۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۳۶۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

شرکای بزرگ تجاری آمریکا در وضعیت پیچیده‌ای قرار دارند. از طرفی برخی از آنها امیدوارند که از افزایش تعرفه واردات خودروی آمریکا مستثنی شوند و به همین جهت از تنش با آمریکا می‌پرهیزند؛ از طرف دیگر همگی نگران حل نشدن مسئله‌ی تعرفه‌ها از طریق مذاکره و گفتگو هستند و در نتیجه به اتخاذ موضعی واحد در برابر آمریکا نیاز دارند. در همین راستا مقامات برخی از این کشورها در هفته جاری پیرامون واکنش متحد به افزایش تعرفه واردات خودروی آمریکا به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

به گزارش مسیر اقتصاد نمایندگان کانادا، اتحادیه اروپا، مکزیک، ژاپن و کره جنوبی قرار است هفته‌ی آینده در ژنو به گرد یکدیگر آمده و درباره نحوه واکنش به وضع تعرفه بر واردات خودرو توسط آمریکا تصمیم‌گیری کنند. مقامات ارشد این کشورها از نمایندگان خود خواسته‌اند که از اظهار نظر درباره‌ی مسئولیت خود بپرهیزند.

سوء استفاده آمریکا از ناکارآمدی WTO در افزایش تعرفه های واردات

شاید از خود بپرسید که آمریکا علی رغم عضویت در سازمان تجارت جهانی چگونه می‌تواند بر واردات کالا از سایر کشورهای عضو این سازمان تعرفه وضع کند؟

پاسخ در نا کارآمدی قوانین سازمان تجارت جهانی است. به عنوان نمونه در یکی از قوانین این نهاد بین‌المللی به اعضا اجازه داده شده است که در مواقعی که برای امنیت ملی خود ضروری تشخیص دهند، محدودیت هایی برای واردات برخی کالاها وضع کنند.

آمریکا نیز از همین قانون مبهم و کلی سوءاستفاده کرده و چندی پیش بر واردات فولاد و آلومینیوم تعرفه‌های ۲۵ و ۱۰ درصدی وضع کرد. این کشور اکنون نیز در پی آن است که بر واردات خودرو و قطعات خودرو ۲۵ درصد تعرفه وضع کند.

برنامه آمریکا برای افزایش تعرفه واردات خودرو

دولت آمریکا پیش از این مسئله افزایش تعرفه واردات خودرو را مطرح کرده است و اکنون وزارت بازرگانی آمریکا مرجعی است که باید تهدید امنیت ملی از سوی واردات خودرو را تایید کند و ۹ ماه برای این کار فرصت دارد.

مبالغ واردات خودرو در مقایسه با فولاد و سابقه آمریکا در مواجهه با اقدامات متقابل شرکای تجاری این گمان را تقویت می‌کند که سرانجام ۲۵ درصد تعرفه بر واردات خودرو وضع خواهد شد. آمریکا در سال ۲۰۱۶ به میزان ۲۴۳ میلیارد دلار خودرو و قطعات خودرو وارد کرده است در حالی که واردات فولاد تنها به میزان ۲۱ میلیارد دلار صورت پذیرفته بود.

راهکارهای کشورهای جهان برای مقابله با جنگ تجاری آمریکا

شرکای بزرگ تجاری آمریکا اولین بار هنگام مواجهه با تهدیدات ترامپ مبنی بر وضع تعرفه بر فولاد و آلومینیوم، تلاش کردند که مسئله را از طریق مذاکره حل کنند. اما پس از ناامید شدن از گشایش مشکل از این طریق، به سراغ اقدامات تقابلی مانند وضع تعرفه بر کالاهای آمریکایی رفتند. اما این روش نیز چندان در تغییر رویه آمریکایی‌ها موثر واقع نشد.

اقدام دیگر شرکای بزرگ تجاری آمریکا در تقابل با سیاست تجاری این کشور، عبارت بود از تقویت تجارت دوجانبه با یکدیگر؛ هرچند که این کشورها در موارد زیادی به دلیل مشکلات اقتصادی نسبت به تقویت روابط دوجانبه ناکام ماندند اما سرانجام ژاپن و اتحادیه اروپا به یک توافقنامه تجاری بزرگ دست یافتند که همین امر تا حدی آمریکا را نگران کرد.

تنها چند روز پس از این توافق بود که آمریکا در چرخشی آشکار نسبت به حذف تعرفه‌های گمرکی میان آمریکا و اتحادیه اروپا ابراز تمایل کرد. البته آمریکا در این مورد نیز امتیازاتی مانند خرید برخی محصولات اساسی کشاورزی آمریکا توسط اتحادیه اروپا طلب کرد که سیاستمداران اروپایی نسبت به عملی بودن آن تردید دارند.

مذاکرات دوجانبه راهبرد آمریکا به منظور برهم زدن اتحاد کشورها

این مسئله را می‌توان ضربه‌ی سختی به یکپارچگی جبهه مقابل آمریکا قلمداد کرد زیرا این طمع در برخی ایجاد شد که از تعرفه‌های آمریکا مستثنی شوند. بنابراین شرکای تجاری آمریکا اکنون در وضع پیچیده‌ای قرار دارند. از طرفی برای تقابل با آمریکا نیازمند اتحاد یکدیگرند و از طرف دیگر نسبت به اینکه برخی طرف‌های ماجرا در پشت پرده با آمریکا سازش کنند، نگرانند.

با این حساب شرکای تجاری آمریکا را می‌توان عمدتا در سه دسته‌ جای داد.

  • کشورهایی که به دلایل وابستگی امنیتی به آمریکا در عمل اعتراضی به زیاده‌خواهی های تجاری این کشور نخواهند کرد و به وضعیت رضایت خواهند داد. کره و ژاپن از این دست هستند.
  • کشورهایی که امیدوار به حل مشکلات از طریق مذاکره با آمریکا هستند اما چشم داشتی هم به اقدامات تقابلی در صورت نیاز دارند. اعضای اتحادیه اروپا از این دست هستند.
  • کشورهایی که امید چندانی به حل مسئله‌ی تعرفه‌ها از طریق گفتگو ندارند و تلاش می‌کنند پاسخ آمریکا را با اقدامات تقابلی بدهند. چین و کانادا را می‌توان در این دسته جای داد.

وضعیت مذکور میان شرکای تجاری آمریکا سبب شده است که مقامات این کشورها در اظهار نظر پیرامون نحوه مواجهه با وضع تعرفه بر خودرو بسیار محتاط شوند.

کشورهای جهان به دنبال حفظ اتحاد در برابر مواضع آمریکا

بر اساس اخبار منتشر شده قرار است این هفته مقامات کانادا، ژاپن، اتحادیه اروپا، کره و مکزیک در ژنو به گرد یکدیگر آمده و درباره مواجهه با تعرفه‌ی آمریکا بر واردات خودرو گفتگو کنند. مقامات ارشد این کشورها از نمایندگان خود خواسته‌اند که از اظهار نظر درباره‌ی مسئولیت خود بپرهیزند.

بررسی رفتار دونالد ترامپ در دوره ریاست جمهوری نشان می‌دهد که آمریکا توان مواجهه با تصمیمات هماهنگ شرکای تجاری خود را ندارد. سخنان این شخص درباره افت ارزش سهام در بورس آمریکا و تغییر رفتار وی با اتحادیه اروپا پس از توافق مهم تجاری اتحادیه اروپا-ژاپن گواه این مطلب است.

بنابراین پیش بینی می‌شود که آمریکا برخی از شرکای تجاری خود را از تعرفه‌ی خودرو معاف کند اما شرکای تجاری آمریکا باید بدانند که دیر یا زود همگی آن ها باید قسمتی از بار مشکلات اقتصادی آمریکا را به دوش بکشند.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.