۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۱۶۰ ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت آمریکا ارتقاء «داخلی سازی» خودروها به میزان ۸۵ درصد را شرط اصلی واردات خودرو بدون اخذ تعرفه واردات از کشورهای نفتا در نظر گرفته است. داخلی سازی اجزا و بخش های مهم تر خودرو نظیر موتور نیز یکی دیگر از شروط آمریکا برای واردات خودرو از کشورهای مکزیک و کانادا عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا قصد دارد شرایط واردات خودرو از کشورهای نفتا (کانادا و مکزیک) را تغییر دهد. در قرار داد جدید سطحی از تولید داخلی برای بهره مندی از کاهش تعرفه در نظر گرفته شده است.

لزوم داخلی سازی اجزای مهم تر خودرو برای بهره مندی از تخفیف تعرفه ای

ایالات متحده آمریکا پیشنهاد داده است که قطعات و اجزا مختلف خودرو به ۵ دسته از بخش های مهم و کلیدی به بخش های کم اهمیت تقسیم بندی شوند. اجزا و بخش های مهم تر خودرو در اولویت داخلی سازی نسبت به اجزا دیگر قرار دارند.

به عنوان نمونه بخش های مهم خودرو، از جمله سیستم انتقال قدرت و موتور باید داخلی سازی باشند تا امکان بهره مندی از تخفیف تعرفه ای در پیمان تجاری نفتا را داشته باشند. در مقابل داخلی سازی قطعات کم اهمیت و ساده خودرو از جمله پیچ، موکت کف پوش و … از اهمیتی کمتری برای داخلی سازی برخوردار هستند.

ارتقا داخلی سازی خودروها به ۸۵ درصد شرط بهره مندی از تخفیف تعرفه ای

همچنین آمریکا ارتقا داخلی سازی خودروها به میزان ۸۵ درصد را شرط واردات خودرو با تخفیف تعرفه ای از کشورهای نفتا در نظر گرفته است. با اصلاح این توافق مطابق با آنچه مطرح شده است، که از ملزومات اصلی آن داخلی سازی ۸۵ درصدی خودروها میان کشورهای نفتا است، فشار زیادی به خودروسازان کشورهای کانادا و مکزیک اعمال می شود.

به گفته خودروسازان «داخلی سازی» اجزا اصلی خودرو زمان می برد و هم اکنون ساخت این اجزا در کشورهایی خارج از آمریکای شمالی ساخته شده و به صورت سی.کی.دی به این کشورها وارد می شود. در پی این اعتراض در روزهای اخیر آمریکا مقداری از مواضع اولیه خودش پایین تر آمده، ولی با این حال چنین توافقی در حال نهایی شدن است.

گفتنی است تا پیش از این در پیمان نفتا میزان داخلی سازی برای خودروهایی که از تخفیف های تعرفه ای استفاده می کنند، ۶۲.۵ درصد در نظر گرفته شده بود. به همین دلیل بخشی از خودروهایی که در مکزیک و کانادا تولید و به آمریکا صادر میشد، داخلی سازی پایینی داشتند و برخی از قطعات مهم تولید خودرو را از دیگر کشورهای جهان وارد می کردند.

افزایش سهام کارخانه جنرال موتورز و رشد واحد پول کانادا و مکزیک

درپی انتشار توافق احتمالی سه کشور عضو نفتا در زمینه اصلاح شرایط تجارت خودرو، پزو مکزیک و دلار کانادا با رشد قابل توجهی مواجه شدند. پزو واحد پول این مکزیک در پی انتشار این اخبار خوشبینانه از ماه سپتامبر امسال بیشترین ارزش را پیدا کرد و  ۰.۷ درصد رشد نمود. همچنین ارزش دلار کانادا نیز ۰.۳ درصد افزایش یافت.

همچنین سهام شرکت جنرال موتورز آمریکا نیز با افزایش ۳ دصدی همراه شده است. کارشناسان معتقدند شرایط جدید تجارت خودرو در پیمان نفتا برای خودروسازان آمریکایی نیز مزیت های متعددی خواهد داشت.

لازم به ذکر است هزینه تحقیق و توسعه می تواند در تعیین قیمت خودروهای تولیدی محاسبه شود تا خودروها در کشورهایی نظیر کانادا و آمریکا که دستمزد کارگر در آن بالاتر است، تولید شود.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.