۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۰۷۶۱ ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: حمل و نقل
۰

سید علی حسینی رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در حال ایجاد سازوکارهایی برای تسهیل مبادلات ارزی شرکت‌های کشتیرانی است، گفت: اگر بانک مرکزی بستر مناسب را فراهم کند، شرکت‌ها از آن استقبال می‌کنند تا بتوانند تبادلات ارزی خود را به صورت رسمی در حساب‌های رسمی خود انجام دهند و از تامین و تخصیص ارز در بازار غیررسمی خودداری کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش حمل و نقل بین الملل، یکی از مهمترین عرضه‌کنندگان و مصرف کنندگان ارز در بازار غیر رسمی است تا جایی که حجم بازار آن بالغ بر ۶.۵ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود. در این راستا سیدعلی حسینی رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: سازوکار قانونی کاملی برای نیازهای ارزی بخش حمل و نقل بین‌المللی ایران، به‌ویژه در بخش کشتیرانی، تعریف نشده است.

ضرورت تعامل و گفتگوی بانک مرکزی با فعالان اقتصادی برای ساماندهی بازار ارز

وی ادامه داد: از آنجا که شرکت‌های کشتیرانی در فعالیت‌های خود با احتیاجات ارزی و آیتم‌های متعددی روبه‌رو هستند، بانک مرکزی سعی کرده است برای برخی از این موارد سازوکارهایی را ایجاد کند، اما به‌طور کلی، هنوز یک سازوکار جامع و کامل ایجاد نشده است. من فکر می‌کنم اگر بانک مرکزی بستر مناسبی برای شرکت‌ها فراهم کند که بتوانند مبادلات ارزی خود را انجام بدهند، از آن استقبال می‌کنند.

حسینی با اشاره به اینکه در حال حاضر الزامی به عرضه ارز شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران به مرکز مبادله ارز یا سایر سامانه‌های پیش‌بینی‌شده در این خصوص وجود ندارد، افزود: اگر بانک مرکزی بستر لازم را فراهم کند، به نظر می‌رسد خود این شرکت‌ها نیاز به این دارند که بتوانند تعادل ارزی خود را در سامانه‌هایی که بانک پیش‌بینی می‌کند انجام دهند. با این حال، قاعدتا نرخ ارز مسئله بسیار مهمی است که بانک مرکزی باید در مورد آن با این صنف به توافق برسد.

نقش بانک مرکزی در تسهیل مبادلات ارزی بخش حمل‌ونقل بین‌الملل

رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان جریان ارزی بخش حمل‌ونقل بین‌الملل را به بازار رسمی انتقال داد، تاکید داشت: بانک مرکزی باید برای کلیه بخش‌هایی که با ارز سروکار دارند، بستری را فراهم کند تا بتوانند شرایط تبادلات را به صورت رسمی در حساب‌های رسمی خود انجام دهند و بتوانند درآمدهای ارزی خود را در آن سامانه وارد کنند و هزینه‌هایی که به صورت ارزی دارند را به صورت رسمی و توقعات ارزی خود را به صورت رسمی اعمال کنند.

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.