۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۲۳۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

مطابق با قوانین جدید پیمان تجاری میان کشورهای آمریکای شمالی، خودروسازان مطرحی نظیر هوندا ژاپن ملزم به ارتقاء داخلی سازی محصولات خود شده اند؛ چراکه در غیر این صورت تعرفه واردات محصولات آن ها افزایش خواهد یافت و با کاهش میزان فروش در بازار کشورهای آمریکا، مکزیک و کانادا مواجه خواهند شد. قوانین جدید موجب شده است بسیاری از خودروسازان خارجی بازار آمریکا، همچون تویوتا، مزدا و هوندا به منظور ارتقاء داخلی سازی قطعات، اقدام به سرمایه گذاری و ساخت کارخانه جدید نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد در پی توافقات صورت گرفته بین کشورهای عضو پیمان تجاری نفتا، تعدادی از مدیران شرکت های خودروسازی به دنبال این هستند تا تغییرات قابل توجهی در زنجیره تأمین خود ایجاد نمایند.

این شرکت های خودروسازی درصدد این هستند تا کارخانه های زنجیره تأمین اصلی خود را به سه کشور آمریکا، مکزیک و کانادا منتقل کنند تا از عواقب ناشی از توافقات جدید در این پیمان تجاری در امان بمانند.

شرط بهبود داخلی سازی کشورهای نفتا تهدیدی برای هوندای ژاپنی

خودروساز ژاپنی هوندا به عنوان یکی از خودروسازان مطرح ژاپنی، در سال های اخیر بسیاری از محصولات تولیدی خود نظیر خودرهای سواری، تجاری، کامیونت و … را به بازارهای کشورهای آمریکای شمالی صادر کرده است. اما با شروط جدید دولت آمریکا که هدف اصلی آن ایجاد مزیت برای تولیدات داخلی است، خودروساز ژاپنی هوندا ملزم به بهبود داخلی سازی محصولاتش در کشورهای عضو معاهده نفتا می شود.

آمریکا ارتقاء داخلی سازی خودروهای کشورهای عضو معاهده نفتا از ۶۲.۵ به ۷۵ درصد را در دستور کار قرار داده است. همچنین از شروط دیگر این کشور عدم استفاده از کارگر ارزان در تولید خودرو است. بر اساس این شرط جدید که مورد موافقت مکزیک قرار گرفته است، دست کم ۴۰ درصد از خودروها باید در مناطقی تولید شوند که حداقل حقوق کارگران ۱۶ دلار در ساعت است. این رقم بیش از ۵ برابر حقوق کارگران در مکزیک است و پذیرش آن به کاهش سهم این کشور در تجارت خودرو بین کشورهای نفتا منجر خواهد شد.

داخلی سازی محدود عامل کاهش فروش خودروهای ژاپنی در آمریکا

بر اساس قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی، داخلی سازی در قطعات با ارزش افزوده بالا در اولویت نسبت به سایر قطعات است. بنابراین بایستی مجموعه های اصلی خودرو نظیر موتورها، سیستم انتقال قدرت، قطعات اصلی بدنه و شاسی، سیستم تعلیق، سیستم فرمان و قطعات اصلی الکترونیکی و باتری ها محصولات هوندا، در آمریکا داخلی سازی شوند.

الزامات داخلی سازی تنها محدود به این خودروساز ژاپنی نمی شود و برای سایر خودروسازان مطرحی که در آمریکای شمالی فعالیت می کنند، نیز در نظر گرفته شده است. به عنوان نمونه بر اساس این قرارداد جدید، خودروسازان ژاپنی مزدا و تویوتا، برای احداث واحدهای قطعه سازی و مونتاژ خودرو مجموعا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهند کرد؛ چراکه در غیر اینصورت قیمت محصولات آن ها افزایش می یابد و میزان فروش آن ها با کاهش مواجه خواهد شد.

سرمایه گذاری گسترده شرکت های خودروسازی در آمریکا با قوانین جدید

هوندا نیز برای ادامه فعالیت در بازارهای آمریکای شمالی، بایستی کارخانه هایی در این مناطق احداث کند تا داخلی سازی محصولات خود در این مناطق را بهبود بخشد.

به گفته یکی از کارشناسان صنعت خودرو خودروساز ژاپنی هوندا بایستی سرمایه گذاری جدیدی در زنجیره های تأمین منطقه آمریکای شمالی انجام دهد؛ چراکه در غیر اینصورت مجبور به توقف فروش محصولات خود در این منطقه خواهد شد.

این درحالیست که طی دهه های اخیر، این شرکت ژاپنی به منظور بومی سازی محصولات خود در منطقه آمریکای شمالی، ۴۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. احداث واحدهای قطعه سازی و مونتاژ خودرو در آمریکا بخشی از این سرمایه گذاری بوده است.

تغییر قوانین داخلی سازی مشکل جدید شرکت های خارجی

لازم به ذکر است داخلی سازی اغلب خودروهای تولیدی شرکت هوندای ژاپن در آمریکا و کل منطقه آمریکای شمالی به ترتیب ۷۰ و ۹۰ درصد است. اما با اینحال تغییر نحوه محاسبه میزان داخلی سازی و در نظر گرفتن شرایطی همچون الزام داخلی سازی قطعات با ارزش افزوده، در قوانین جدید، این خودروساز را نیز مشمول افزایش تعرفه واردات خواهد نمود.

بنابراین در صورتی که این خودروساز و دیگر خودروسازان خارجی شرایط را برای افزایش داخلی سازی محصولات خود در آمریکای شمالی فراهم ننمایند، در آینده نزدیک میزان فروش آن ها کاهش خواهد یافت.

منبع: رابرنیوز yon.ir/jni3N

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.