۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۵۱۹۷ ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰ دسته: حمل و نقل
۰

بندر خشک خورگوس، یک مرکز لجستیک بزرگ در مرز چین و قزاقستان است که عملیات حمل ترکیبی و همچنین انتقال کانتینر از قطار چینی به قطار قزاقستانی در آن انجام می‌شود. ماهانه ۶۵ قطار حامل ۶۲۰۰ کانتینر در این مرکز تجهیز می‌شود و از آن عبور می‌کند. وجود بندر خشک برای توسعه ترانزیت، خصوصا در شرایط تفاوت عرض راه آهن دو کشور، ضروری است.

به گزارش مسیر اقتصاد بندر خشک خورگوس یک مرکز لجستیک واقع در مرز دو کشور چین و قزاقستان است. این مرکز محل اتصال خطوط آهن دو کشور است و خدمات عملیات حمل ترکیبی در آن ارائه می‌شود. بندر خشک خورگوس یکی از بزرگترین و دورترین مراکز لجستیک روی زمین از دریاها است.

این مرکز در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد و فعالیت آن به تدریج توسعه پیدا کرد تا جایی که در سال ۲۰۲۲ ماهانه ۶۵ قطار حامل ۶۲۰۰ کانتینر در آن تجهیز شد. این مرکز یکی از پروژه اصلی قزاقستان در کلان طرح توسعه بخش لجستیک این کشور است. قزاقستان از ۱۵ سال گذشته تاکنون بیش از ۳۵ میلیارد دلار در این کلان پروژه سرمایه‌گذاری کرده است. این کشور در حال حاضر با همکاری چین ۵ پروژه زیر را در راستای توسعه ترانزیت کالا از چین به اروپا در دست اجرا دارد[۱].

  • راهگذر بین المللی جاده ای “اروپای غربی – غرب چین”
  • مرکز لجستیک در بندر لیانیونگ گانگ
  • مرکز بین المللی تجارت فرامرزی “خورگوس”
  • بندر خشک مشترک در منطقه “خورگوس – دروازه شرقی”
  • راهگذر جدید ریلی “چین – قزاقستان – ترکمنستان – ایران” و غیره

بر اساس اعلام دولت قزاقستان در سال ۲۰۲۲ حجم تبادل کالا بین این کشور و چین بالغ بر ۲۳ میلیون تن بوده است. در حال حاضر ۸۵ درصد از ترانزیت زمینی چین-اروپا از مسیر قزاقستان عبور می‌کند[۲].

تاسیسات انتقال کانتینر، لازمه تسریع ترانزیت کالا

در گذشته یکی از چالش‌های حمل ریلی بار از چین به اروپا، تفاوت عرض راه آهن این کشور با جمهوری‌های جدا شده از شوروی سابق از جمله قزاقستان بود. اما اکنون با استفاده از سکوها و جرثقیل‌ها در بندر خشک خورگوس، عملیات جابجایی کانتینرها از راه آهن چین به راه آهن قزاقستان، به سرعت انجام می‌شود. این فرآیند در مرز بلاروس و لهستان برای قطارهای ورودی به اروپا مجددا انجام می‌شود.

توسعه ترانزیت از مسیر ایران، نیازمند تجهیز پایانه‌های مرزی

در شرایطی که ورود کالا از مسیر روسیه یا همان راهگذر شمالی به اتحادیه اروپا تحریم شده است، کالاهای چینی برای رسیدن به اروپا از مسیر قزاقستان دو راه پیش روی خود دارند. نخست مسیر دریای خزر که به آن رهگذر میانی گفته می‌شود. و دوم مسیر ترکمنستان-ایران که به راهگذر جنوبی موسوم است. هر یک از این دو مسیر به تخلیه و بارگیری مجدد قطار و یا عملیات تعویض بوژی نیازمند هستند. بنابراین ایجاد تاسیسات انتقال کالا در پایانه‌های مرزی یا دریایی واقع در مسیر، می‌تواند اقبال تجار به استفاده از آن مسیر را بیشتر نماید.

در حال حاضر ایران دو خط آهن ایران در پایانه‌های مرزی سرخس و اینچه برون به راه آهن ترکمنستان و سپس قزاستان متصل است و ایجاد بندر خشک در این دو پایانه می‌تواند نقش بسزایی در جذب ترانزیت کالا از چین داشته باشد.

فعال شدن راهگذر ریلی شرق-غرب، نیازمند ارتقاء زیرساخت‌های مرزی

پینوشت:

[۱] newscentralasia.net

[۲] astanatimes.com

انتهای پیام/حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.