایی، با تمرکز بر سه مؤلفه «تحریم ناپذیر»، «مستقل» و «یکپارچه»، سه برنامه کلان «تنوع مبادی واردات کالاهای اساسی و شیوه تسویه ارزی آن»، «تبدیل ایران به هاب غذا با استفاده از ظرفیت صنایع داخلی» و «مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش کالاهای اساسی کشاورزی» از ابتدای سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفته و در سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

تهاتر نفت و کالای اساسی؛ صرفه جویی ارزی ۱۴ درصدی

معاون اول رئیس جمهور با تشریح اقدامات مربوط به حوزه امنیت غذایی گفت: با هدف اصلاح شیوه تسویه ارزی واردات کالاهای اساسی جهت کاهش هزینه‌های ارزی واردات و قطع وابستگی آن به نظامات مالی کشورهای تحریم کننده، الگوی تهاتر نفت و کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ اصلاح و برای یک میلیارد دلار هدفگذاری شد.

وی افزود: تاکنون ۳ مرحله تهاتر در این بازه هدفگذاری شده به ارزش حدود ۵۰۰ میلیون دلار انجام شده و در پی آن بالغ بر ۷۳۰ هزار تن ذرت و ۵۱۰ هزار تن کنجاله وارد کشور شده است. تهاتر برای ۵۰۰ میلیون دلار باقیمانده در حال اجرا بوده و در محموله‌های جدید بیش از ۱۴ درصد صرفه جویی ارزی در واردات به همراه داشته است.

تنوع مبادی واردات از طریق انطباق نقشه ارزی و تجاری کشور

معاون اول رئیس جمهور گفت: در راستای کاهش هزینه‌های واردات غذای اساسی، مشابه برنامه‌ای که در حوزه تهاتر نفت و کالای اساسی انجام شد، مصوبه تهاتر اوره و کالای اساسی پس از بررسی‌های متعدد تدوین شده و آماده ابلاغ و اجراست.

مخبر یادآور شد: اجرای این مصوبه می‌تواند بیش از ۱۰ درصد هزینه واردات کالای اساسی را کاهش دهد، درآمد صادراتی کشور را افزایش داده و امکان توسعه صادرات و ارزآوری را با کشورهای طرف همکاری فراهم آورد.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد ما در این حوزه، تنوع مبادی واردات و شیوه تسویه ارزی آن از طریق انطباق نقشه ارزی و تجاری است.

تبدیل ایران به هاب غذا با استفاده از ظرفیت صنایع داخلی

مخبر ادامه داد: به منظور فعال‌سازی هاب غذا با محوریت ایران در منطقه، برنامه‌ای تدوین شده که محورهای اصلی آن عبارت است از «ورود موقت کالاهای اساسی از جمله گندم و دانه‌های روغنی»، «فرآوری با استفاده از ظرفیت‌های خالی تولیدی کشور» و «صادرات محصولات نهایی فرآوری شده». در این زمینه مصوباتی تدوین شده که در سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین در همین راستا، برنامه حمایت از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پروژه جدید شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی در زنجیره محصولات کشاورزی در تعامل با این شرکت‌ها نیز تدوین شده و به زودی عملیاتی خواهد شد.

مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش کالاهای اساسی

معاون اول رئیس جمهور در تشریح برنامه سوم دولت در امنیت غذایی گفت: در زمینه ساماندهی اقتصاد زنجیره‌های اصلی کالاهای اساسی و یکپارچه سازی آن از جمله گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی نیز برنامه‌هایی در سال ۱۴۰۲ تدوین شده که می‌تواند بیش از ۱۵ درصد هزینه‌های دولت را کاهش دهد و در عین حال، فرصت توسعه صنایع این زنجیره‌ها، رشد تولید با محوریت بخش خصوصی و صادرات و ارزآوری را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.