۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۱۱۵۴ ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰ دسته: کشاورزی کارشناس: محمد علی ارفعی
۰

از معضلات اخیر کشاورزی اروپا کاهش تامین مالی کشاورزان و بنگاه های کوچک و جوان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است؛ به طوری‌که تقاضای برآورده نشده کشاورزان برای تامین مالی توسط بانک ها در سال ۲۰۲۲ به ۶۲ میلیارد یورو رسیده است. به همین منظور کمیسیون مشترک اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۷، ۸.۵ میلیارد یورو برای استقرار کشاورزان جوان در نظر گرفته است. همچنین این کمیسیون با ایجاد صندوق تضمین سرمایه مشترک و راه اندازی پلتفرم آنلاین تامین مالی، از کشاورزان و شرکت‌های خرد حمایت خواهد کرد.

مسیراقتصاد/ در سال ۲۰۲۲، ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا حدود ۲۸۰ میلیون تن غلات تولید کردند، در این اتحادیه ۱۰.۳ میلیون کشاورز مشغول فعالیت هستند و ۷۰ درصد زمین‌های کشاورزی کمتر از ۵ هکتار وسعت دارند. اخیرا کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا با انتشار گزارشی اعلام کرده است دسترسی به منابع مالی و تامین مالی کشاورزی و شرکت‌های کوچک و متوسط در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. این امر به ویژه برای کشاورزان جوان و شرکت‌های کوچک که در مناطق روستایی فعالیت می‌کنند، مشکل‌ساز شده است و بر اساس نظرسنجی‌ها تقاضای برآورده نشده کشاورزان برای تامین مالی توسط بانک‌ها در سال ۲۰۲۲ به ۶۲ میلیارد یورو رسیده است.

بانک ها تمایلی برای اعطای وام به کشاورزان کوچک  و تامین مالی کشاورزی ندارند

طبق اعلام کمیسیون کشاورزی عوامل متعددی باعث بروز این مشکل شده است که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • محدودیت‌های اعتباری: بانک‌ها اغلب تمایلی به اعطای وام به کشاورزان و شرکت‌های کوچک ندارند، زیرا آن‌ها را به عنوان سرمایه‌گذاری‌های پرخطر تلقی می‌کنند.
  • فقدان وثیقه:بسیاری از کشاورزان و شرکت‌های کوچک وثیقه کافی برای دریافت وام ندارند.
  • پیچیدگی‌های اداری: فرآیند درخواست وام می‌تواند پیچیده، زمان‌بر و بازدارنده باشد.

کمیسیون اتحادیه اروپا اقداماتی را برای حل این مشکلات انجام داده است

از آنجایی که دسترسی به منابع مالی برای کشاورزان خرد برای تضمین آینده بخش کشاورزی و غذایی اروپا ضروری است. کمیسیون اتحادیه اروپا شروع به انجام اقداماتی برای حل این معضل نموده است که شامل موارد زیر است:

  • تخصیص ۸.۵ میلیارد یورو بودجه برای حمایت از استقرار کشاورزان جوان تا سال ۲۰۲۷
  • تشویق به استفاده از ابزارهای مالی جایگزین
  • بهبود دسترسی به اطلاعات و مشاوره در مورد تامین منابع مالی

در این کنفرانس دو ابزار جدید تأمین مالی پیشنهاد شد

در کنفرانس اخیر کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا برای حل این مشکلات دو ابزار جدید تامین مالی پیشنهاد شد که شامل موارد زیر است:

صندوق تضمین سرمایه گذاری مشترک: این صندوق برای کمک به تسهیل دسترسی به تامین مالی برای کشاورزان و بنگاه‌های کوچک و متوسط[۱] که در حال حاضر با مشکل مواجه هستند ایجاد می‌شود. این صندوق با تضمین بخشی از وام‌هایی که توسط موسسات مالی به این بخش‌ها ارائه می‌شود، عمل خواهد کرد و تا ۸۰ درصد از ارزش وام را پوشش می‌دهد.

پلتفرم آنلاین تامین مالی: این پلتفرم کشاورزان خرد را با سرمایه‌گذاران بالقوه مرتبط می‌کند و به این بخش‌ها کمک می‌کند تا به منابع مالی جدیدی دسترسی پیدا کنند و شرایط وام را مقایسه کنند. این پلتفرم توسط کمیسیون اروپا توسعه داده خواهد شد و رایگان و به چند زبان در دسترس خواهد بود.

منبع:

سایت کمیسیون اروپا

پی‌نوشت:

[۱] agri-SMEs

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.