۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۹۸۳۰ ۰۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ابتدای سال ۱۴۰۳ ضمن تشریح شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» و با اشاره به اینکه با بسیج مردمی در اقتصاد می‌توان تولید را به جهش رساند، افزودند: برای شکوفایی اقتصاد همه‌ چرخ‌دنده‌های بزرگ و کوچک کشور باید به کار بیفتد. ایشان با تاکید بر بالا بودن توانایی‌های مردمی، دستیابی به اهداف برنامه هفتم را بدون حضور مردم ناممکن دانستند و تحرّک بین‌المللی و لزوم بهبود در مسئله بهره‌وری را از نکات مهم دیگر برای برنامه‌ریزی و تلاش مسئولین خواندند.

به گزارش مسیر اقتصاد رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز سال نو که با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، در اجتماع پرشور مردم در حسینیه امام خمینی رحمت الله علیه ضمن تبریک سال جدید، هم‌زمانی بهار طبیعت و بهار معنویّت (ماه مبارک رمضان) را یادآور شدند و افزودند: خدای متعال هر دو کفّه‌ی لطف خود را در معرض استفاده‌ بندگان خود قرار داده است. امروز، هم نسیم بهار طبیعت و هم نسیم بهار معنویّت برای همه‌ بندگان مؤمن و صالح قابل استفاده است.

شعار سال بخشی از راهبرد اساسی کشور است و باید تلاش مسئولین و مطالبه مردم بر آن باشد

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار سال جدید به تشریح دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداختند و اظهار داشتند: آن چیزی که به عنوان شعار سال مطرح می‌شود، انگیزه این است که همّتها و فکرها متمرکز به این بخش از راهبرد اساسی کشور بشود. شعار سال معمولاً بخشی از راهبرد اساسی کشور است.

از یک طرف برای اینکه توجّه مسئولین، همّت مسئولین، تلاش مسئولین متوجّه این بخش بشود، و از طرف دیگر افکار عمومی مردم و معرفت عمومی مردم مطالبه کند این معنا را، شعار سال را مطرح می‌کنیم و این سنّت سالها در بین ما رواج داشته است. درباره‌ آنچه در این شعار در این چند سال وجود داشته است، توجّه و تکیه بر امر اقتصادی است.

جهش تولید با بسیج مردمی در اقتصاد امکان‌پذیر است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نامگذاری سال گذشته به شعار «مهار تورم و رشد تولید» افزودند: گزارشهای رسمی که مورد تأیید هم هست، به ما میگوید که کارهای خوبی در این زمینه انجام شده؛ البتّه با فاصله‌ی نسبتاً زیادی با آنچه مطلوب ما است. باز هم باید تلاش بشود. لذا من همین‌جا عرض میکنم شعار سال ۱۴۰۲ امسال هم جزو مطالبات ما است، جزو وظایف اساسی ما است، جزو کارهایی است که همه‌ ما مسئولین و فعّالان مردمی بایستی دنبالش باشیم.

ایشان با تاکید بر اینکه شعار امسال از نظر اهمیت برجسته‌تر است، بیان داشتند: امسال شعار «جهش تولید» است. جهش تولید به نظر کار بزرگ و شاید در نظر بعضی نشدنی بیاید، لکن بنده معتقدم با توجّه به بخش دوّم این شعار، یعنی «مشارکت مردم»، شدنی است. اگر ما این توفیق را پیدا کنیم که همّت مردم، سرمایه‌ مردم، ابتکار مردم، حضور جدّی آحاد مردم را در عرصه‌ی اقتصادی وارد کنیم، در واقع یک بسیج مردمی در امر اقتصاد بکنیم، تولید هم می‌تواند به جهش برسد.

وضع اقتصاد می‌تواند در دین و دنیای مردم اثرگذار باشد/ دشمن در قضیه اقتصاد علیه کشور پیگیر و فعال است

ایشان با اشاره به اینکه اقتصاد یکی از مسائل اساسی کشور است، افزودند: یکی از نقطه‌ضعف‌های ما به دلایل گوناگون، مشکلات اقتصادی است. اگر اقتصاد کشور وضع مطلوبی پیدا بکند، در همه‌ی اوضاع عمومی کشور تأثیر خواهد داشت؛ می‌توان گفت در دین و دنیای مردم می‌تواند اثر بگذارد. [بعضی] نگویند که خب کشورهایی هستند از لحاظ ثروت و اقتصادِ پیشرفته وضعشان خوب است لکن وضع مردم خوب نیست، این به خاطر جهت دیگری است؛ چون به عدالت توجّه ندارند، چون به اهمّیّت تعالیم دینی و ایمان دینی توجّه ندارند؛ علّت بدی وضع مردم این است. به هر حال اقتصاد یک عامل بسیار مؤثّری است.

رهبر معظم انقلاب تلاش متمادی و جدی دشمنان برای به زانو درآوردن اقتصاد کشور را یادآور شدند و افزودند: ما این را در برخوردهای خصمانه‌ آمریکا و بقیّه‌ همراهان او در طول زمان احساس کرده‌ایم. مقصودشان فروپاشی اقتصاد ایران است؛ مقصودشان به زانو درآوردن کشور از لحاظ اقتصادی است. البتّه با همّت جوانان ما و تلاشهای فراوانی که در این کشور از سوی مردم و مسئولین انجام گرفته، دشمن موفّق نشد و به حول و قوّه‌ی الهی باز هم موفّق نخواهد شد. ولی به هر حال دشمن در قضیّه‌ی اقتصادی علیه جمهوری اسلامی پیگیر است، فعّال است؛ ما هم باید فعّال باشیم، باید پیگیر باشیم، بایستی مصمّم در این راه حرکت کنیم، با فکرِ درست و تلاش خستگی‌ناپذیر و شبانه‌روزی.

برای شکوفایی اقتصاد همه‌ چرخ‌دنده‌های بزرگ و کوچک کشور باید به کار بیفتد

ایشان در بخش دیگر بیانات خود به ارائه راهکار برای شکوفایی اقتصاد کشور پرداختند و اظهار داشتند: برای اینکه اقتصاد کشور شکوفا بشود، همه‌ چرخ‌دنده‌های بزرگ و کوچک کشور باید به کار بیفتد؛ همه باید تلاش کنند؛ هم از زیرساخت‌های کشور استفاده بشود، هم از ابتکارات مردمی استفاده بشود، هم از قدرت مدیریّت فعّالان اقتصادی و فعّالان مدیریّتی استفاده بشود؛ از نیروهای جوان تحصیل‌کرده به معنای واقعی کلمه بایستی استفاده بشود؛ از شرکتهای دانش‌بنیان بایستی حمایت بشود؛ اینها همه ابزارهایی هستند، وسایلی هستند که اگر به طور مجموع مورد توجّه قرار بگیرند، بدون شک، اقتصاد کشور را به شکوفایی خواهند رساند.

ایشان در ادامه افزودند: البتّه با تلاش بی‌وقفه‌ مسئولین که بحمدالله دولت کنونی، دولتی است که از لحاظ تلاش و تحرّک و فعّالیّت، انصافاً نمره‌ بالایی می‌گیرد و تلاششان، تلاش خوبی است. خب این، آن چیزی است که در شعار امسال، مورد نظر ما بوده. ما معتقدیم بایستی بر روی مسئله‌ اقتصاد تکیه بشود و برای موفّقیّت در این راه، از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده بشود؛ میخواهیم همه‌ نیروها در این راه بسیج بشوند. این هنر مسئولین ما است که بایستی ان‌شاءالله راهش را پیدا کنند و این حرکت را انجام بدهند.

راه دستیابی به اهداف برنامه هفتم بدون حضور مردم ممکن نیست

رهبر معظم انقلاب فرمودند: امسال اوّلین سال شروع برنامه‌ هفتم توسعه است؛ برنامه‌ هفتم امسال شروع می‌شود. خب، هدف کلّی برنامه‌ هفتم، شکوفایی اقتصاد، همراه با عدالت است. لکن برای پایان این برنامه اهدافی را ذکر کرده‌اند که این اهداف خیلی مهم است: تک‌رقمی کردن تورم؛ اصلاح ساختار بودجه؛ تحوّل در نظام مالیاتی؛ تولید حدّاقل نود درصد از کالاهای اساسی در داخل کشور ــ اینها کارهای بزرگی است ــ افزایش بهره‌وری آب کشاورزی ــ که این از مشکلات کشور است و در این برنامه‌ی هفتم مورد توجّه قرار گرفته ــ و طرحهای عظیم ملّی بزرگ.

ایشان با اشاره به اینکه راه دستیابی به این اهداف بدون حضور مردم ممکن نیست و باید با حضور مردم انجام بگیرد، افزودند: من میخواهم ملّت ایران به این توجّه کنند؛ البتّه هر کسی توانایی‌هایی دارد، همه در یک حد نیستند، همه یک جور نیستند، کمکها همه از یک نوع نیست، امّا مجموع کمکها از سوی مردم ــ که بایستی اینها برنامه‌ریزی بشود ــ می‌تواند ما را به این هدفها برساند. بنده مطمئنّم مردم ما آماده‌اند، منتها بایستی راه برای حضور در میدان عمل پیدا بشود و در میدان عمل ان‌شاءالله این آمادگی نشان داده بشود.

ایشان در تایید اینکه بخش مردمی و توانایی‌های مردمی بالا است، حضور خود در نمایشگاهی را ذکر کردند و افزودند: من تقریباً چهار ساعت یا شاید بیش از چهار ساعت صرف وقت کردم، مفصّلاً این برنامه‌های مردمی را دیدم؛ شگفت‌آور بود، بسیار خوب بود، نشان‌دهنده‌ی ظرفیّت بالای توان مردمی در تولید و در ابتکارات اقتصادی بود. بسیاری جوان [بودند]؛ جوانها آمدند اینجا صحبت کردند که با ابتکارات خودشان کارهای بزرگی را در زمینهی اقتصاد انجام داده‌اند. پس ظرفیّت وجود دارد، توانایی‌ها وجود دارد، این توانایی‌ها را بایستی استفاده کرد؛ در بخشهایی مثل صنایع بزرگ، مثل بهینه‌سازی مصرف آب، مثل بخش نفت، مثل بخش صنایع دستی، مثل حمل‌ونقل، در همه‌ی اینها، نیروهای جوان و مبتکر و خلّاق تلاش کرده‌اند، کار کرده‌اند، کارهای برجسته‌ای را انجام داده‌اند.

اقتصاد نیازمند تحرّک بین‌المللی با تبدیل تفاهم‌نامه‌های بی‌تاثیر به قراردادهای حقوقی قابل اجراست

رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه در زمینهی اقتصاد، تحرّک خارجی و بین‌المللی هم وجود دارد و باید داشته باشیم و بدون آن، کار اقتصاد پیش نخواهد رفت، افزودند: مخاطب من در اینجا دیگر مسئولین محترم دولتی هستند؛ در زمینه مسائل خارجی بایستی با کشورهایی که ارتباط اقتصادی داریم، این تفاهم‌نامه‌هایی را که امضا می‌شود و چندان تأثیری ندارد، تبدیل کنند به قراردادهای حقوقی قابل عمل و قابل اجرا که در عمل، اثری داشته باشد؛ باید این را به طور جد دنبال کنند.

لزوم اقدام در مسئله بهره‌وری برای تحقق جهش تولید

ایشان نکته‌ دیگر را مسئلهی بهره‌وری ذکر کردند و افزودند: بهره‌وری ما در کشور کم است؛ آن مقداری که سرمایه مصرف می‌کنیم ــ چه آب، چه برق، چه وقت، چه عمر ــ به تناسب سرمایه و آنچه مصرف می‌کنیم، بهره‌مندی و بهره‌وری به وجود نمی‌آید. این کارها، کارهایی است که علاج دارد؛ اینها تجربه‌شده است؛ در این زمینه هم بایستی ان‌شاءالله کارهایی انجام بگیرد.

ایشان با اشاره به اینکه شعاری که امسال مطرح شده است، مربوط و مخصوص به یک سال نیست، افزودند: این (شعار) ادامه دارد. اینها کارهایی هم نیست که در یک سال تمام بشود؛ بایست در امسال ــ سال ۱۴۰۳ ــ ان‌شاءالله مسئولین همّت کنند گام اوّل را بردارند، برنامه‌ریزی بکنند و بعد ان‌شاءالله ادامه پیدا بکند.

لزوم مراقبت کامل مسئولین برای جلوگیری از آفت‌های تحقق جهش تولید با مشارکت مردم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با توضیح دغدغهای که برای بعضی افراد دلسوز به مسائل کشور در مورد شعار امسال وجود دارد، فرمودند: برخی این دغدغه را دارند که اگر چنانچه ما سرمایه‌های مردم را، امکانات مردم را وارد مسائل اقتصادی بکنیم، ممکن است که به سوء استفاده و تبعیض و شکافهای طبقاتی و به فساد و مانند اینها منجر بشود که قبلاً شده؛ البتّه این نگرانی بجا است. در گذشته کسانی بودند از امکانات دولتی استفاده کردند، از وام استفاده کردند، از ارز استفاده کردند، نه در آن مسیری که باید استفاده می‌کردند؛ مسیر را عوض کردند، سوء استفاده کردند، فساد به وجود آمده، تبعیض به وجود آمده؛ اینها هست؛ این اقتضا می‌کند که مسئولینِ امر چشمشان را باز کنند، دقّت کنند و هر کاری که انجام می‌دهند، با مراقبت کامل انجام بگیرد؛ این جزو چیزهای لازم و اهتمامها و مراقبتهای ضروری و لازم است.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.