۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۵۱۸ ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲ دسته: مسکن، مسکن روستایی
۰

بررسی میدانی و نظرات و مطالبات مردم نشان می دهد مهمترین مسئله که باعث تخریب سنگین در زلزله کرمانشاه به ویژه در مناطق روستایی شد، کاهش حمایت ها از نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی بوده است. طبق قانون باید سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی نوسازی و مقاوم سازی می شد؛ اما در ۵ سال اخیر این آمار به کمتر از ۶۰ هزار واحد کاهش یافته و در سال جاری نیز، هیچ سهمیه‌ای برای نوسازی ابلاغ نشده است.

به گزارش مسیر اقتصاد یک سال از زلزله کرمانشاه می گذرد؛ حادثه ای که به دلیل مقاوم نبودن منازل مسکونی شهری و روستایی، ملت ایران را متاثر و عزادار کرد.

بخش مهمی از آسیب های وارد شده در زلزله کرمانشاه، متوجه منازل مسکونی غیرمقاوم روستایی بود؛ در این زلزله ۱۲ هزار مسکن روستایی به طور کامل تخریب شده و ۱۵ هزار واحد دیگر بین ۲۰ تا ۷۰ درصد آسیب دید. کرمانشاه ۱۴۲ هزار مسکن روستایی دارد که از این میزان ۷۰ درصد نیازمند مقاوم سازی است.

این وضعیت در حالی بود که در قانون برنامه ششم توسعه، تسهیلات ارزان‌قیمت برای ساخت سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در نظر گرفته شده؛ اما طی ۵ سال اخیر به فراموشی سپرده شده است.

عامل اصلی «تخریب سنگین» زلزله کرمانشاه از نظر مردم

بررسی میدانی و نظرات و مطالبات مردم نشان می دهد مهمترین مسئله که باعث تخریب سنگین در زلزله کرمانشاه به ویژه در مناطق روستایی شد، همین کاهش اعطای تسهیلات و حمایت از نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی بوده است.

در واقع در زلزله کرمانشاه، تقریبا هیچ مشکلی برای واحدهای نوسازی و مقاوم سازی شده ایجاد نشد؛ اما واحدهای غیرمقاوم تحت تاثیر و تخریب شدید قرار گرفت.

در کلیپ زیر این مسئله از جانب مردم عنوان شده است:

جان ۱۳ میلیون روستایی در خطر است

چنین شرایطی تنها متوجه کرمانشاه نبوده و تمامی استان های کشور را شامل می شود. در حال حاضر از حدود ۵.۳ میلیون واحد مسکن روستایی در کشور، حدود ۳.۲ میلیون واحد در شرایط غیرمقاوم هستند و نیاز به نوسازی و بهسازی دارند.

عدم اقدام در این زمینه، منجر به خسارات جبران ناپذیری خواهد شد که در زلزله کرمانشاه مشهود بود؛ تا جایی که تمامی واحدهای غیرمقاوم در روستاهای تحت تاثیر زلزله، تخریب گردید. بنابراین جان ۱۳ میلیون روستایی ساکن در واحدهای غیرمقاوم در خطر است و لازم است در این زمینه اقدام فوری انجام شود.

با وجود تصویب ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه و تکلیف دولت طبق آن برای بهسازی و نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی، آمار این حوزه در ۵ سال اخیر به ۶۰ هزار واحد کاهش یافته و در سال جاری نیز، علیرغم افزایش مبلغ وام از ۱۸ به ۲۵ میلیون تومان، هیچ سهمیه‌ای برای نوسازی ابلاغ نشده است.

طلیعه پیشرفت و عدالت در سراشیبی

از سال ۸۴ تا سال ۹۰ میانگین مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی به ۲۰۰ هزار واحد می‌رسید و در برخی از سال‎ها حتی به بیش از ۳۰۰ هزار واحد روستایی، تسهیلات بهسازی و نوسازی پرداخت شد؛ این اقدامات در آن سال‌ها منجر شد تا رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروز سال ۱۳۹۱ در حرم رضوی از ساخت مسکن روستایی تحت عنوان طلیعه پیشرفت و عدالت در کشور یاد کنند.

رهبر انقلاب در این زمینه فرمودند:

در زمینه‌ی خدمات اقتصادی، ده‌ها هزار خانه و مسکن ساخته شد و در اختیار مردم قرار گرفت. این آمارها، آمارهای بزرگی است؛ آمارهای مهمی است. مسکن روستائی ساخته شد، جاده‌ها ساخته شد، بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها ساخته شد. اینها طلیعه‌ی دهه‌ی پیشرفت و عدالت است. ما گفتیم این دهه، «دهه‌ی پیشرفت و عدالت» خواهد بود؛ این طلیعه‌اش است. ما سه سال از این دهه را گذراندیم. در مقابل با این دشمنان، در مقابل با این بدخواهان عنود و خبیث، این ملت فعال و پرنشاط توانسته است این پیشرفتها را به وجود بیاورد.

با این وجود طبق آمارهای چند سال اخیر، بیم آن می رود که ادامه این روند، این طلیعه را در سراشیبی قرار داده و مخاطرات ناشی از حوادث طبیعی را افزایش دهد.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.