۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۴۶۴۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ دسته: حمل و نقل
۱

آذربایجان در سال‌های اخیر به صورت ویژه‌ای در بخش ایجاد راهگذرهای ترانزیتی سرمایه‌گذاری کرده است و قصد دارد با توسعه خط ریلی باکو-تفلیس-قارص (BTK) و اتصال به شبکه راه آهن ترکیه از مسیر گرجستان، زیرساخت گذر کالا از چین و آسیای میانه به اروپا را در خاک خود فراهم کند.

به گزارش مسیر اقتصاد جمهوری آذربایجان قصد دارد ظرفیت و سرعت حمل و نقل از چین و آسیای میانه به اروپا را با توسعه خطوط ریلی و زیرساخت‌های دریایی افزایش دهد. الهام علی‌اف رییس جمهور این کشور، پروژه‌ها و برنامه‌های خود برای رسیدن به این هدف را در پنجمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی تشریح کرد.

وی با اشاره به اینکه باکو بر توسعه تجارت بین قاره‌ای و حمل و نقل کالا از مسیرهای عبوری این کشور توجه ویژه‌ای دارد، افزود: تقاضا برای حمل و نقل کالا از کشورهای شرقی به سمت غرب رو به افزایش است، به همین دلیل آذربایجان مصمم است با گسترش خطوط راه آهن و بنادر خود، سرعت حمل و نقل در این مسیر را افزایش دهد.

آذربایجان در حال حاضر با بیش از ۵۰ فروند کشتی در دریای خزر بزرگترین ناوگان کشتیرانی را در این دریا در اختیار دارد. همچنین با سرمایه گذاری‌های صورت گرفته قرار است ۱۵ فروند کشتی نفتکش و بار خشک دیگر تا پایان سال به این تعداد افزوده شود.

آذربایجان به دنبال تحقق اهداف ترانزیتی با خط آهن باکو-تفلیس-قارص

توسعه خط آهن باکو- تفلیس- قارص (BTK) به طول ۸۲۹ کیلومتر با هدف اتصال شبکه راه آهن آذربایجان به ترکیه به منظ‌ور تسهیل و تسریع ارتباطات ریلی بین چین، آسیای مرکزی و اروپا یکی از مهمترین اهداف جمهوری آذربایجان در حوزه حمل و نقل است. توسعه این خط آهن و افزایش سرعت حمل کالا در این مسیر برای افزایش صادرات و در نتیجه توسعه اقتصادی کشورهای آسیای میانه دارای اهمیت است.

قطارهای مسیر(BTK) از باکو حرکت کرده و پس از عبور از تفلیس در گرجستان، به سمت مقصد نهایی یعنی قارص در شمال شرقی ترکیه می‌رسد. این مسیر ریلی سفر زمینی بین چین و اروپا را از ۲۵ روز به ۱۵ روز کاهش می‌دهد. به همین دلیل پیش بینی می‌شود، تحویل سالیانه محموله در این خط به ۱۷ میلیون تن برسد. در حالیکه، از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۱۷، این رقم حدود ۱.۵ میلیون تن بار بوده است.

خط آهن باکو- تفلیس- قارص (BTK) علاوه بر کاهش مدت زمان سفر زمینی و دریایی، نصف قیمت سفر هوایی مشابه است. ۵۰۴ کیلومتر از این خط آهن از جمهوری آذربایجان می‌گذرد، ۲۴۶ کیلومتر از گرجستان و ۷۹ کیلومتر نیز از ترکیه عبور می‌کند.

منبع: کاسپین نیوز

انتهای پیام/ حمل و نقل

  1. یاشاسین جمهوری آذربایجان

    ۴۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.