۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۲۱۶ ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

اردن پس از ناتوانی در تجارت آزاد با ترکیه و خروج از توافق تجاری با این کشور، به گسترش روابط اقتصادی و تجاری با عراق روی آورده است. ایجاد منطقه صنعتی مرزی با عراق اقدام بسیار مهمی است که انتظار می‌رود علاوه بر ایجاد ۵۰ هزار شغل، بر حجم تجارت دو کشور، خصوصا صادرات اردن به عراق بیفزاید.

به گزارش مسیر اقتصاد اردن یکی از همسایگان عراق است که در جریان حمله داعش، بخش بزرگی از بازار خود در این کشور را از دست داد. پیروزی ملت عراق بر تکفیری‌های داعش و برقراری امنیت نسبی در این کشور سبب شد که اردن نیز مانند سایر همسایگان عراق، برای توسعه صادرات به عراق اقدامات ویژه‌ای در دستور کار خود قرار دهد.

کاهش چشمگیر صادرات اردن به عراق در سال های اخیر

پس از حملات داعش به عراق، کامیون داران اردنی حاضر به رفت و آمد به این کشور نبودند. به همین دلیل حجم صادرات اردن به عراق از ۱.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به ۵۴۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ تنزل یافت.

در حال حاضر روزانه ۸۰ کامیون کالا، از تنها گذرگاه مرزی دو کشور عبور می‌کند و وارد عراق می‌شود. این در حالی است که قبل از حمله داعش، روزانه ۷۰۰ کامیون حامل انواع کالا از اردن به عراق وارد می‌شد.

پس از پیروزی عراق بر داعش و برقراری امنیت نسبی در این کشور، اردن نیز مانند سایر همسایگان عراق رویکرد فعالانه‌ای در تجارت با این کشور در پیش گرفت. دیدار عبدالله دوم پادشاه اردن با برهم صالح رئیس جمهور عراق در ماه نوامبر گذشته اقدامی در این راستا بود.

گام بلند اردن برای توسعه صادرات به عراق با ایجاد منطقه صنعتی مرزی

در این دیدار طرفین با گسترش همکاری‌ در زمینه‌های اقتصاد، تجارت، سرمایه‌گذاری، انرژی و حمل و نقل موافقت کردند. ایجاد منطقه صنعتی مرزی، ساخت خط لوله نفت از بصره به عقبه و همچنین بازسازی بزرگراه بغداد-امان از موارد مورد توافق سران دو کشور بود.

طرفین انتظار دارند که با ایجاد یک منطقه صنعتی در مرز مشترک، ۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود و پروژه‌های متعددی در جهت احیاء تجارت دوجانبه اجرا شود. این منطقه‌ صنعتی علاوه بر کمک به بخش خصوصی، همکاری‌های اقتصادی دو کشور را در همه زمینه‌ها گسترش خواهد داد.

اردن می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و تولیدات خود را بدون پرداخت تعرفه وارد بازار عراق کند. ناگفته نماند که ایجاد منطقه صنعتی مشترک، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های راهبردی و زیرساختی عراق را برای اردن مقرون به صرفه می‌کند و موجب می‌شود دو طرف از آن بهره ببرند.

منطقه صنعتی مشترک، بهترین اقدام در جهت اشتغال مردم عراق و اردن

اسامه دباغ سرمایه‌گذار عراقی مستقر در امان، ضمن تحسین طرح ایجاد منطقه صنعتی مشترک بین عراق و اردن، آن را بهترین اقدام در جهت ایجاد فرصت های کسب و کار برای مردم دو کشور دانست. به گفته دباغ عراق و اردن مشترکات زیادی دارند و از آنجا که اردن میزبان تعداد زیادی از پناهندگان عراقی است، مامنی برای سرمایه‌گذاران این کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: سرمایه‌گذاران اردنی به دلیل ناامنی‌های ایجاد شده در عراق از این کشور کوچ کردند. اما ایجاد منطقه صنعتی مشترک می‌تواند محیط امنی را برای آنان پدید آورد. وی در نهایت وجود منطقه صنعتی مشترک را برای بازسازی عراق مفید دانست و نسبت به بازگشت روزهای خوب تجارت دوکشور ابراز امیدواری کرد.

اردن ایجاد و مدیریت منطقه صنعتی مشترک با عراق را بر عهده می‌گیرد

لعیا سهیل رئیس کل اداره شهرک‌های صنعتی اردن که مسئولیت ایجاد، توسعه و مدیریت شهرک‌های صنعتی را در این کشور برعهده دارد، از طرح فوق استقبال نموده و گفت: تیم اجرایی وی قابلیت اجرای این طرح را دارد. اداره شهرک‌های صنعتی اردن (JIEC) تجربه زیادی در این خصوص دارد و می‌تواند زمینه را برای توسعه تجارت و بهره متقابل از انواع توافقنامه‌های تجاری دوجانبه، ایجاد کند.

اردن پس از دیدار پادشاه این کشور با رئیس‌جمهور عراق پیگیر توافقات صورت گرفته شد و مذاکراتی را با طرف عراقی درباره ایجاد منطقه صنعتی مشترک، ایجاد خط آهن بین دو کشور، کاهش تعرفه ورود کالاهای اردنی به عراق و اتصال شبکه برق دو کشور ترتیب داد.

توسعه تجارت با عراق، زمینه ساز رشد و توسعه صنایع اردن

ناتوانی اردن در رقابت آزاد با کالاهای ترک سبب شد این کشور در سال گذشته از توافق تجارت آزاد با ترکیه خارج شود. این مسئله سبب بازگشت تعرفه‌های ۱۵ تا ۳۰ درصدی بر انواع کالاها شد، مشکلاتی را برای تجار دو کشور پدید آورد و انتقال دانش فنی از ترکیه به اردن را متوقف ساخت.

ابو خمسه تاجر اردنی امیدوار است با ایجاد منطقه صنعتی مشترک به طول دو کیلومتر در هر دو سوی مرز با عراق، صادرات کشورش به عراق گسترش یابد که در این صورت زمینه برای رشد و توسعه صنایع اردن فراهم خواهد آمد.

به گفته وی بازار عراق از کالاهای ترک و ایرانی پر شده است و اردن نیاز دارد که نسبت به رقابت‌پذیر بودن تولیداتش اطمینان حاصل کند.

دارو، لوازم برقی و لوازم خانگی بیشترین صادرات اردن به عراق

مطابق آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل، ۱۶ درصد از صادرات اردن به عراق در سال ۲۰۱۷ مربوط به محصولات دارویی بوده است. پس از آن لوازم برقی و الکترونیکی با ۱۳ درصد، لوازم خانگی با ۱۲ درصد، محصولات پلاستیکی با ۱۱ درصد و انواع صابون‌ها و مواد بهداشتی با ۱۰ درصد سهم از صادرات، بیشترین محصولات صادر شده از اردن به عراق بوده است.

منبع: عرب ویکلی yon.ir/hf7z4

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.