۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۸۸۸۴ ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ دسته: حمل و نقل
۰

خانم سروین مولایی نسب کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس، در خصوص خسارات ناشی از زمان طولانی انتظار ناوگان برای عبور از مرزهای ایران گفت: این مسئله علاوه بر تحمیل جریمه خواب ناوگان به هزینه حمل و نقل و کاهش مزیت ترانزیتی ایران، باعث افزایش قیمت مواد اولیه تولید در داخل و تشدید عدم قطعیت در زنجیره تامین می شود و بدین ترتیب ناکارآمدی مدیریت پایانه‌های مرزی تاثیر معناداری بر هزینه‌های تولید دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد خانم سروین مولایی نسب کارشناس مرکز پژوهش های مجلس در نشست تخصصی «بررسی علل توقف طولانی مدت کالا و ناوگان در مرزها» ضمن بر شمردن انواع خسارات ناشی از توقف طولانی مدت ناوگان در مرزها، مهمترین علت عدم بهبود وضعیت جریان ترانزیت از مرزها را نبود شفافیت و عدم احصاء داده‌ها عنوان کرد.

تحمیل هزینه‌های خواب ناوگان، عدم قطعیت و منزوی شدن اقتصاد ایران با توقف طولانی مدت ناوگان در مرزها

به گفته خانم مولایی‌نسب، خسارت‌های توقف طولانی مدت در مرزها سه نوع است. نوع اول، خسارت‌های مستقیم است که به صورت هزینه دموراژ یا همان خواب ناوگان بر هزینه حمل کالا تحمیل می‌شود. به عنوان مثال هزینه خواب یک کامیون در مرز بازرگان، ۱۷۵ یورو به ازای هر روز ارزیابی می‌شود. مسئله فرآیند طولانی مدت عبور ناوگان از مرزها علاوه بر افزایش هزینه حمل و کاهش مزیت ترانزیتی ایران، باعث افزایش قیمت مواد اولیه تولید و در نتیجه افزایش قیمت نهایی کالا می‌شود. این بدان معنا است که ناکارآمدی پایانه‌های مرزی یکی از عوامل ایجاد تورم است.

این کارشناس حمل و نقل افزود: یکی دیگر از خسارت‌های وضعیت کنونی پایانه‌های مرزی که یکی از نمودهای آن توقف طولانی مدت ناوگان است، افزایش عدم قطعیت در زمان رسیدن کالا به مقصد است که برای رفع آن باید موجودی انبارها در واحد زمان را افزایش داد. بدین ترتیب هزینه‌های ناشی از انبارداری و رکود سرمایه افزایش خواهد یافت. خسارت سوم توقف طولانی مدت ناوگان در مرزها، تسهیل سیاست منزوی سازی جبهه غرب علیه ایران است؛ زیرا با زمانبر شدن عبور ناوگان از مرزها، جریان ترانزیت از ایران به مسیرهای جایگزین منحرف شده و بدین ترتیب میزان وابستگی کشورهای منطقه به ایران کاهش خواهد یافت.

عدم ثبت داده‌ها و نبود شفافیت، مهمترین علل حل نشدن مشکل ازدحام در مرزها

مولایی نسب در پاسخ به علل توقف طولانی مدت ناوگان ترانزیتی در مرزها گفت: اولین علت، عدم شفافیت و دسترسی به اطلاعات است. اگر مراحل عبور از مرز در یک سامانه یکپارچه ثبت شود، به راحتی می توان کارایی فرآیندها را ارزیابی نمود. در حال حاضر برای ارزیابی ها لازم است به صورت میدانی بازدید نمود که آن هم به نتایج دقیق منتهی نمی شود.

شش عامل طولانی شدن زمان توقف ناوگان در مرزها

خانم مولایی‌نسب با برشمردن شش عامل طولانی شدن زمان توقف ناوگان در مرزها گفت: اولین عامل، کمبود نیروی انسانی است که با تلاقی عدم انطباق ساعات کاری و حضور سازمان های دارای امضا، زمان معطلی ناوگان در انتظار دریافت تاییدیه ها را افزایش می دهد. دومین عامل، قطعی مکرر سامانه ها مانند سامانه پایش سوخت است. سومین عامل بازرسی های مکرر است که در مورد سوخت انجام می شود. چهارمین عامل عدم سلامت اداری است که به فک پلمپ ناوگان ترانزیتی و بازرسی های بیش از استاندارد منتهی می شود. پنجمین عامل الزام به ارسال نمونه کالا به آزمایشگاه و فاصله زیاد آزمایشگاه ها از مرزها است. ششمین عامل ظرفیت محدود ایکس ری ها است.

روانسازی جریان ترانزیت با مدیریت هماهنگ مرزی

این کارشناس حمل و نقل در پاسخ به راه حل روانسازی جریان ترانزیت در مرزها گفت: مهمترین راهکار، تنظیم‌گری قوی میان دستگاه‌های مستقر در مرز است. به گفته وی با توجه به وجود زیرساخت‌های قانونی مناسب، ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مستقر در مرز با تعیین یک سازمان تنظیم گر قابل انجام است. وی لازمه مدیریت هماهنگ مرزی را ایجاد زبان مشترک و اشتراک داده‌ها میان دستگاه‌ها دانست.

انتهای پیام/حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.