۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۹۶۶۰ ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰ دسته: یادداشت‌های شما
۰

این یادداشت توسط مخاطبان مسیر اقتصاد تهیه شده و لزوما مورد تایید این پایگاه خبری تحلیلی نیست.

تورم یکی از عوامل اثرگذار بر توزیع نابرابر درآمد و ثروت، فشار اقتصادی بر دهک‌های ضعیف جامعه، بروز نا اطمینانی در اقتصاد، کاهش افق‌های سرمایه‌گذاری و در پی آن کاهش رشد اقتصادی است.

افزایش نقدینگی الزاما موجب افزایش تورم نخواهد شد

کسانی که می‌گویند نقدینگی بالا، تورم می‌آورد حرفشان بر این مبناست که هر چه پول بیشتری در جامعه وجود داشته باشد و کالایی به ازای آن تولید نشود، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. ولی اگر تولید افزایش یابد، تورم بالا نمی‌رود بلکه رفاه افزایش پیدا می‌کند.

در واقع نسبت نقدیگی به میزان تولید و نه صرفا افزایش نقدینگی است که موجب تورم می‌شود؛ اما واقعیت این است که نسبت نقدینگی به GDP در ایران ۷۴ و در کشوری مانند ژاپن ۲۸۰ و میانگین جهانی هم ۱۴۳ است.

بررسی‌ها از دهه ۶۰ به این سو نشان می‌دهند برخی مواقع افزایش نقدینگی داشته‌ایم ولی تورم بالایی نداشتیم و بالعکس. پس نباید دربست این ادعا را پذیرفت که افزایش نقدینگی الزاما موجب افزایش تورم خواهد شد.

افزایش قیمت نفت لزوما موجب نفع بیشتر کشور نیست

آمارها نشان می‌دهند فشار هزینه‌ای، موجب افزایش قیمت مرغ در کشور شده است در حالی که در همین مدت تقاضا برای خرید آن کاهش یافته بنابراین صرفا افزایش نقدینگی و افزایش تقاضا، موجب افزایش قیمت نیست و فشار هزینه‌ای هم مطرح است.

از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ بیش از ۱۳۷۰ برابر افزایش هزینه ریالی برای واردات صورت گرفته است. در این بین اثر تورمی قیمت نفت هم بر اقتصاد جهان و ایران اثرگذار است و با افزایش قیمت آن، تورم در دنیا افزایش می‌یابد. به این ترتیب هم قیمت مواد اولیه وارداتی افزایش یافته است و هم با افزایش قیمت دلار، باز هم باید پول بیشتری برای واردات بپردازیم. در واقع وقتی نفت گران می‌شود اینطور نیست که صرفا به نفع ما باشد.

کانال‌های تلگرامی با وجود عدم خرید و فروش، قیمت را مشخص می‌کنند

اتومبیلی مثل پراید هم از مواد اولیه‌ای ساخته می‌شود که با افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین افزایش قیمت دلار، گران می‌شوند در حالیکه همه آنها دارند در داخل تولید می‌شوند. در کانال‌های تلگرامی اصلا دلاری خرید و فروش نمی‌شود ولی قیمت را مشخص می‌کنند و جالب اینکه اثر آنها صرفا روانی هم نیست. نرخی که در کانال‌های تلگرامی تعیین می‌شود، در داخل ایران ذی نفع‌هایی دارد.

ارزش پول داخل جیب مردم را با افزایش قیمت دلار کاهش داده‌اند و آن وقت با مقایسه قیمت کالاها در سطح جهان و ایران، می گویند یارانه پنهان می‌دهیم. چرا حرفی از تفاوت مزد کارگر ایرانی و اروپایی نمی‌زنند؟

سود ۳۵ هزار میلیاردی سال ۹۶ حدود ۲۰ شرکت برتر بورسی ایران که همگی فولادی، پتروشیمی و معدنی هستند اکنون به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان یعنی به میزان ۱۰ برابر شدن قیمت دلار رسیده است؛ خلق پول توسط بانک‌های خصوصی را قبول داریم ولی برای افزایش تورم نباید آدرس غلط داد. دیده می‌شود که با افزایش قیمت دلار، سود شرکت‌های یاد شده هم افزایش یافته و در عین حال آنها مردم را سپر خود قرار داده‌اند. قاچاق، خرید ملک در خارج از کشور و واردات کالاهای غیرضروری، از مصادیق تقاضای غیر ضروری و غیر مشروع هستند.

قیمت‌گذاری دلاری تولیدات داخلی در راستای منافع عموم مردم نیست

کشف قیمت ارز در شرایطی است که عرضه‌کننده و تقاضاکننده متعدد باشند ولی وقتی عرضه‌کنندگان قدرت انحصار دارند، کشف قیمت معنا ندارد، اینجا حاکمیت باید دستور بدهد و قیمت تعیین کند و گرنه انحصارگران دستور خواهند داد.

قیمت‌گذاری محصولات در داخل باید ریالی و بومی باشد نه اینکه بر اساس قیمت دلاری و جهانی صورت گیرد. آیا راه مقابله با قاچاق، گران کردن کالاهاست؟ علت قاچاق، ارزانی کالا در ایران نیست، گرانی نامعقول ارز است.

انتهای پیام/



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.