۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۷۱۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰ دسته: تولید
۰

ظرفیت مناسب بازارهای قاره آفریقا موجب شده خودروسازان هندی و چینی به دنبال گسترش فروش محصولات خود در بازارهای این قاره باشند تا بتوانند از این طریق، صنعت خودروی خود را توسعه دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد رشد جمعیتی یک دهه اخیر قاره آفریقا نشان از ظرفیت بالقوه این قاره برای واردات محصولات کشورهای مختلف دارد.

بنا بر گزارش بانک جهانی ۲۵ کشور آفریقایی دارای جایگاه اقتصادی مناسب در بین کشورها هستند؛ بطوریکه یک بازار بالقوه ۶۵۰ میلیون نفری برای واردات محصولات کشورهای مختلف به این کشورها فراهم است.

بزرگترین سهم بازار خودرو آفریقا در اختیار محصولات ژاپنی

طبق گزارشی که سازمان بین المللی تولیدکنندگان خودرو در سال ۲۰۱۶ ارائه کرد، در آفریقا از هر ۱۰۰۰ نفر ۴۲ نفر دارای خودرو هستند که این آمار در مقایسه با میانگین جهانی که ۱۸۲ نفر است، آمار پایینی است.

اکثر شرکت های خودروسازی جهانی در آفریقا حضور داشته و سعی در جذب سهم بیشتری از بازار آفریقا دارند؛ این در حالی است که تولیدکنندگان ژاپنی بزرگترین سهم بازار این قاره را در اختیار دارند، همچنین اخیرا شرکت های چینی و هندی سعی در صادرات محصولات خود به بازارهای آفریقا دارند.

نفوذ خودروسازان چینی به بازارهای نوظهر آفریقا

در حال حاضر خودروسازان چینی دومین بازار خودرو جهانی را در اختیار دارند. یکی از بازارهای ارزشمند برای صادرات محصولات خودروسازان چینی، آفریقای جنوبی است.

در همین راستا گروه خودروسازی Changan، به دنبال احداث کارخانه تولیدی خود در کشور آفریقای جنوبی است. همچنین برخی از خودروهای سنگین چینی نظیر کامیون ها در برخی از کشورهای آفریقایی محبوبیت زیادی به دست آورده اند؛ بطوریکه در سال ۲۰۱۴ با حمایت صندوق توسعه چین و آفریقا، گروه FAW یک کارخانه مونتاژ محصولات چینی، با هدف توسعه وسایل نقلیه تجاری راه اندازی کرد.

یکی دیگر از شرکت های چینی، شرکت بین المللی پکن خودرو (BAIC) است که قصد سرمایه گذاری بیش از ۸۰۰ میلیون دلار  با هدف تولید ۵۰ هزار خودرو در آفریقای جنوبی را دارد.

سیاست صنعتی هند برای توسعه محصولات بومی خود به بازار آفریقای جنوبی

جمعیت زیاد کشور هند، منجر به توسعه بسیاری از شرکت های خودروسازی با برند بومی شده است؛ بطوریکه یکی از بزرگترین بازارهای جهانی در اختیار خودروهای با برند هندی است.

فروش تعداد ۳.۷ میلیون خودرو شخصی و تجاری در سال ۲۰۱۶ در بازار هند نشان از ظرفیت تولید خوب در بازار هند دارد و این ظرفیت تولید سالانه رو به افزایش است.

خودروسازان هندی نیز نظیر چینی ها، آفریقای جنوبی را هدف اصلی خود برای فروش خودروهای باکیفیت و مقرون به صرفه قرار داده اند.

گفتنی است باید دولت و مسئولان خودروساز داخلی تمهیدات لازمی بیندیشند تا بازارهای آفریقای جنوبی را بررسی کرده و امکان صادرات محصولات تولید داخل را به بازار نوظهور فراهم نمایند.

منبع: How We Made It In Africa



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.