۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۳۸۰ ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

آفریقای جنوبی در حال نهایی کردن طرح توسعه ای صنعت خودرو است؛ که اهداف آن افزایش صادرات خودرو به کشورهای اروپایی و حمایت از تأمین کنندگان قطعات خودرو از طریق بهبود داخلی سازی است. به عنوان نمونه دولت این کشور شرط همکاری با دو خودروساز BAIC و BMW را داخلی سازی ۶۰ درصدی قرار داده است. پیش بینی می شود با ارتقاء عمق ساخت داخل محصولات، تولید سالیانه خودروسازان با رشد ۳۳ درصدی طی ۲ سال آینده همراه شود.

به گزارش مسیر اقتصاد وزات صنعت آفریقای جنوبی در حال نهایی کردن طرح توسعه ای صنعت خودرو است که قرار است از ابتدای ماه ژانویه سال آینده تا سال ۲۰۳۵ اجرایی شود.

افزایش تیراژ تولید خودروسازان آفریقای جنوبی از طریق ارتقاء داخلی سازی از برنامه های توسعه ای صنعت خودرو این کشور است که  سهمی حدودا ۷ درصدی در تولید ناخالص ملی را داراست. حدود ۱۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت خودرو آفریقای جنوبی شاغل هستند. لذا ضروری است تا به منظور ایجاد اشتغال پایدار و حفظ مشاغل قبلی دولت برنامه ای برای بهبود داخلی سازی در صنعت خودرو آفریقای جنوبی داشته باشد.

داخلی سازی ۶۰ درصدی شرط آفریقای جنوبی برای خودروساز BAIC وBMW

همچنین از اهداف دیگر این برنامه توسعه ای حفظ تولیدکنندگان بین المللی از قبیل تویوتا موتور، فولکس واگن و BMW در این کشور است.

به عنوان نمونه آفریقای جنوبی به منظور توسعه همکاری در صنعت خودرو، یک قرارداد ۷ میلیارد دلاری با شرکت چینی BAIC منعقد کرده است. شرط آفریقای جنوبی برای همکاری با شرکت های چینی در این زمینه داخلی سازی ۶۰ درصدی بوده است.

همچین خودروساز آلمانی BMW به عنوان یک خودروساز مطرح جهانی، با هدف گسترش محصولات خود کارخانه ای را در آفریقای جنوبی راه اندازی کرده است. عمده تأمین کنندگان قطعات خودروهای BMW محلی هستند و ۶۰ درصد قطعات مورد نیاز خودروها را تأمین می کنند.

افزایش صادرات خودرو با بهبود داخلی سازی

دولت آفریقای جنوبی به دنبال این است تا از طریق بهبود داخلی سازی صنعت خودرو، ارزش افزوده قابل توجهی را برای این کشور ایجاد نماید و از این طریق بتواند صادرات خودرو به سایر کشورها را توسعه دهد.

محصولات تولیدی در آفریقای جنوبی توسط خودروسازان مطرح جهانی از سطح رقابت پذیری قابل قبولی برخوردار هستند؛ لذا صادرات خودروها به کشورهای اروپایی از برنامه های توسعه ای آفریقای جنوبی است.

ارتقاء داخلی سازی محصولات تولیدی در آفریقای جنوبی از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد منجر می شود تا انگیزه قطعه سازان برای تولیدات باکیفیت بیشتر شود. چرا که صادارت خودروها به کشورهای آفریقایی با بهبود کیفیت قطعات آنها تسریع می یابد.

 حمایت از تأمین کنندگان قطعات در دستور کار دولت آفریقای جنوبی

ایجاد زنحیره تأمین رقابت پذیر از اهداف بسیاری از کشورها برای توسعه صنعت خودرو است. بدین منظور آفریقای جنوبی سرمایه گذاری ویژه برای حمایت از تأمین کنندگان قطعات در نظر گرفته است.

آنطور که در برنامه توسعه ای صنعت خودرو این کشور آمده، آفریقای جنوبی برای ارتقاء مدیریتی شرکت های زنجیره تأمین خودروسازان سرمایه گذاری ویژه ۵ میلیارد دلاری را طی یک دوره ۱۰ ساله در نظر گرفته است. این سرمایه از طریق یک صندوق سرمایه گذاری معتبر در آفریقای جنوبی تأمین می شود؛ که هدف اصلی آن حمایت از فعالیت های مولد بالاخص تأمین کنندگان قطعات است.

افزایش ۳۳ درصدی تولید خودروسازان آفریقای جنوبی با ارتقاء داخلی سازی

بر اساس آمارهای منتشر شده، در حال حاضر میزان تیراژ تولید سالیانه خودروسازان ۶۰۰ هزار دستگاه است که حدودا برابر با یک درصد تولیدات جهانی است. طبق پیش بینی هایی که کارشناسان برآورد کرده اند تا سال ۲۰۲۰ میلادی، میزان تیراژ سالیانه خودروسازان به ۸۰۰ هزار دستگاه می رسد. این بدین معنی است که طی دو سال میزان تیراژ سالیانه خودروسازان ۳۳ درصد افزایش می یابد. از عوامل اصلی این افزایش تیراژ خودروسازان در آفریقای جنوبی، اقدامات این کشور به منظور بهبود داخلی سازی در صنعت خودرو است.

در نمودار زیر میزان تیراژ تولید سالیانه خودروسازان آفریقای جنوبی و اهداف توسعه ای این کشور طی دو سال آینده نشان داده شده است.

منابع:

بلومبرگ yon.ir/Ya1Qq

سمانتیک اسکولار yon.ir/ihioS

دیسپاچ لایو yon.ir/jdZKR

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.