۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۵۱۵۹ ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰ دسته: حمل و نقل
۰

محمد عیقرلو دبیر کل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران، ضمن اشاره به توقف صدور کارت سبز بیمه بین‌المللی از طرف اروپا از ابتدای سال ۲۰۲۴، گفت: کامیون‌های ایرانی که اعتبار بیمه نامه آن‌ها پایان یافته مجبورند در کشورهای همسایه کارت بیمه تهیه کننده و این مسئله هزینه‌های حمل و نقل ترانزیتی کشور را افزایش داده و زمان تحویل کالاها را نیز طولانی‌تر کرده است.

محمد عیقرلو دبیر کل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران، در گفتگو با مسیر اقتصاد از عدم صدور کارت بیمه بین‌المللی(کارت سبز) از سوی اروپا به‌عنوان شوک حوزه حمل و نقل ترانزیتی در سال ۲۰۲۴ یاد کرد و گفت: لغو صدور این کارت برای کامیون‌های ترانزیتی مسیر اروپا موجب تحمیل هزینه مازاد حمل و انتقال می‌شود و زمان تحویل را نیز طولانی‌تر خواهد کرد. بیمه کارت سبز در واقع  بیمه شخص ثالث بین‌المللی است که در کشور ما، بیمه مرکزی مجوز صدور آن را به بیمه ایران داده بود. با توجه به اینکه رفت و آمد در مسیر کشورهای اروپایی مستلزم داشتن این بیمه نامه است، عدم اجازه صدور بیمه‌نامه سبز در سال ۲۰۲۴ امکان تردد کامیون‌ها را در جاده‌های اروپا را غیرممکن می‌سازد.

مسئولان دولتی و خصوصی مصمم به رفع توقیف هستند

دبیر کل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک کشور با اشاره به اینکه دلیل اصلی توقف صدور کارت سبز بیمه هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است، اظهار امیدواری کرد با پیگیری‌هایی که از سوی مسئولان شورای عالی امنیت ملی کشور، وزارت راه و شهرسازی و فعالان بخش خصوصی در حال انجام است، به زودی شاهد از سرگیری مجدد صدور بیمه نامه بین‌المللی باشیم.

عیقرلو همچنین گفت: این بیمه نامه بسته به نوع خرید کامیوندار به صورت سالانه، سه ماهه و تک سفره صادر می‌شود. در حال حاضر کامیون‌هایی که هنوز مدت زمان اعتبار بیمه نامه آنها منقضی نشده است، امکان تردد در جاده‌ های اروپا را دارند، اما با پایان یافتن این مدت آنها هم از سفر باز می‌مانند. سیستم بین المللی کارت سبز بیمه با هدف پوشش بیمهای حوادث جادهای و حمایت از زیان‌دیدگان و به توصیه شماره پنج کمیته فرعی حمل و نقل جادهای کمیسیون اروپا، وابسته به سازمان ملل متحد ایجاد شد و فعالیت رسمی خود را از سال ۱۹۵۳ آغاز کرد.

صدور کارت سبز بیمه در کشورهای همسایه

این فعال حوزه حمل و نقل ترانزیتی با تاکید بر اینکه کامیون‌داران بیکار ننشسته‌اند و به دنبال راه‌حل‌های جایگزین هستند، افزود: راننده‌ها سعی می‌کنند بیمه نامه را از کشورهای عراق، افغانستان و ترکیه دریافت کنند. البته این روش هزینه مازاد به حمل و نقل ترانزیتی کشور وارد خواهد کرد.

انتهای پیام/حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.