۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۶۲۰ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت روسیه برای توسعه صنایع خودروسازی خود، در ابتدای امر برای واردکنندگان قطعات طی مدت زمان معلومی تخفیف تعرفه ای در نظر گرفت. بعد از گذشت زمان تعیین شده، تعرفه واردات قطعات بر اساس میزان داخلی سازی خودروها به صورت پلکانی افزایش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد صنعت خودرو روسیه با تغییر قوانینِ عمق ساخت داخل در سال ۲۰۱۰، محدودیتی را در واردات قطعات خودرو ایجاد کرد. این قوانین در طول سال های متمادی با موفقیت پیاده سازی شده است و بسیاری از خودروسازان جهانی را به افزایش داخلی سازی محصولات خود در روسیه سوق داده است. علاوه بر این، به موجب این قوانین تعداد قابل توجهی از تولید کنندگان خودرو با امکانات گسترده خود در بازار روسیه سرمایه گذاری کرده اند.

معافیت گمرکی خودروسازان برای واردات قطعات منفصله برای زمان محدود

با توجه به مقررات اولیه که اجرای آن از سال ۲۰۰۵ در دستور کار قرار گرفت، به منظور کمک به صنایع خودروسازی، دولت این کشور برای مدت زمان معینی حقوق گمرکی واردات قطعات منفصله را کاهش داد. زمان این معافیت دولت برای محصولات با سوخت فسیلی خودروسازان ۷ سال و برای خودروهای برقی ۸ سال تعیین شد.

بر اساس تصمیمات گرفته شده خودروسازان مجاب شدند تا طی ۲.۵ سال، ۲۵ هزار دستگاه خودرو تولید نمایند. همچنین بنا بر برنامه ریزی های انجام شده بایستی میانگین عمق ساخت داخل طی ۴.۵ سال آینده به ۳۰ درصد افزایش یابد.

بعدها در سال ۲۰۱۰ میلادی این مقررات و قوانین اصلاح شد. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته توسط دولت،خودروسازان توانایی تولید ۳۰۰ هزار خودرو را در یک بازه زمانی چهار ساله دارند. همچنین بر اساس برنامه ریزی های انجام شده بایستی سطح داخلی سازی طی پنج سال به ۶۰ درصد برسد. برای بهبود داخلی سازی دولت تامین کنندگان خرد قطعه را ادغام نمود. در واقع مجموعه بزرگی به نام مجمع SKD در روسیه برای ارتقاء داخلی سازی در این کشور قوت گرفت.

 اعمال سیاست جایگزینی واردات به منظور افزایش داخلی سازی

دولت روسیه به منظور افزایش داخلی سازی خودروها به تازگی قوانین جایگزینی واردات را در دستور کار خود قرار داده است. با این اقدام واردات قطعات و خودروهای خارجی به روسیه کاهش یافته است. همچنین از ظرفیت قطعه سازان روسیه ای بیشتر استفاده می شود و زمینه اشتغال در صنعت قطعه سازی بهبود یافته است.

بر اساس تصمیمات اخذ شده میزان قطعات خارجی استفاده شده در خودروها با قطعات داخلی جایگزین خواهد شد. همچنین بایستی تا سال ۲۰۲۰ میزان داخلی سازی تمام خودروهای روسیه ای به بالای ۵۰ درصد برسد.

گفتنی است قوانین ارتقاء داخلی سازی خودروها طی موافقت نامه ای به مجمع صنعتی روسیه ابلاغ شده است. این قوانین شامل تمامی خودروها از قبیل اتوبوس ها، کامیون ها، جرثقیل ها، بتن میکسرها و خودروهای سواری می شود.

تعرفه پلکانی راهکار روسیه برای ارتقاء داخلی سازی خودروها

روسیه برای تشویق خودروسازان به داخلی سازی محصولات تعرفه واردات قطعات خودرو را به صورت پلکانی دریافت می کند. بدین صورت که هر چه میزان داخلی سازی خودرو بیشتر باشد، حق تعرفه واردات کمتری بابت قطعات پرداخته می شود.

گفتنی است با عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی (WTO)، درآمدهای گمرکی روسیه کاهش یافت. چرا که بنا بر قوانین سازمان تجارت جهانی از شرایط عضویت در این سازمان کاهش تعرفه واردات کالاهای مختلف است. بنابراین روسیه بایستی نرخ های گمرکی پایین را برای همه واردکنندگان تضمین کند. مشخص است که با این اقدام داخلی سازی خودروهای روسیه نیز تحت الشعاع قرار گرفته است. اما در عین حال این کشور حتی بعد از عضویت در سازمان تجارت جهانی نیز برنامه های مذکور را برای افزایش عمق داخلی سازی خودروها در دستور کار قرار داده است.

پینوشت: لکسولوژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.